Guest mb190freak Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 Brodern har en 94 E 220 CEnår han bremser så rister det noe helt J****noen som har vært borti det før`?? Quote
Guest tdha Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 Kast i bremseskiver? Hva betyr "kast" og hvordan oppstår dette? Quote
Guest mb190freak Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 skivene er jo ikke mange mnd gamle.var sånn rett ertter jeg bytta på bilen hans å Quote
Alexander Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 skivene er jo ikke mange mnd gamle.var sånn rett ertter jeg bytta på bilen hans å Mulig det har kommet noen ujevnheter i mellom skiva og navet, eller kanskje navet rett og slett er skeivt. Quote
Guest mb190freak Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 etter kun 102000??må sjekke opp dette er jo ikke noe godt å kjøre med.rister på begge sidene så vidt jeg vet Quote
Guest ØHN Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 Kast i bremseskiver? Hva betyr "kast" og hvordan oppstår dette? Kast vil si at skivene "slår" seg (blir skeive) pga varme. Spiller liten rolle hvor gamle skivene er. Skal ikke mer till en mye bremsing ned noen lange bratte bakker. Friksjon gjør bremsene varme og derfor anbefales det i fjell landet Norge å bremse på giret også. Mange særlig med automatkasse glemmer dette og får problemer. Raske temperaturskifter er ikke bra. F. eks nesten rødglødende bremseskiver i en solid iskald vanndam. Derfor brukes bl. annet karbon i bremser for "high performance" = dyrere = mer stabilt i ulike temperaturer. Quote
Guest tdha Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 Kast i bremseskiver? Hva betyr "kast" og hvordan oppstår dette? Kast vil si at skivene "slår" seg (blir skeive) pga varme. Spiller liten rolle hvor gamle skivene er. Skal ikke mer till en mye bremsing ned noen lange bratte bakker. Friksjon gjør bremsene varme og derfor anbefales det i fjell landet Norge å bremse på giret også. Mange særlig med automatkasse glemmer dette og får problemer. Raske temperaturskifter er ikke bra. F. eks nesten rødglødende bremseskiver i en solid iskald vanndam. Derfor brukes bl. annet karbon i bremser for "high performance" = dyrere = mer stabilt i ulike temperaturer. Ok, takk. Altså hvis det er kast så kan man med 100% sikkert si at skivene innehar dårligere kvalitetsnivå enn original MB skiver? Kan ikke feilmontering også være årsak til kast? Quote
FrodeS Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 skivene er jo ikke mange mnd gamle.var sånn rett ertter jeg bytta på bilen hans å Mulig det har kommet noen ujevnheter i mellom skiva og navet' date=' eller kanskje navet rett og slett er skeivt.[/quote'] Det har skjedd meg. Byttet navet foran, så ble det borte. Det vanligste er nok at det har kommet noe drit mellom skiva og navet. Ta det va igjen, og rengjør GRUNDIG, gjerne med et huggjern eller noe sånt, så er du sikker på å få det helt glatt. Quote
Guest tdha Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 skivene er jo ikke mange mnd gamle.var sånn rett ertter jeg bytta på bilen hans å Mulig det har kommet noen ujevnheter i mellom skiva og navet' date=' eller kanskje navet rett og slett er skeivt.[/quote'] Det har skjedd meg. Byttet navet foran, så ble det borte. Det vanligste er nok at det har kommet noe drit mellom skiva og navet. Ta det va igjen, og rengjør GRUNDIG, gjerne med et huggjern eller noe sånt, så er du sikker på å få det helt glatt. ==> Er det rart at jeg ikke tør å bytte skiver og klosser helt alene, første gangen! Jeg som ikke vet hva "kast" og "nav" er for noe. Quote
Guest mb190freak Posted October 8, 2005 Posted October 8, 2005 de rista like etter jeg bytta de da men får prøve å rengjøre først.er biltema da har det jeg å funker som F de Quote
Alexander Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 de rista like etter jeg bytta de da men får prøve å rengjøre først.er biltema da har det jeg å funker som F de Så når man skal bytte de viktigste delene på bilen, så kjøper man det billigste som er å oppdrive? Det er en logikk jeg ikke skjønner... Quote
Guest mb190freak Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 hehe.han er jo ikke rik da:Pmen biltema lager jo ikke skivene selv da.biltema har da my bra men my dårlig å ja.har biltema skiver på 190n jeg å funker som F de Quote
Alexander Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 hehe.han er jo ikke rik da:Pmen biltema lager jo ikke skivene selv da.biltema har da my bra men my dårlig å ja.har biltema skiver på 190n jeg å funker som F de Hehe, jeg bare er litt vanskelig nå. Jeg har prøvd biltema skiver bak selv på en 190, og det fungerte som faen det. Men besparelsen kontra å kjøpe skiver på autotrio med rabatt var ikke veldig stor. Quote
Torbjørn Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 Bytt skiver så ordner det seg. Enkelte skiver jeg har vært borti har vært skjeve fra de var nye. Å er det biltema varer det er snakk om så er det ingen tvil om hva som er feilen her spør du meg. Quote
