Jump to content

Til MB-mekanikere e.l.

Guest Entusiast

Recommended Posts

Guest Entusiast

Noen som vet om konkret hva som er vanlige feil på Mercedes E-klasse W211? Og hvilke årstall er det som har masse el-problemer osv? Har en juli 2004 modell som ikke har hatt noe tull enda, bortsett fra innkallelse på foringer i bakakslingen.

Det går jo en del feilstatistikk rundt omkring nå som sier at Mercedes E-klasse W211 har så mye feil osv...., men jeg lurer på hva jeg kan frykte?

Har hørt om et par 220 cdi girkasser som har røket, samt en 320 cdi-kasse som røk fordi den var chippet.

Det snakkes jo om SBC osv. Men dette er jo utbedret på juni 04 --->. På min er systemet forenklet. Men er det fortsatt problemer med dette?

Hva slags andre el-feil er det? Og er det noe rust osv på 211? Håper en som har mekket på mange MB'er/som har "sett litt" tar seg tid til et svar. :-)

Man skal jo ikke tro alt man hører, men man blir jo litt skremt av media nå for tiden...

Så hva kan egentlig jeg vente meg av vanlige feil på min bil? Registrert juli 04 ny i Norge. Biltype ellers står i signaturen.

Guest Trond Roald

Hei!

Jobber med MB til daglig.

Slik jeg kjenner 211 er det ikke så veldig mange

feil som forekommer på flere biler.

Har vært noen biler som vi har skiftet SBC på.

og har hatt noen med problemer med turbo.

Tror ikke vi har skiftet girkasse på noen biler. har en nu som er gått

200000km i vårt system.Har ikke problemer med å anbefale en 211.

synes de fungerer kjempe bra.det vil alltid være "litt" feil i begynnelsen av ny modell.men de fleste feil blir luket vekk mens garantien gjelder.

Vi har ikke hatt noe større problem med det elektriske på 211 uten

om det som skjer med turbo/wastegate.Har heller ikke hørt noe

om rust på de bilene heller.tror ikke du har noe å bekymre deg over! :D

heftig bil du har! :D :lol:

Guest Entusiast

Joda, takk for det. Heftig den ;-). MB's siste R6 dessverre....

Takk for gode svar også. Kan du utdype hva som skjer med turbo/wastegate? Går det i så fall på garanti? Er vel bare inntil 100 000km det? Dyrt i så fall? Min har gått 32 000km nå. Mekket på noen 320 cdi forresten? Er det stort sett "samme ulla" teknisk som 220 cdi osv eller er det forsterket eller noe slikt på de med større motor?

Er vel bare 2003/2004 modellene dere har byttet SBC på? Kommer dette opp igjen på disse eller er det borte etter ett bytte?

Hva tipper du er mest driftsikkert av motorene i W211? Hvordan er kompressorene forresten? Går de fortere i stykker enn de uten (f eks 240)?

En bekjent med E 320 cdi 2004 modell og airmatic sa han var "inne" to ganger pga luftfjæringen. Har dere hatt noen biler pga det?

Er jo mye mediaoppslag rundt E-klasse og feil. Mener du dette stemmer eller er det helt på jordet? Er i hvert fall superfornøyd med bilen og kommer til å gå på en W221 om et par-tre år.

Hehe, dette ble mange "spørjesmåll" ja. Men slik er det når man er engasjert ;-).

Guest Trond Roald

Hei!

Skal prøve å svare etter beste evne.

Mener at wastegaten reguleres elektrisk og det skjer noe

med den.slik at hele turboen må skiftes.de vi har skiftet er garanti arbeid.

Hvis du har kjøpt din gjennom BOS har du 3 års garanti.

