Jump to content

dekkspørsmål

Recommended Posts

Guest Tin Nguyen
Posted

Hvis ett av dekkene er litt mer slitt enn de andre, hvor skal jeg montere det på bilen, foran på venstre side?

Guest GammelGul
Posted

Bak. Alltid de beste hjula foran. Forhjulene skal både styre og bremse (og i noen tilfelle også drive bilen fremover)

Posted

Er det bare ett :shock: Hvor har det sittet? Hvor de slitte dekkene skal sitte er en evig diskusjon. Jeg personlig mener at på sommerdekk så skal de slitte sitte bak, pga vanndrenering og bremsing. På vinterdekk er jeg mer usikker. Noen hevder at de slitte dekkene skal sitte foran fordi det er vanskeligere og korrigere en sladd med rompa enn en sladd foran. Også er det dette med FWD, RWD og 4WD? Ikke helt til å bli klok av. Jeg sørger alltid for å ha de beste dekkene foran uansett! Men høyre eller venstre, den var værre :shock: Har du sjekket forstillningen din i det siste :?:

Posted
Bak. Alltid de beste hjula foran. Forhjulene skal både styre og bremse (og i noen tilfelle også drive bilen fremover)

nåja.. for å gjøre slitasjen så lik som mulig kan det være greit å rullere dekkene. Jeg tok av mine og byttet foran og bak tidligere i sommer. Bakdekkene var da noe mer slitt en de foran. Jeg regner med at når sommeren er over, så er de ganske likt slitt.

ellers er jeg enig med deg !

Det er mange som anbefaler at de beste hjula sitter bak, særlig vinterdekk, og begrunner det med at folk flest har mye bedre av at en bil understyrer enn at den overstyrer. Jeg er ikke enig i det, både som olav sier, de skal både styre og bremse, og det er også forhjulene som tar unna vann/slaps, så faren for planing blir minst med de beste dekka foran.

Guest Tin Nguyen
Posted

En bekjent av meg har gått over til 18" på CLK, og bruker de originale 16" felgene til vinterhjula. Jeg fikk kjøpt 4 nesten nye Michelin Pilot 205/55-16 dekk til 1000,- Fint å ha når ContiSport dekkene skal pensjoneres til neste sesong... 8) Det ene dekket er et par mm mer slitt enn de andre, og jeg vurderer å sette dette "venstre foran"

Har stortsett fått anbefalt å sette de beste dekkene bak for å unngå "uønsket overstyring" ved vannplaning osv. Jeg har personlig stortsett praktisert regelen om de beste dekkene på drivhjula og rotering hver sesong for å få jevn slitasje på alle 4 hjulene... Grunnen til at jeg vurderer venstre foran er bl.a rundkjøringer (kjører gjennom 11 rundkjøringer hver vei til og fra jobben hver dag) og at jeg mener å ha lest et sted at de fleste sjåfører av naturlige årsaker kjører litt hardere i venstresvinger enn høyresvinger, og da slites naturligvis det ytre hjulet mer enn det indre...

Hva tror dere? :wink:

Gleder meg uansett til å få Michelin-dekkene på for å se om de er bedre enn ContiSport dekkene ...

Posted

Sommerhjul: da trenger du ikke grep bak, men det er godt å ha så mye spor i dekka så mulig med hensyn på vannplaning og bremselengde, utslitte dekk fremme vannplaner ekstremt lett, men hvis du søker spenning ihverdagen så er det et godt alternativ..... :wink:

På vinterdekk: akkuratt samme greia, det er bedre å kunne stoppe enn å komme frem, sånn sikkerhetsmessig, og slitte vinterdekk er helt umulige i slaps, is og vann spesielt med litt fart, men igjen, søker du spenning i hverdagen så heller sett på sommerdekk fremme slik at det blir en utfordring..... :wink:

Posted

He, he jeg satte nettopp høyre bak over til venstre bak og omvendt pga en tulling ikke hadde justert spissinga bak skikkelig, var nesten utslitt på den ene kanten.....må nok bytte til neste år og sette de jeg har fremme bak, de er det mye spor igjen på...har fått tatt 4-hjulskontroll nå etter at jeg bytta noen foringer i bakhjulstillinga og styrestagene fremme..... :lol:

Litt merkelig egentlig, trodde MB varte evig jeg...... :wink: