Jump to content

500 SEC går varm

Recommended Posts

Guest Stig B
Posted

Æ lure på ka som er feil med 500 secen no for den går varm opp mot 120 graderog jeg har skifta termostat, temp.giveren og fortsatt går den opp mot 120 grader luree fælt no gitt :?:

Guest Bengt E Jacobsen
Posted
Æ lure på ka som er feil med 500 secen no for den går varm opp mot 120 graderog jeg har skifta termostat' date=' temp.giveren og fortsatt går den opp mot 120 grader luree fælt no gitt :?:[/quote']

Går den varm når du kjører, når den bakker, eller bare ved belastning.

Har den el termostatvifte eller friksjonsvifte drevet av reima?

Posted

Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg kommer bare med en "brainstorm".

Er det mye dritt i systemet- godt tett rett og slett?

Kan skje hvis noen har prøvd å tette lekasje med kanel. Det samler seg i varmeapparatet. Prøv radiatorrens.

Lekker toppakningen kanskje. Kan bli varm hvis du får eksos i kjølekanaler.

Er det oljekjøler på disse- kan være tett som på min TE300-24, og den blir fort varm.

Posted

Den går varm uansett og jeg har påradiatorrens og spyla radiatoren

men fortsatt så går bilen varm. Det er ikke noe trykk på kjølevæska. Bilen har viskokobling og den holder en igjen opp til et vist pungt så greier en ikke og stoppe den. Men personlig synes jeg at den starter vell seint nesten på 120 grader. Hvis jeg setter på varmapperatet på full varme og full styrke på vifta så går temperaturen litt ned igjen. Så æ skjønne ingen ting no må vel levere den på et verksted og få ordna det.

Posted

Prøv å se om du finner en viskosekobling brukt, den skal gi fullt guffe på 102 grader hvis jeg ikke tar helt feil, så det virker som din er litt utav området sitt og derfor må byttes........

Sjekk det før du begynner å levere ting til verksted..... :lol:

Har du a/c og to elektriske vifter foran radiatoren....???

Posted

Ahaaaa..... de skal starte når temperaturen er på 102, dvs, viskosevifta bak radiatoren går hele veien men har full grep ved 102, og da kobler de to elektrisk styrte viftene inn for å "hjelpe" til, hvis de ikke kobler inn så er det noe galt med tempsensoren, ledningene eller viftene...... sjekk det.... :P

hvid de ikke kobler inn før 120 grader så er det ikke så rart at den blir varm..... :lol:

Posted

De viftene fram går ikke i hele tett men jeg trodde de ikke skulle gå på før en setter på ACn eller er jeg helt på jorde no.

Posted

På min er de temperatur regulerte, dvs uansett om ac er på så vil motorstyringen få et signal om temperatur og koble inn disse viftene når temperaturen stiger til over 102 grader......

sjekk koblinger og ledninger fra viftene og inn, sett spenning på dem for å forsikre deg om at de virker.....

Tror det er rimelig likt på din og min men sett på ac og se hva som da skjer.....?... :P

Sjekk og tempsensoren din....fikk sjekket min i går....veldig enkelt...hvis du spør fint så får du sikkert skjema av en her på forumet der hvor det står motstanden i ohm i forhold til temperaturen...... :P

Posted
Den går varm uansett og jeg har påradiatorrens og spyla radiatoren

men fortsatt så går bilen varm. Det er ikke noe trykk på kjølevæska. Bilen har viskokobling og den holder en igjen opp til et vist pungt så greier en ikke og stoppe den. Men personlig synes jeg at den starter vell seint nesten på 120 grader. Hvis jeg setter på varmapperatet på full varme og full styrke på vifta så går temperaturen litt ned igjen. Så æ skjønne ingen ting no må vel levere den på et verksted og få ordna det.

Jeg skal ikke være for påståelig, men vifta har vel vanligvis ikke noen særlig funksjon så lenge bilen går forover? Vinden vil da være nok til å kjøle ned.

Bare litt synsing fra meg :

Termostaten åpner rundt 80C. Det ligger bilen til normalt. Ved hard belastning eller tomgang (ikke luft gjennom radiatoren), vil først termostaten åpne for gjennomstrømming i radiatoren ved 80C, og når all kjølevæsken kommer opp til ca. 100C, skal visco-vifta starte. Altså skal den kun gå over 80 ved hard belastning eller tomgang.

At den da går over 80C ved normal kjøring må vel bety at feilen ligger et annet sted enn i visco-vifta, siden den til normalt ikke jobber da?

Hvordan er temperaturen på de forskjellige slangene? Ved 120C skal man garantert ikke greie å holde i noen av dem, og hvis sirkulasjonen gjennom radiatoren er som den skal (noe jeg tviler på), så skal slangene ut og inn være rimelig varme begge to.

Prøv å måle temperaturen på inngående og utgående slanger på radiatoren. Prøv også å måle temperaturen på lufta som blåses ut av radiatoren.

Posted
Ahaaaa..... de skal starte når temperaturen er på 102' date=' dvs, viskosevifta bak radiatoren går hele veien men har full grep ved 102, og da kobler de to elektrisk styrte viftene inn for å "hjelpe" til, hvis de ikke kobler inn så er det noe galt med tempsensoren, ledningene eller viftene...... sjekk det.... :P

hvid de ikke kobler inn før 120 grader så er det ikke så rart at den blir varm..... :lol:[/quote']

Sikker på de elektriske skal starte ved 102? På min er det 102 på viscoen og 105 på den elektriske. Logisk nok at visco-vifta skal få sjansen til å gjøre jobben sin først.

Posted
Sikker på de elektriske skal starte ved 102? På min er det 102 på viscoen og 105 på de elektriske. Logisk nok at visco-vifta skal få sjansen til å gjøre jobben sin først.

Nå må ikkje du begynne å bli pirkete....... :wink:

Jeg skal ikke være for påståelig, men vifta har vel vanligvis ikke noen særlig funksjon så lenge bilen går forover? Vinden vil da være nok til å kjøle ned.

Nå er ikke eldre MB kjent for sine aerodynamiske former...... men det er riktig det du sier, vinden skal "hjelpe" vifta så den kjøler lettere men det er klart bedre kjøling når vifta går enn uten...... og temperaturen stiger rask når en stanser og da står vifta for hele kjølingen så da bør den funke.... :P

Posted
Sikker på de elektriske skal starte ved 102? På min er det 102 på viscoen og 105 på de elektriske. Logisk nok at visco-vifta skal få sjansen til å gjøre jobben sin først.

Nå må ikkje du begynne å bli pirkete....... :wink:

Begynne?? Jeg er da alltid pirkete? :-)

Jeg skal ikke være for påståelig' date=' men vifta har vel vanligvis ikke noen særlig funksjon så lenge bilen går forover? Vinden vil da være nok til å kjøle ned. [/quote']

Nå er ikke eldre MB kjent for sine aerodynamiske former...... men det er riktig det du sier, vinden skal "hjelpe" vifta så den kjøler lettere men det er klart bedre kjøling når vifta går enn uten...... og temperaturen stiger rask når en stanser og da står vifta for hele kjølingen så da bør den funke.... :P

Du sier noe..

Har aldri kjørt SEC jeg, men lager den så mye varme, og tar inn så lite vind at den blir liggende oppunder 100C og kjølevifta går kontinuerlig under vanlig kjøring?

Hvis den ligger på 80-90 under normal kjøring, og stiger til 120 ved tomgang, er det helt tydelig en vifte som er gåen, men hvis den ligger på 120 ved vanlig kjøring, så vil jeg _tro_ det er noe annet.

Posted
Har aldri kjørt SEC jeg, men lager den så mye varme, og tar inn så lite vind at den blir liggende oppunder 100C og kjølevifta går kontinuerlig under vanlig kjøring?

Hvis den ligger på 80-90 under normal kjøring, og stiger til 120 ved tomgang, er det helt tydelig en vifte som er gåen, men hvis den ligger på 120 ved vanlig kjøring, så vil jeg _tro_ det er noe annet.

Helt enig, Stig vi trenger litt info....hvordan stiger temperaturen...?? :P :lol:

Posted

Når den står på tomgang så stiger den når jeg kjører med den så stiger den opp mot 120 grader SÅ NO E Æ DRITTLEI og selger den nå til 55000 kr for det er det den har kostet meg, så får noen andre som har peiling på å skru gjørra det for det HATE Æ :twisted:

Posted

Selg nå heller den BMW driten og fiks SEC for pengene du får for BMW`en, tipper du får en kasse øl og en pakke tobakk så kan du drikke opp ølet og fundere på hva som trengs å gjøre..... :wink:

Få noen som har peiling til å se på den, istedet for å irritere deg...... :lol:

Posted

kan da ikke selge bmwen den ska jo brukes i vinter selg heller secen for æ får mye mere penger for den forhåpentlig vis.

Posted
kan da ikke selge bmwen den ska jo brukes i vinter selg heller secen for æ får mye mere penger for den forhåpentlig vis.

Du får garantert mer enn 55000 hvis du fikser feilen! Få sjekket radiatoren din. Noen verksteder har verktøy for å sjekke om radiatoren er tett med.

Posted

Det gjør æ sikkert men, hvis det kjem noen med 55000 kr så får dere den tvert for når æ ikke får til en ting blir æ drittlei og når æ kjøpe mæ en bil så vil æ kjør mer enn 2 daga med den for så å parkere den. Har alltid drømt om en sånn bil men når det går så dårlig så vart drømmebila en marerittbil for mæ Så som sagt hvis noen kjæm med 55000kr no så får de den for jeg betalte 50000 for den og me kjøp av termostat temp føler tomgangsrele og hvite blinklys derfor selger jeg den til 55000 til noen som har peiling.

Posted

Det er mange som sier det er vannpumpa og den koste ikke noe heller så da får jeg prøve å skifte den. Skal levere den på et verksted imorgen så får jeg høre hva de sier først.

Posted
Det er mange som sier det er vannpumpa og den koste ikke noe heller så da får jeg prøve å skifte den. Skal levere den på et verksted imorgen så får jeg høre hva de sier først.

Gjør det. Lever den på verkstedet, og fortell dem nøyaktig hvordan den oppfører seg, så finner de sikkert ut av det.

Hvis det skal så lite til for at du blir drittlei, så anbefaler jeg at du kjøper deg en ny toyota corolla.

Posted

No må æ no kjøp mæ ny vinterbil også for bmwen døde igår så herre her har vært ei forferdelig uke med en 500 sec som går varm og en bmw med motorras og no e æ billaus for øyeblikket te æ får til secen. Lure på ka det neste blir?

Posted

Men æ får 1000 kr + vrakpanten for den. men tilbake til 500 secen no så ser det ut til at måleren inne i bilen er gåen for når den står på 120 grader så starter elvifta foran radiatoren og den skal starte på ca 100 grader så tok han på verkstedet og sjekka om frostvæska bytta farge med et spesielt instrument og det gjore den ikke så da er toppakningen i orden mente han så tok han en tempmåler me laser som han satt på de forskjellige plasser på motoren og da sto måleren inne i bilen på litt over 100 grader og da viste det instrumentet rundt ca 89-90 grader. Han verkstedmannen mente da at måleren er gåen så nå er det bestilt det så får jeg håpe at alt blir i orden men ,jeg trur det ikke før jeg får se det. :D

HÅPER PÅ DET BESTE.