Jump to content

Sandblåsing

Recommended Posts

Guest Morgan
Posted

Hei,jeg har litt overflaterust under bilen som jeg har tenkt å sandblåse.

Det jeg lurte på er om jeg bør ha på noe syregrunning eller noe annet middel rett etter jeg har sandblåst før jeg har på grunning og lakk?

Hva er vanlig på ett proft sandblåsings verksted å ha på etter at man har fjernet rust?

Mvh.

Morgan

Guest Tom Bringsvor
Posted

Jeg mener å tro at syregrunning brukes (kun) på aluminium, for å få lakk til å sitte.

Jeg tror (igjen) at syre får stål til å ruste tvert.

Er ikke Brunox en bra grunning til dette formål?

Posted

Så vidt jeg vet så er det vanlig å bruke syregrunding etterpå. Syns ihvertfall å huske det fra tidligere når noen kompiser av meg leverte inn prosjekt til sveising. Syregrundinga skulle ta det siste som eventuelt var igjen av rust.

Tips spør etter på et sveise/ karosseriverksted. Ingen vet vel bedre enn de som driver med sånt.

Guest Asbjørn
Posted

japp, bruk syregrunning og så vanlig grunning etter det. Ingen vitsi å ikke bruke det og en får bedre resultat..

Jeg måtte slipe nedigjenn en liten skade på 250'en etter at rusnissen hadde vert og besøkt på en tidligere utbedring.. Denne gangen brukte jeg syre grunning og det har holdt unna rust nissen.. :D

btw. wipe alltid ned med fett fjerner før en lakker.. fort gjort et det kommer litt fett fra fingrer eller lignende på flatene..

Posted

Blås alt helt rent etter sandblåsingen, rengjør med silikonfjærner og spray flere tynne lag med syregrunning helt til overflaten er dekket. Bruk gjerne PPG sin DP40, den er 100% vanntett og er noe av det beste på markedet.

Posted
japp' date=' bruk syregrunning og så vanlig grunning etter det. Ingen vitsi å ikke bruke det og en får bedre resultat..

Jeg måtte slipe nedigjenn en liten skade på 250'en etter at rusnissen hadde vert og besøkt på en tidligere utbedring.. Denne gangen brukte jeg syre grunning og det har holdt unna rust nissen.. :D

btw. wipe alltid ned med fett fjerner før en lakker.. fort gjort et det kommer litt fett fra fingrer eller lignende på flatene..[/quote']

Noen som har bilde av denne rust nissen? Han har vært hos meg også...

Posted
japp' date=' bruk syregrunning og så vanlig grunning etter det. Ingen vitsi å ikke bruke det og en får bedre resultat..

btw. wipe alltid ned med fett fjerner før en lakker.. fort gjort et det kommer litt fett fra fingrer eller lignende på flatene..[/quote']

Noen som har bilde av denne rust nissen? Han har vært hos meg også...

Han er vel hos alle til enhver tid. ? er bare når er det han ikke gidder å være usynlig lenger. :evil: