Harald Posted July 16, 2016 Author Share Posted July 16, 2016 15000 km og over 2 år siden sist. I dag har jeg hatt service med bl.a. olje- og filterskift. Kontrollert tennplugger og ventilklaring. Ingenting å justere på ventilene. Så er bilen snart klar til sommerferie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Ønsker deg en flott sommerferie i en veldig flott MB Harald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 Det ble en lengre biltur i sommer..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Ti tomler opp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steglan Posted August 11, 2016 Share Posted August 11, 2016 Finfint!! :D Hvordan var komforten langs de store motorveier? Og hvilken fart kunne du holde behagelig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted August 12, 2016 Author Share Posted August 12, 2016 Bilen er veldig stabil også i høyere hastigheter. Vindstøyen er nok mye lavere i nyere biler. Jeg syntes 140 var en fin marsjfart. Toppfarten var 200 på speedometeret og 6000 rpm med fullpakket bil. Jeg skal finne flere bilder fra turen etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 9, 2016 Share Posted September 9, 2016 Hyggelig lesning Harald! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted October 15, 2016 Author Share Posted October 15, 2016 Som sagt ble det langtur med 280’en i sommer. Her kommer det flere bilder. Noen er av litt dårlig kvalitet, da de er tatt under kjøring med telefon. Vi reiste først til Grenå øst i Danmark hvor eldstemann spilte fotballturnering. Fra Danmark fortsatte vi til Tyskland. På autobahn A7 ved Hamburg traff vi denne 220 /8. Köhlbrandbrücke i Hamburg. Vi kjørte på motorveier nesten hele tiden, vanlige landeveier har vi nok av hjemme i Norge. Ved Hamburg kjørte vi videre på A1 og tidlig på kvelden kom vi til Bremen. I Bremen sentrum så vi denne bastarden. Antageligvis en 200 D, men med 190 blink- og tåkelys, 220 S baklykter/støtfanger og to eksosrør. Neste dag gikk turen til Köln, gjennom Belgia, inn i Frankrike og til Paris. Dette var den lengste etappen på 850 km. Men på gode veier ble det 10 timer inkludert pauser. På en rasteplass ved Osnabrück snakket jeg med et medlem av MBKN som var på tur med en 280 SL, pagode. Dette var den eneste norske bilen vi så fra Danmark og til vi var tilbake i Tyskland igjen. I Paris var vi i Disneyland. Det var en opplevelse for små og store. Mye folk som forventet, men flere av attraksjonene var vel verdt et besøk. Akselerasjonen på en av berg- og dalbanene var helt enorm. Det var noen gamle biler i Disneyland. Vi besøkte også de vanlige turistattraksjonene som Eiffeltårnet, Triumfbuen og Montmartre. Paris er som alle storbyer beryktet for sin trafikk og vanskelig å finne parkering. Derfor brukte vi Metro for å komme oss rundt om dagen. Men jeg hadde jo lyst å kjøre i byen også, så vi kjørte inn i byen en kveld. Da så vi denne fine 280 SE. Vi bodde på hotell Novotel 30 km øst for sentrum. Godt og ganske billig hotell med sikker parkering. Man måtte gjennom doble bommer både inn og ut. Og hele natten gikk det vakter med svære bikkjer på parkeringsplassen. Så gikk turen østover forbi Reims. Vi hadde en stopp i Verdun hvor vi så denne Renault 16 fra 1966. Vi kjørte inn i Tyskland ved Saarbrücken forbi Karlsruhe. Her var det faktisk et stykke uten motorvei. Videre til Filderstadt som ligger 15 km sør for Stuttgart. Morgenen etter fikk jeg vasket bilen ved den lokale Esso-stasjonen. På vei inn til Stuttgart sentrum kjørte en 300 SE forbi oss. Det var flere gamle Mercedeser i og rundt Stuttgart. Da vi kom fram til Mercedes-Benz Museum, fikk vi parkeringsplass foran hovedinngangen ved siden av en 280 SE coupe. Jeg var på muséet i 2009 og det meste var likt. Men noe nytt var det, som denne 230 CE. Det var også en egen utstilling av alle E-klasser. Og hos forhandleren var selvfølgelig de nyeste modellene utstilt. Da vi var ferdig på muséet gikk vi tilbake til bilen. Da hadde noen lagt en matte diskret under motoren. Dette er sikkert rutine for å slippe oljeflekker på plassen utenfor muséet. Vår bil lekket selvfølgelig ikke olje. Etter fine dager i Stuttgart, gikk hjemturen på A81 til Würzburg og videre på A7. I området rundt Kassel får bilen virkelig kjørt seg i det som kalles Kasselbakkene. Dette er noen seige, lange bakker. Men en kan likevel kjøre i høy hastighet. Det var utrolig mye trafikk. Mellom Hannover og Hamburg overnattet vi i Bad Fallingbostel. Siste etappe gikk så via Hamburg, litt shopping i Flensburg og gjennom Danmark til Hirtshals. Etter ferjeturen var det tilbake på norske veier, E39 fra Kristiansand til Stavanger. Det er helt håpløst i se hvor dårlige hovedveier vi har i forhold til resten av Europa. Det kan selvfølgelig diskuteres om det er kjekkere å kjøre aktivt på svingete veier. Men når en skal fort fram, er det bare irriterende å ligge bak campingbiler og tungtrafikk. Jeg har ikke en slik moderne kjørecomputer å ta bilde av som viser km, forbruk osv. Men her er bilder av km-stand før og etter. Det ble 4400 km og 550 liter bensin som gir et forbruk på 1,25 liter pr. mil. Det gikk med 6 liter 20W-50 motorolje. Ellers gikk bilen uten problemer av noe slag. Selv om det var mye kjøring, var det aldri kjedelig. I