Frode Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 Bytt skiver så ordner det seg. Enkelte skiver jeg har vært borti har vært skjeve fra de var nye. Å er det biltema varer det er snakk om så er det ingen tvil om hva som er feilen her spør du meg. Ja og gjør skikkelig rent før montering, det skal ikke mye dritt til mellom skiva og navet før det rister......Jeg hadde aldri montert Biltema på min bil...å spare et par hundrelapper på det som en er mest avhengig av er helt håpløst.....men det er min mening..... Quote
Guest Redvar Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 Nye bremseskiver må kjøres forsiktig inn.Dette da de er belagte (kommer ikke på hva det heter) Dette stoffet gjør skivene ekstra glatte, noe som gjør at man må tråkke hardere på bremsen for og få maks virkning. Det som sjer da er at man oppnår lengre friksjonstid og høyere varme, og man vil derfor selv mene at man ikke har kjørt disse hardere en før. Bremseskiver "herdes" etter noen 100km kjøring, men er detkommet kast, eller vibrasjon. Er det nokk bare og bytte til nye. Tror også biltema lever med en bruksanvisning der dette står. Quote
FrodeS Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Nye bremseskiver må kjøres forsiktig inn.Dette da de er belagte (kommer ikke på hva det heter) Dette stoffet gjør skivene ekstra glatte' date=' noe som gjør at man må tråkke hardere på bremsen for og få maks virkning. Det som sjer da er at man oppnår lengre friksjonstid og høyere varme, [/quote'] Man vasker selvsagt av skivene før de settes på bilen! Rødsprit funker bra. Quote
Frode Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Har faktisk ikke hørt om noen som har klart å kjøre originale bremseskiver skjeive pga varmgang ennå... Det er sånn Ford greier det, MB leverer kvalitet....men setter en på Biltema istedet så er det ikke så rart at det skjer..... Quote
TEH Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Har faktisk ikke hørt om noen som har klart å kjøre originale bremseskiver skjeive pga varmgang ennå... Det er sånn Ford greier det' date=' MB leverer kvalitet....men setter en på Biltema istedet så er det ikke så rart at det skjer..... [/quote'] Jeg har fått det jeg På min ultralynkjappesupergtsprint C180T Er vel ikke noe jeg skal skryte av, men det var hjem fra jobb på natta at det klikket litt. Lå rundt 150-160 og måtte ta en forholdsvis hard oppbremsing fordi jeg trodde jeg så onkel. Og etter det har jeg kast i mine originale skiver. Men nå skal det sies at de var godt modne for utskifting, og er det enda Quote
Frode Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Jeg har fått det jeg På min ultralynkjappesupergtsprint C180T Er vel ikke noe jeg skal skryte av, men det var hjem fra jobb på natta at det klikket litt. Lå rundt 150-160 og måtte ta en forholdsvis hard oppbremsing fordi jeg trodde jeg så onkel. Og etter det har jeg kast i mine originale skiver. Men nå skal det sies at de var godt modne for utskifting, og er det enda Helt utrolig..!!.. Nå har jeg kjørt og vært passasjer over fjellet mange ganger og som regel i godt tempo...det har ofte vært røyk ut av hjulene fremme når vi har stanset for å ta pause...men aldri noe risting i etterkant.... så at du har klart dette er bare helt utrolig..... har MB skiftet leverandør, sparekniven eller var skivene dine så slitte at det var årsaken....?? Ford derimot, første bakken så rista det i bilen på resten av turen.... Quote
TEH Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 ...eller var skivene dine så slitte at det var årsaken....?? Mulig det har noe med Greenstuff klossene mine. Har hørt at den er relativt tøffe mot skivene. Tipper på en kombinasjon deromkring Quote
FrodeS Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Helt utrolig..!!.. Nå har jeg kjørt og vært passasjer over fjellet mange ganger og som regel i godt tempo...det har ofte vært røyk ut av hjulene fremme når vi har stanset for å ta pause...men aldri noe risting i etterkant.... så at du har klart dette er bare helt utrolig..... har MB skiftet leverandør' date=' sparekniven eller var skivene dine så slitte at det var årsaken....?? Ford derimot, første bakken så rista det i bilen på resten av turen.... [/quote'] husk at han har billig-benzen, da ! Bremsene dine kan vel ikke helt sammenliknes med orginalt heller? Quote
TEH Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Skivene mine er dønn originale...Billigbenz ja , det er ihvertfall den mest driftsikre bilen jeg noengang har eid, når jeg regner feil per km. Blir spennende med dieselbørsa mi da Quote
FrodeS Posted October 10, 2005 Posted October 10, 2005 Skivene mine er dønn originale...Billigbenz ja ' date=' det er ihvertfall den mest driftsikre bilen jeg noengang har eid, når jeg regner feil per km. Blir spennende med dieselbørsa mi da [/quote'] Hehe.. bare disser litt, jeg. Får håpe dieselbørsa blir rimelig feilfri, så mye ondt du har hatt å si om diesler, så blir det vel ikke bra hvis du får masse trøbbel med den nå. Quote
Recommended Posts