Jump to content

Blir vel et spørsmål til batterikongen FrodeS. dette :P


Recommended Posts

Posted

1. Hvorfor er det slik at dieselbiler krever batterier med mye høyere amperetimer enn bensinbiler? Er det pga glødinga?

 

2. Er det noen måte på om jeg kan finne ut av om batteriet mitt er dårlig, dvs klarer å gi nok guffe til glødepluggene? Er blitt fortalt at dette er grunnen til at den er litt treg å få start på.

 

Har kjøpt nye plugger, men ikke montert enda, så dette er bare to generelle spørsmål fordi jeg er nyskjerrig av natur :)

Posted
1. Hvorfor er det slik at dieselbiler krever batterier med mye høyere amperetimer enn bensinbiler? Er det pga glødinga?

Tja.. Krever og krever .. Selv har jeg 54 ah batteri. Men' date=' det har nok med startstrøm å gjøre. Glødepluggene skrus ikke av når du drar om starteren. batteriet skal altså levere strøm både til pluggene (ganske heftige greier) _og_ starteren (som sveiver i gang 3 liter) samtidig. Jeg husker ikke i farta hvor mye glødepluggene drar, men starteren min kan dra opptil 183A. Det foresvever meg at glødepluggene drar rundt 20A hver, men ta det med en klype salt. Det skulle i hvertfall tilsi inntil 300A på min bil. Det blir litt tyngre enn å dra i gang C180n din :-)

 

Det er nok en grunn til at starthjelpen min ikke har sjans til å starte min bil, mens jeg fint kunne dra bmwen (518i) på starteren 30 sek fra den.

CCA er viktig (Cold Crank Ampere), det sier hvor mange A batteriet kan levere før det går under 7 volt ved -20C . Mitt 54 ah leverer 830CCA.

 

2. Er det noen måte på om jeg kan finne ut av om batteriet mitt er dårlig, dvs klarer å gi nok guffe til glødepluggene? Er blitt fortalt at dette er grunnen til at den er litt treg å få start på.

Mål spenningen på batteriet når du gløder, og når du prøver å starte.

Har du multimeter? Hvis ikke, så si i fra neste mandag, så kan jeg ta med og måle. Du skal vel være med og kjøre ATV?

 

Har kjøpt nye plugger' date=' men ikke montert enda, så dette er bare to generelle spørsmål fordi jeg er nyskjerrig av natur :)[/quote']

 

Dyre? (greit å vite i tilfelle jeg må bytte mine)

Posted
Glødepluggene skrus ikke av når du drar om starteren

På min gamle sliter mener jeg at de gjør det!

Mål spenningen på batteriet når du gløder, og når du prøver å starte.

Har du multimeter? Hvis ikke, så si i fra neste mandag, så kan jeg ta med og måle. Du skal vel være med og kjøre ATV?

Jeg har multimeter så da skal jeg ut og sjekke det. Hva bør spenningen ligge på under gløding?

Skal jobbe kvelden da, så blir nok vanskelig med ATV på meg :evil:

Dyre? (greit å vite i tilfelle jeg må bytte mine)

Tror han snakket om rundt 130,- for stykket. Det var Beru og de kjøpte jeg fra Hellanor til nettopris!

Posted

På min gamle sliter mener jeg at de gjør det!

Ok. er vel ikke ettergløding heller på din? Når jeg tenker meg om' date=' så kom vel det med "diesel 89" i .. yey.. 1989 :-)

Jeg har multimeter så da skal jeg ut og sjekke det. Hva bør spenningen ligge på under gløding?

Tja, det var det, da. Jeg har faktisk ikke målt på min. Strømforsyninga til laptopen står at skal ha 11-14v inn. Den kutter ikke under gløding, og heller ikke når jeg starter. Jeg kan måle på min, etterpå hvis jeg greier å surre meg til å huske det. Noe under 11volt bør du vel helst ikke ha under gløding, men det er mest (bare) synsing fra min side.

Tror han snakket om rundt 130' date='- for stykket. Det var Beru og de kjøpte jeg fra Hellanor til nettopris![/quote']

 

åå.. Ikke akkurat noe å bli ruinert av, altså.

 

jeg er blitt advart mot å kjøpe sånne fra biltema. skal visst ikke tåle allverdens.

Posted
jeg er blitt advart mot å kjøpe sånne fra biltema. skal visst ikke tåle allverdens.

 

Eneste jeg kjøper på Biltema er verktøyet demmes med 10 års garanti. Det synes jeg gir greit med valuta for pengene for mitt bruk. Biltema og Mercedes hører IKKE sammen, mener nå jeg!

Guest hopskar
Posted
1. Hvorfor er det slik at dieselbiler krever batterier med mye høyere amperetimer enn bensinbiler? Er det pga glødinga?

 

En dieselmotor har også mye høyere kompresjon enn en bensinmotor. Den vil derfor være mye tyngre å dra rundt.( I tillegg til glødingen)

Posted
1. Hvorfor er det slik at dieselbiler krever batterier med mye høyere amperetimer enn bensinbiler? Er det pga glødinga?

 

En dieselmotor har også mye høyere kompresjon enn en bensinmotor. Den vil derfor være mye tyngre å dra rundt.( I tillegg til glødingen)

 

Jepp, du har helt rett. Jeg tenkte på det jeg også. Satt i bilen i dag og lurte på hvorfor jeg ikke tenkte på det tidligere. Som jeg allerede har sagt til Trond Eric, så målte jeg 10,5-11 volt ved gløding (startet på 10,5 og steg til ca.11), og vippet såvidt under 10v ved start (vanskelig å se, da den fyrer umiddelbart.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...