motsetning til å fly, blir selve reisen også en del av målet på en bilferie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Kjempeflott lesning Harald! Artig museet la matte under motoren din Artig å se at ikke alle bilene er 100% strøkne, dem som står på museum heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ErikAak Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Herlig lesning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted October 15, 2016 Share Posted October 15, 2016 Selv om du er MB mann av hele hjertet, skal jeg vedde du smilte når du så R16. Det er så kos å se ting en omtrent har glemt bort. Her om dagen så jeg en Toyota Crown. Jeg smilte lenge selv om jeg ikke er spes jap-fan. Bildet utafor hotellet var ikke bra. Noe feil i linsa der. Bilen ser ut som den er segen bak bakhjulet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Flotte bilder. Det må være skikkelig moro å dra så langt med gammel bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Kul tur Harald, gøy å se at 280en får kjørt seg! Et lite apropos (dog ikke til turen); har skiltet foran mistet mye av fargen allerede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Selv om du er MB mann av hele hjertet, skal jeg vedde du smilte når du så R16. Det er så kos å se ting en omtrent har glemt bort. Her om dagen så jeg en Toyota Crown. Jeg smilte lenge selv om jeg ikke er spes jap-fan. Bildet utafor hotellet var ikke bra. Noe feil i linsa der. Bilen ser ut som den er segen bak bakhjulet Gøy å se gamle biler på veien. Av gamle biler var de fleste jeg så på motorveiene Volkswagen Transportere. Et par T1, mange T2 og T3 i alle slags varianter og tilstand på ferietur. I Frankrike slang det noen DS og 2CV. Med fullt bagasjerom blir bilen litt segen, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Et lite apropos (dog ikke til turen); har skiltet foran mistet mye av fargen allerede? Skiltene er bare 6 år gamle. Den svarte lakken er så dårlig at en skulle tro at skiltene ikke var beregnet til å kjøres med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Nei, bilen er ikke segen. Det er noe i linsa som forvrenger. Hvis du ser på lista som går på hele siden, så ser du det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted October 16, 2016 Author Share Posted October 16, 2016 Ja, jeg ser det nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Ligner litt på horisonten på et landskapsbilde med vidvinkel. Ikke ta det som kritikk. Mener bare at bilen er finere enn bildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Skiltene er bare 6 år gamle. Den svarte lakken er så dårlig at en skulle tro at skiltene ikke var beregnet til å kjøres med. Det var derfor jeg lurte - husker da du fikk dem Kanskje det er for å sikre at veteranbileiere ikke bruker bilene for mye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Hadde samme erfaring på skiltene jeg hadde på Svarten, men for min del kan de godt bli uleselige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Dem forblir fine når bilene bare står å støver ned i garasjene bortover Er skiltet bak like ille? Tenker - kanskje skiltet foran får mye juling så mye du faktisk bruker bilen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Sikkert mye mer slitasje framme. Det var det på min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted October 17, 2016 Author Share Posted October 17, 2016 Skiltet bak er fint. Slitasjen foran må komme av støv og sand under kjøring. Hadde jeg brukt bilen om vinteren også, hadde det vel vært helt hvitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted November 2, 2019 Author Share Posted November 2, 2019 (edited) I begynnelsen av september var jeg på en handletur til Tyskland med 280E’en. Jeg har vært medlem i www.mercedesclubs.de i mange år. Dette er en tysk Mercedes-klubb som reproduserer deler som ikke Daimler leverer lenger og de har et stort delelager med nye og brukte deler. For et par år siden fikk de laget de nye frontruter til bl.a. W110-111 og W114-115. De sender ikke bilglass, man må hente dem selv. Jeg bestilte to frontruter. I tillegg bestilte jeg vinduspakninger foran og bak, dørpakninger og masse andre deler. Klubben har «Hallendienst» første lørdag hver måned. Da kan medlemmene komme og hente bestilte deler. Man får også hjelp til å lete etter brukte deler. Det var imponerende hvor stort delelageret var og hvor systematisk delene var lagret. Jeg tok ut bakseteputen for å få plass til rutene (prøvde hjemme først). Så gikk turen gjennom Danmark og videre til en liten by Ornbau i Bayern, ca. 800 km ned i Tyskland. Utenom ca. 3 timer kø nord for Kassel pga. en ulykke gikk turen fint. De bestilte delene lå klar og jeg fant noen brukte deler. Medlemmer kom fra hele Tyskland og møttes i Ornbau. Synd at det er så langt, her skulle jeg vært oftere. Turen hjem gikk også fint, kjekt å kjøre fort på Autobahn J. Handleturen ble ca. 3000 km. Kø på Autobahn. Framme i Ornbau. Klubbhuset. Fra delelageret. Her pakkes delene i bilen. Bensinen er dyr i Tyskland også. Edited November 2, 2019 by Harald 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 2, 2019 Share Posted November 2, 2019 Ser ut som en knallfin tur! 👍 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.