Vet ikke hva en sånn turbo koster.VI har ikke solgt noen 270 eller 320 cdi hos oss.har bare levert 200/220 cdi og 200 kompressor.

tror ikke det er noe spesiell forskjell på 220 og 320 cdi på konstruksjonen.

av store jobber på cdi motorene har jeg bare skiftet topp og toppakning.selve motorblokka virker veldig solid.På de 5 årene jeg

har jobbet med MB har vi kun hatt to havari på cdi.begge gikk på garanti.

den ene var gått ca 115000km og den andre ca 150000.fikk komplette motorer fra fabrikken.Sbc er kun på 2003/2004 modeller,og de vi har skiftet på blir bra.Vi har aldri hatt noen biler med problemer med kompressoren verken 203-208-211.så de virker bra!

Har bare vært borti ett tilfelle der jeg har skiftet

luft belger foran og bak.dette pga problemer når det nærmet seg -35.

etter at jeg skiftet dette i 2002 har det fungert utmerket på den bilen.

Har også lest litt om E-klasse.har ikke hørt at noen av våre kunder er misførnøyd med sine 211.

Har tittet litt på 221 og det ser ut til å bli en bra bil.

Skal vell på kurs til høsten :D muligens prøve den! :lol:

Håper det er til hjelp dette.

Guest Entusiast

Tusen takk for meget utfyllende og gode svar! Det var til stor hjelp.

W221 ser ut til å bli en flott bil og i kombinasjon diesel og 4-matic blir den en drømmebil på mange måter. Håper den nye V6 dieselen blir enda mer stillegående ved kaldstart og ellers så god som dagens. Det er denne jeg sikter meg innpå. Kanskje en 400 V8 cdi? Vi får se. Blir ikke før om et par-tre år. Da er vel de verste barnesykdommene borte også. :roll:

Fin bil du har også. Fornøyd med den? Hatt noe tull?

Guest Espen
Hei!Hvis du har kjøpt din gjennom BOS har du 3 års garanti.

Går ikke dette på fabrikkgaranti da? Da skulle det være uvesentllig om en har kjøpt den gjennom BOS eller ei, det er vel noe EU pålegg vedr. dette. Eller er dette bare en ren goodwill fra importør?

Guest Trond Roald
Hei!Hvis du har kjøpt din gjennom BOS har du 3 års garanti.

Går ikke dette på fabrikkgaranti da? Da skulle det være uvesentllig om en har kjøpt den gjennom BOS eller ei' date=' det er vel noe EU pålegg vedr. dette. Eller er dette bare en ren goodwill fra importør?[/quote']

Det er 2 års fabrikk garanti(ubegrenset km) og det tredje året dekker BOS.(100000km begrenset)

Så for de som kjører normalt med kilometer har 3 års garanti og de som

kjører mye vil det være 2 år.men,man kan søke kulanse på ting når garantien er gått ut.Når DCAG kjører aksjoner på biler, betyr ikke kilometerstanden noe.

Guest Trond Roald
Tusen takk for meget utfyllende og gode svar! Det var til stor hjelp.

W221 ser ut til å bli en flott bil og i kombinasjon diesel og 4-matic blir den en drømmebil på mange måter. Håper den nye V6 dieselen blir enda mer stillegående ved kaldstart og ellers så god som dagens. Det er denne jeg sikter meg innpå. Kanskje en 400 V8 cdi? Vi får se. Blir ikke før om et par-tre år. Da er vel de verste barnesykdommene borte også. :roll:

Fin bil du har også. Fornøyd med den? Hatt noe tull?

Hei!

Jeg er meget fornøyd med c-klassen.

har måtte skifte begge tennboksene på xenon lysene

og ene høytaleren.(selvfølgelig garanti)men ellers har den fungert kjempe bra.

har kjørt 24000km. har en som er giret på å kjøpe den,så hvis han kommer med ett bra bud,blir det c-klasse stasjonsvogn.

Guest Geggi

Jeg har selv en W211 (220 CDI) og den var en av de første produserte utgavene. Akkurat det har jeg jo fått merke m.h.t. alle barnesykdommene. Jeg synes vel at MB slipper nye modeller litt vel kjapt på markedet uten tilstrekkelig uttesting, men dette gjelder samtlige bilfabrikanter i deres jag etter å hele tiden følge med i utviklingen og å ha nye konkurransedyktige biler på markedet. Selv sier jo alle fabrikkene at de tester dem så voldsomt før de slipper dem.... Vel, det frister jo ikke akkurat meg å kjøpe en av de første modellene på markedet en gang til.

