Jump to content

Harald sin 1973 280E


Harald

Recommended Posts

15000 km og over 2 år siden sist. I dag har jeg hatt service med bl.a. olje- og filterskift. Kontrollert tennplugger og ventilklaring. Ingenting å justere på ventilene. Så er bilen snart klar til sommerferie.

vGzCW.jpg

PjOp7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bilen er veldig stabil også i høyere hastigheter. Vindstøyen er nok mye lavere i nyere biler. Jeg syntes 140 var en fin marsjfart. Toppfarten var 200 på speedometeret og 6000 rpm med fullpakket bil. Jeg skal finne flere bilder fra turen etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Som sagt ble det langtur med 280’en i sommer. Her kommer det flere bilder. Noen er av litt dårlig kvalitet, da de er tatt under kjøring med telefon.

Vi reiste først til Grenå øst i Danmark hvor eldstemann spilte fotballturnering.

3TwK.jpg

mjYel.jpg

EQjb.jpg

 

Fra Danmark fortsatte vi til Tyskland. På autobahn A7 ved Hamburg traff vi denne 220 /8.

nXp2t.jpg

 

Köhlbrandbrücke i Hamburg.

mxRDG.jpg

 

Vi kjørte på motorveier nesten hele tiden, vanlige landeveier har vi nok av hjemme i Norge. Ved Hamburg kjørte vi videre på A1 og tidlig på kvelden kom vi til Bremen. I Bremen sentrum så vi denne bastarden. Antageligvis en 200 D, men med 190 blink- og tåkelys, 220 S baklykter/støtfanger og to eksosrør.

XftqY.jpg

TuDA.jpg

 

Neste dag gikk turen til Köln, gjennom Belgia, inn i Frankrike og til Paris. Dette var den lengste etappen på 850 km. Men på gode veier ble det 10 timer inkludert pauser. På en rasteplass ved Osnabrück snakket jeg med et medlem av MBKN som var på tur med en 280 SL, pagode. Dette var den eneste norske bilen vi så fra Danmark og til vi var tilbake i Tyskland igjen.

yaCHM.jpg

 

I Paris var vi i Disneyland. Det var en opplevelse for små og store. Mye folk som forventet, men flere av attraksjonene var vel verdt et besøk. Akselerasjonen på en av berg- og dalbanene var helt enorm.

Det var noen gamle biler i Disneyland.

QoLlb.jpg

YUJ79.jpg

 

Vi besøkte også de vanlige turistattraksjonene som Eiffeltårnet, Triumfbuen og Montmartre. Paris er som alle storbyer beryktet for sin trafikk og vanskelig å finne parkering. Derfor brukte vi Metro for å komme oss rundt om dagen. Men jeg hadde jo lyst å kjøre i byen også, så vi kjørte inn i byen en kveld. Da så vi denne fine 280 SE.

SyJW4.jpg

Ayvd5.jpg

 

Vi bodde på hotell Novotel 30 km øst for sentrum. Godt og ganske billig hotell med sikker parkering. Man måtte gjennom doble bommer både inn og ut. Og hele natten gikk det vakter med svære bikkjer på parkeringsplassen.

VS5K.jpg

 

Så gikk turen østover forbi Reims. Vi hadde en stopp i Verdun hvor vi så denne Renault 16 fra 1966.

TMyB.jpg

 

Vi kjørte inn i Tyskland ved Saarbrücken forbi Karlsruhe. Her var det faktisk et stykke uten motorvei. Videre til Filderstadt som ligger 15 km sør for Stuttgart.

ZwYl8.jpg

 

Morgenen etter fikk jeg vasket bilen ved den lokale Esso-stasjonen.

jUMkT.jpg

 

På vei inn til Stuttgart sentrum kjørte en 300 SE forbi oss. Det var flere gamle Mercedeser i og rundt Stuttgart.

PeZSu.jpg

2M0ed.jpg

 

Da vi kom fram til Mercedes-Benz Museum, fikk vi parkeringsplass foran hovedinngangen ved siden av en 280 SE coupe.

PiVCL.jpg

VmNs.jpg

f4WY7.jpg

 

Jeg var på muséet i 2009 og det meste var likt. Men noe nytt var det, som denne 230 CE.

IUivS.jpg

6DFW.jpg

 

Det var også en egen utstilling av alle E-klasser.

yZhVI.jpg

rpQT3.jpg

Ft6dx.jpg

XPQtu.jpg

9Bmvl.jpg

GV57g.jpg

Sszun.jpg

qjBnw.jpg

F6rHO.jpg

 

Og hos forhandleren var selvfølgelig de nyeste modellene utstilt.

0hC7i.jpg

Qnj1b.jpg

x2DK4.jpg

6o8C5.jpg

nsRDN.jpg

Xqzth.jpg

 

Da vi var ferdig på muséet gikk vi tilbake til bilen. Da hadde noen lagt en matte diskret under motoren. Dette er sikkert rutine for å slippe oljeflekker på plassen utenfor muséet. Vår bil lekket selvfølgelig ikke olje.

Sgknq.jpg

 

Etter fine dager i Stuttgart, gikk hjemturen på A81 til Würzburg og videre på A7. I området rundt Kassel får bilen virkelig kjørt seg i det som kalles Kasselbakkene. Dette er noen seige, lange bakker. Men en kan likevel kjøre i høy hastighet. Det var utrolig mye trafikk.

oErkD.jpg

ZhmaQ.jpg

 

Mellom Hannover og Hamburg overnattet vi i Bad Fallingbostel. Siste etappe gikk så via Hamburg, litt shopping i Flensburg og gjennom Danmark til Hirtshals.

aD7h.jpg

 

Etter ferjeturen var det tilbake på norske veier, E39 fra Kristiansand til Stavanger. Det er helt håpløst i se hvor dårlige hovedveier vi har i forhold til resten av Europa. Det kan selvfølgelig diskuteres om det er kjekkere å kjøre aktivt på svingete veier. Men når en skal fort fram, er det bare irriterende å ligge bak campingbiler og tungtrafikk.

