Guest Mercedes_Avantgarde Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 Henta den i sta, 1999 C200 cdi 136000km, er storfornøyd Noen som vet hva sånn "chip box" koster? evt hvor det er billigst ? Også mangler den midtarmlene Så hvis noen vet om en til salgs (sort) så send gjerne pm. Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 Henta den i sta' date=' 1999 C200 cdi 136000km, er storfornøyd Noen som vet hva sånn "chip box" koster? evt hvor det er billigst ? Også mangler den midtarmlene Så hvis noen vet om en til salgs (sort) så send gjerne pm.[/quote'] Ring jhon i Drammen på tlf: 91343000 Han er Dansk og spesialist på chiping av diesel biler. Det er han som har chipet de fleste lastebiler som har fått chip i norden. Har en kamerat som har chipet en 300 TDT 98 mod. den yter nå 225 hk og har 400 nm. dette målt i benk. det kostet 5000,- Lykke til. Quote
Guest SHR Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Har av og til sett på Finn.no.Den hender seg at noen angrer og plukker dem ut igjen. Quote
Guest Mercedes_Avantgarde Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 ok.. er vel ingen her som har en C200 cdi og som har chippet den? Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 ok.. er vel ingen her som har en C200 cdi og som har chippet den? Du har jo fått to alternativer her, sjekk det. Quote
Guest Mercedes_Avantgarde Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Det jeg mente var om noen kunne skrive inn erfaringer osv, hvordan det er med chip, om det er verdt det, mye dem betalte, bruker den mer diesel av det osv... Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Hei! Jeg har en 2001 E320 CDI, som jeg har vurdert å omprogramere. Med omprogramere, mener jeg ikke en slik tuning boks som kan flyttes fra bil til bil. Jeg har sjekket litt rundt dette, og har blitt anbefalt at omprogramering er det beste. Det de gjør, er å hente ut all data til motorstyring og gearkasse.Så laster de inn ny data som er mest mulig optimal til din bil. Så blir bilen testet og event. data justert for å få best mulig resultat til din motor. Denne metoden tuner også styringer til gearkasse, ikke bare til motor sånn som disse "boksene" gjør. Denne metoden har ingen innvirkning på avlesninger som merkeverkstedene gjør ved service. De fleste har også i prisen å gjøre alt orginalt igjen,hvis du skulle angre. På min bil vil dette koste 7-8000kr. Da øker HK fra 197 til 240 og dreimoment øker fra 470nm til 550nm. Du kan sjekke sidene til www.tsracing.no der kan du lese mere om dette å sjekke priser og data til din bil. Håper dette var til litt hjelp.Mvh Jørn! Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Glemte å nevne at som regel så går forbruket på drivstoff ned etter en slik programering. Ser også at du lurer på hvor det er "billigst"!! Hvis du er ute etter slike "billige" løsninger, så anbefaler jeg deg å la dette være! Hvis du først skal gjøre et slikt inngrep på motoren din, så er det dumt å gå for de "billigste" løsningene! Det er som regel en grunn til at det er prisforskjeller på de" samme" tingene. Morn igjen! Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Hei! Jeg har en 2001 E320 CDI' date=' som jeg har vurdert å omprogramere. Med omprogramere, mener jeg ikke en slik tuning boks som kan flyttes fra bil til bil. Jeg har sjekket litt rundt dette, og har blitt anbefalt at omprogramering er det beste. Det de gjør, er å hente ut all data til motorstyring og gearkasse.Så laster de inn ny data som er mest mulig optimal til din bil. Så blir bilen testet og event. data justert for å få best mulig resultat til din motor. Denne metoden tuner også styringer til gearkasse, ikke bare til motor sånn som disse "boksene" gjør. Denne metoden har ingen innvirkning på avlesninger som merkeverkstedene gjør ved service. De fleste har også i prisen å gjøre alt orginalt igjen,hvis du skulle angre. På min bil vil dette koste 7-8000kr. Da øker HK fra 197 til 240 og dreimoment øker fra 470nm til 550nm. Du kan sjekke sidene til www.tsracing.no der kan du lese mere om dette å sjekke priser og data til din bil. Håper dette var til litt hjelp.Mvh Jørn! [/quote'] Dette er det som Jhon i drammen også gjør. han fjerner chipen som styrer motor og gir, så setter han inn en ny som er laget for den aktuelle bilen. Dette merkes ikke på verkstedbesøk. Hverken fysisk åse eller etter en tur med dataen inne i systemet. Koster ca 5000- 6000,- til 200 cdi vil jeg tro. Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Disse gutta fjerner ikke noe chip. De bytter software i hjernen. Ingen fysiske inngrep. Jørn! Quote
Guest tdha Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Det kan ikke være bare fordeler med dette? Quote
Alexander Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Det at man ikke merker noe på service er så vidt jeg har forstått bare tull, fordi man kan blant annet lese av turbotrykket som motoren jobber med. Da er det ikke spesielt vanskelig å skjønne at motoren er trimmet... Quote
TEH Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Det at man ikke merker noe på service er så vidt jeg har forstått bare tull' date=' fordi man kan blant annet lese av turbotrykket som motoren jobber med. Da er det ikke spesielt vanskelig å skjønne at motoren er trimmet...[/quote'] Sånn har jeg forstått det også. Man kan vel også lese av dreimoment. For min del er det altfor mange bakdeler til at jeg ville ha gjort noe slikt. Kan bare nevne; trøbbel med forsikring om en ulykke skulle være ute, et avgiftsspøkelse hengende over seg, faren for motor- og girhavari, garanti bye bye... Nå skal ikke jeg begynne å sammenligne bilmerker her, men en kundebehandler hos Møller som vi (jobben) har svært god kontakt med, sier de har biler inne hver mnd med motorhavari pga chipping, trimming, optimalisering eller hva nå enn de kaller det. De tjener faktisk gode penger på dette Quote
Guest Ronnie Westpold Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Henta den i sta' date=' 1999 C200 cdi 136000km, er storfornøyd Noen som vet hva sånn "chip box" koster? evt hvor det er billigst ? Også mangler den midtarmlene Så hvis noen vet om en til salgs (sort) så send gjerne pm.[/quote'] Kan anbefalle TS-Racing de er veldig dyktige på chip Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Jeg forteller bare det som jeg er blitt fortalt. Og trådåpner spurte om chipping og pris, så jeg sier det som jeg "vet". Om dettte er bra eller ikke, er ikke noe jeg bryr meg om, det får hver og en ta ansvar for selv.Jeg synes det er mange som kommer med negative ting, selv om det ikke er spurt om dette synspunktet. Bare noe JEG synes altså. Ikke for å starte en krangel. Quote
Guest Mercedes_Avantgarde Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Er det slik at 200 cdi og 220 cdi er helt like både i motor og drivverk? For da kan det vel ikke være skadelig å chippe den? for den blir jo bare som en 220 isteden? Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Er det slik at 200 cdi og 220 cdi er helt like både i motor og drivverk? For da kan det vel ikke være skadelig å chippe den? for den blir jo bare som en 220 isteden? ja det er samme motor. Er det 102 Hk du har eller er det 118 hk? skiftete var i juli -99. før juli hadde 102 hk og litervolum 2148. Etter juli hadde 2151. Og ja det samme hadde 220 cdi også. Det er bare dataen som er forskjellig. Quote
Guest Mercedes_Avantgarde Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Tror den er registrert i juni eller juli 99 ja, så da vil det ikke skade motor og drivverk hvis jeg setter på sånn chip box ? Quote
Alexander Posted October 14, 2005 Posted October 14, 2005 Jeg har hørt fra flere steder at det er flere forskjeller på 200 og 220 cdi enn software. (Blant annet MB mekanikere...) Dyser og turbo har blitt nevnt. Quote
TEH Posted October 14, 2005 Posted October 14, 2005 Det har jeg også hørt! Og det er ganske så rart at det da ikke går an å chippe en 200 på høyde med hva en 220 kan chippes til! Quote
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Jeg har hørt fra flere steder at det er flere forskjeller på 200 og 220 cdi enn software. (Blant annet MB mekanikere...) Dyser og turbo har blitt nevnt. Jeg har hørt det motsatte av en selger på MB. Han sa at det var bare software som var stillt annerledes. Men jeg foreslår att eier av bilen snakker med MB så får han vell ett fornuftig svar der. Quote
TEH Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Jeg har hørt fra flere steder at det er flere forskjeller på 200 og 220 cdi enn software. (Blant annet MB mekanikere...) Dyser og turbo har blitt nevnt. Jeg har hørt det motsatte av en selger på MB. Han sa at det var bare software som var stillt annerledes. Men jeg foreslår att eier av bilen snakker med MB så får han vell ett fornuftig svar der. ...det er ganske så rart at det da ikke går an å chippe en 200 på høyde med hva en 220 kan chippes til! Får jeg et fornuftig svar på det så gir jeg meg Quote
Guest kodvaag Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Gamle Transporter 2,5 TDI ble levert i tre effektnivåer: 88HK med bitteliten lavtrykksturbo og direkte innsprøytning. 102HK med turbo med variabel "vridning" på skovlene, annen kamaksling, intercooler og direkte innsprøytning150HK med større turbo med variabel "vridning" på skovlene, annen kamaksling, intercooler og direkte innsprøytning. Selv om det i salgsbrosjyrene ble gitt inntrykk av at det var "samme" motor, siden det var 2,5 alle sammen, så er det mange forskjeller. Den med høyest diesel-forbruk er 88-hesteren, da det er den minst effektive motoren. Ikke går det an å ødelegge den heller. (Har prøvd i 6 år nå ) Regner med det er samme på Mercedes 200CDI og 220CDI. Det er nok noen mekaniske forskjeller i tillegg til elektronikk-forskjeller. Quote
FrodeS Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Det har jeg også hørt! Og det er ganske så rart at det da ikke går an å chippe en 200 på høyde med hva en 220 kan chippes til! Jeg ser det samme flere steder. Skulle jo tro det betyr at det er fysiske forskjeller, men det kan jo godt være at disse ligger i f.eks. eksosanlegget. Kan ha mye å si, det. Jeg fant ikke igjen tråden nå, men dette var oppe på mercefreaken for ei stund sida, og der var det i hvertfall en som hadde slått opp delenummer på turboen, og fant samme nummer til begge. @Arne : du kan vel se etter såntr? Quote
Guest 300TDT Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Jeg fant ikke igjen tråden nå' date=' men dette var oppe på mercefreaken for ei stund sida, og der var det i hvertfall en som hadde slått opp delenummer på turboen, og fant samme nummer til begge. @Arne : du kan vel se etter såntr?[/quote']Jada, det kan jeg alltids. Enda en gang... Turbo på E200CDI: Turbo på E220CDI: Forskjellen ligger IKKE der. Quote
Recommended Posts