Men det skal være sagt: Det har ikke kostet meg en krone å få ordnet dette, men derimot en del skuffelse/irritasjon/tid. Det sies at det begynte å bli mye mindre feil f.o.m. høsten 2003 hvertfall når det gjelder 220 CDI. Bilene produsert før dette er nok helt trygge å kjøpe de og for de har jo blitt "oppgradert" etter hvert som feilene har oppstått. Min bil har passert 70.000 km og listen over feil er som følger:

- byttet navigasjon/radio/CD/kassett (hele spilleren) da navien hang seg opp og ikke ville mer da jeg var på tur i Sverige.

- byttet girkassen etter at jeg klagde over at girskiftene ikke var slik de burde på en MB. De prøvde først å skifte software en haug med ganger uten at det hjalp merkbart.

- byttet innmaten i begge dørhåndtakene bak da de knakk og ble skiftet ut med merkbart kraftigere gods. Jeg så selv stor forskjell på gammel og ny del (inne i døra). Det var for øvrig min sønn som var 3 år da som prøvde å åpne og som m.a.o. ikke brukte så mye kraft. Dette skjedde først hjemme i Stavanger, og dør nr. 2 røyk da vi var på ferie i Tyskland. Festlig... De burde vel skiftet innmaten i begge dørene samtidig etter min mening når den første røyk....

- byttet begge "kjørelyspærene" bak (det er lysdioder/LED)

- BOS har i tillegg gjort flere oppgraderinger underveis når bilen har vært inne. Ting som fabrikken har funnet ut på biltypen, men som ikke jeg har hatt noen problemer med. Akkurat det er jo positivt at de gjør.

- har hatt kødd med takluken som ikke har gått igjen som den skulle. Kun beveget seg 1 cm om gangen i lengderetningen sånn at en må sitte og trykke en haug med ganger for å oppnå full lukking/åpning. Har skrevet om dette i en annen tråd... Jeg trenger ikke soltak på min neste bil.

Har hatt problemer før med soltak (på en gammel 95 C180 jeg hadde).

- byttet varmeapparatet eller "noe" da det plutselig ikke ville varme mer.

Kommer ikke på mer nå.... :roll: ...var vel egentlig nok da :lol:

Alt dette skjedde i løpet av de første 40-50.000 km, bortsett fra varmeapparatet som skjedde på ca. 66.000 km.

Som sagt dette har ikke kostet meg noe i penger, og jeg har hatt gratis leiebil hver gang. Det er likevel kjedelig å oppleve slikt. Jeg har ikke blitt skremt og skal ha 211 igjen jeg, men kjøper neppe en av de første produserte utgavene når arvtageren en dag kommer. På den andre siden er det jo veldig kjekt med helt ny modell tidligst mulig da...

:wink: Regner med at det meste er luket bort på 211 nå, så bare løp og kjøp :P

Guest Trond Roald

Det vil bestandig være litt mer feil på en ny modell.

Men husk dette gjelder ikke bare mb!

husker fra min tid som toyota mekaniker.

der var nok å henge fingrene i når det kom nye modeller.

men,det ble skiftet "mange ting" på biler som kunden ikke fikk

vite om. :roll: :shock:

Guest Espen
Det vil bestandig være litt mer feil på en ny modell.

Men husk dette gjelder ikke bare mb!

husker fra min tid som toyota mekaniker.

der var nok å henge fingrene i når det kom nye modeller.

men' date='det ble skiftet "mange ting" på biler som kunden ikke fikk

vite om. :roll: :shock:[/quote']

Tror også at Mercedes oppfattes som noe som skal være perfekt, og at biljournalister etc er som hauker når de får vite om noe småplukk. Har på følelsen at dette blåses mer opp når det gjelder en Mercedes enn f.eks en Mazda.