Jeg har ikke en slik moderne kjørecomputer å ta bilde av som viser km, forbruk osv. Men her er bilder av km-stand før og etter.

9rKBH.jpg

RjH14.jpg

Det ble 4400 km og 550 liter bensin som gir et forbruk på 1,25 liter pr. mil. Det gikk med 6 liter 20W-50 motorolje. Ellers gikk bilen uten problemer av noe slag. Selv om det var mye kjøring, var det aldri kjedelig. I motsetning til å fly, blir selve reisen også en del av målet på en bilferie.

 

Link to comment
Share on other sites

Selv om du er MB mann av hele hjertet, skal jeg vedde du smilte når du så R16. Det er så kos å se ting en omtrent har glemt bort. Her om dagen så jeg en Toyota Crown. Jeg smilte lenge selv om jeg ikke er spes jap-fan.

 

Bildet utafor hotellet var ikke bra. Noe feil i linsa der. Bilen ser ut som den er segen bak bakhjulet  :D

Link to comment
Share on other sites

Selv om du er MB mann av hele hjertet, skal jeg vedde du smilte når du så R16. Det er så kos å se ting en omtrent har glemt bort. Her om dagen så jeg en Toyota Crown. Jeg smilte lenge selv om jeg ikke er spes jap-fan.

 

Bildet utafor hotellet var ikke bra. Noe feil i linsa der. Bilen ser ut som den er segen bak bakhjulet  :D

 

Gøy å se gamle biler på veien. Av gamle biler var de fleste jeg så på motorveiene Volkswagen Transportere. Et par T1, mange T2 og T3 i alle slags varianter og tilstand på ferietur. I Frankrike slang det noen DS og 2CV.

Med fullt bagasjerom blir bilen litt segen, ja.

Link to comment
Share on other sites

 

Et lite apropos (dog ikke til turen); har skiltet foran mistet mye av fargen allerede?

 

Skiltene er bare 6 år gamle. Den svarte lakken er så dårlig at en skulle tro at skiltene ikke var beregnet til å kjøres med.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

I begynnelsen av september var jeg på en handletur til Tyskland med 280E’en. Jeg har vært medlem i www.mercedesclubs.de i mange år. Dette er en tysk Mercedes-klubb som reproduserer deler som ikke Daimler leverer lenger og de har et stort delelager med nye og brukte deler. For et par år siden fikk de laget de nye frontruter til bl.a. W110-111 og W114-115. De sender ikke bilglass, man må hente dem selv. Jeg bestilte to frontruter. I tillegg bestilte jeg vinduspakninger foran og bak, dørpakninger og masse andre deler. Klubben har «Hallendienst» første lørdag hver måned. Da kan medlemmene komme og hente bestilte deler. Man får også hjelp til å lete etter brukte deler. Det var imponerende hvor stort delelageret var og hvor systematisk delene var lagret.

Jeg tok ut bakseteputen for å få plass til rutene (prøvde hjemme først). Så gikk turen gjennom Danmark og videre til en liten by Ornbau i Bayern, ca. 800 km ned i Tyskland. Utenom ca. 3 timer kø nord for Kassel pga. en ulykke gikk turen fint.

De bestilte delene lå klar og jeg fant noen brukte deler. Medlemmer kom fra hele Tyskland og møttes i Ornbau. Synd at det er så langt, her skulle jeg vært oftere.

Turen hjem gikk også fint, kjekt å kjøre fort på Autobahn J. Handleturen ble ca. 3000 km.

 

Kø på Autobahn.

0db009d1ad4527902d1ddc06334f5391.jpg

 

Framme i Ornbau.
4ba0067a52c2d7e65e315d383c4fbb63.jpg
16a6b5f685ce6f163d45243b10f377fd.jpg

 

Klubbhuset.
bdd08c388f069f7982a5ef18503883f4.jpg

 

Fra delelageret.
c326685c549c2b080e11799585d3d7fe.jpg
da3754aae55127e2ba5198982f3ded59.jpg
19ae35b7462d49e3fddb2d5830b808d0.jpg
bcbd35a83262fcc573755645ca9a9aa3.jpg
c9480e746e95b77964c5087eb0220afa.jpg
027e36a23d06340adf2a1858d31ca6f7.jpg
817115467704dc3fdf77ccd4f99a1e4c.jpg
c0d3fa03bb0af771a5df4a1a9319afbe.jpg
58c8bbd63ba9943dc1677d4f81edd0ef.jpg
717debc48c7960ad5339c0bec7659ac2.jpg
a7ed36d03d3b5502dc991df4640c48d3.jpg

 

Her pakkes delene i bilen.
9bbf201e4e69c95a922acf8ccedf7faa.jpg
cccfcf56ba34da21c32d7f3a0b231cd5.jpg
ae2dbdfb5ebcdea4236d76d739add10e.jpg

 

Bensinen er dyr i Tyskland også.
1a1abf7fab77e1055ec1734e8b20e7da.jpg
dcded404526a5b5bc7e1a653fcae8182.jpg

 

Edited by Harald
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...