Jump to content

Harald sin 1973 280E


Harald

Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Det går stadig fremover med vinterens prosjekt. Det fine med slike jobber er at man kan bruke den tiden man trenger bare bilen er klar til våren.

 

ZIn0T.jpg

Her demonteres en av fjærene på eksosventilen.

 

myo65.jpg

Ny ventiltetning på plass.

 

DC8kz.jpg

Tester samtidig hver sylinder for lekkasje.

 

pdYA9.jpg

Her er det "nye" kamakselhuset rengjort og klar til montering.

 

Oz7pR.jpg

Kamakselhus på plass og topplokksboltene er trukket til.

 

5qeOU.jpg

Reparasjonshåndboken er gull verdt.

 

QU8PB.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Så kom straffen for å sette i en brukt vannpumpe. Etter siste kjøretur hadde det forsvunnet kjølevann og det viste seg at det var lekkasje fra vannpumpen. Pris hos BOS: 5700 kr. Mercedes i Tyskland skal ha € 321. Jeg prøver å få tak i uoriginal, men det er ikke så lett. Det er visst bare W114 med M110 som bruker denne pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Så kom straffen for å sette i en brukt vannpumpe. Etter siste kjøretur hadde det forsvunnet kjølevann og det viste seg at det var lekkasje fra vannpumpen. Pris hos BOS: 5700 kr. Mercedes i Tyskland skal ha € 321. Jeg prøver å få tak i uoriginal, men det er ikke så lett. Det er visst bare W114 med M110 som bruker denne pumpen.

 

I følge ditt chassisnr og EPC skal denne passe til din bil https://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=yzxmoj2rxpqdz1bhbzlvq3yz&partnumber=1102002020

 

Heter motoren din M110.981 ?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 5 months later...

Så var det vinter og tid for å reparere 280'en igjen. Det lekker olje fra simmerringen på veivakselen. Det gikk greit å få av reimhjul og svingningsdemper. Men for å få av balansevekten, måtte jeg lage en avtrekker. Jeg var så heldig at min far hadde en ny simmerring liggende.

 

ZYcFN.jpg

 

CFfBZ.jpg

 

mfbIk.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da var oljelekkasjen borte med ny simmering.

Har også gjort en del andre ting før sesongen. Jeg syntes bilen har begynt å bruke mer bensin i det siste og har nå skiftet termostat slik at kjølevannstemperaturen ble høyere. Så får jeg se om det har noe å si.

Har også sjekket verdier på alle D-jetronic komponentene, sjekket bensinmengde fra pumpe og at bensintrykket er riktig. Monterte et manometer i motorrommet så det er lett å følge med på trykket.

 

nQ1Sz.jpg

Kontroll av D-jetronic

 

qzkZi.jpg

Kontroll av bensintrykk

 

Crou.jpg

Manometer montert i motorrom

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg vært på et par langturer med bilen. Var på Ekeberg forrige helg. Regn fredag på vei bort og pøsregn nesten hele lørdagen, men ellers en fin tur. Målte bensinforbruket til 1,1 liter pr. mil og det er bra. Ikke det at det betyr så mye om den bruker 1,1 eller 1,5 men det er greit å følge med. Hvis forbruket plutselig går opp, er det sannsynligvis noe galt.

 

6k4nd.jpg

Ekeberg

 

flybm.jpg

Vårrengjøring

Link to comment
Share on other sites

Herlig bil å kjøre, nyter hver km.

På Ekeberg fant jeg nye bremseklosser til 280'en og en gammel Blaupunkt radio til W110. Kjøpte også et par nye bøker hos Automobilia. Mercedes-bøker får jeg aldri nok av.

 

38Qr0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...