Jump to content

ABS og ASD

Recommended Posts

Guest Homer1
Posted

Kære norske venner..

MB 300E Sportline -90, importeret fra Tyskland i 2004

Et par spørgsmål da jeg ikke har kunne finde et tilsvarende dansk forum.

ABS.. når jeg starter min bil om morgenen slår min ABS til, de første 2-3 gange jeg bremser (ryster i bremspedalen). herefter forsvinder det igen. ABS lampen lyser ikke. MEN.. 2 gange har jeg været ude for at ABS-lampen lyser konstant indtil jeg stopper/slukker motoren.. Hvad kan dette skyldes, er det en føler eller er hele mit ABS-system ved at stå af?

ASD.. Når jeg starter min bil om morgenen, slår min ASD til, de første 3-4 gange jeg holder stille med bilen.. MEN ikke når udendørs-temperaturen er over ca. 15 grader celsius..??

Kan disse 2 fejl hænge sammen?..

Jeg har søgt i hele forummet, men synes ikke jeg har fundet svar på lige præcis DETTE spørgsmål..

Men jeg kan høre at der findes mange kompetente mennesker her og håber derfor på et snarligt svar..

Mvh

Posted

Dette har sannsynligvis med en av sensorene til ABS og ASD systemet å gjøre. Det er andre her som har feilsøkt disse før som sikkert kan svare på hvordan de gjorde det.

Guest Eivind Soltvedt
Posted
Dette har sannsynligvis med en av sensorene til ABS og ASD systemet å gjøre. Det er andre her som har feilsøkt disse før som sikkert kan svare på hvordan de gjorde det.

Er 3 abs sensorer på denne bilen. En på hvert framhjul og en på diffrensialen bak.

Er vel mest sannsynlig noe dritt på en av de foran? (synsing fra min side)

Guest Homer1
Posted

Er ABS´en og ASD´en afhængige af hinanden?..- og hvis fejlen er på en af sensorene på forhjulene, hvordan kommer fejlen med ASD´en så ind i billedet.. jeg mener, ASD føler vel på bag-akslen..?

Er det 2 forskellige fejl (reparationer)?

Jeg skal lige huske at sige at den ASD-lampe der lyser, er den i det midterste ur, altså speedometeret.. og IKKE den der er i bunden af instrumentbordet.

Guest Homer1
Posted

Hej Morten

Jeg nåede ikke at se dit svar.

Hvad betyder Vakkelfeil?

Guest Eivind Soltvedt
Posted
Er ABS´en og ASD´en afhængige af hinanden?..- og hvis fejlen er på en af sensorene på forhjulene' date=' hvordan kommer fejlen med ASD´en så ind i billedet.. jeg mener, ASD føler vel på bag-akslen..?

Er det 2 forskellige fejl (reparationer)?

Jeg skal lige huske at sige at den ASD-lampe der lyser, er den i det midterste ur, altså speedometeret.. og IKKE den der er i bunden af instrumentbordet.[/quote']

Ganske enkelt forklart så styres innslaget av asd av hastighetsforskjeller på forhjul og bakhjul.

Dersom det registreres forskjellig hastighet på abs sensorene foran vs sensor bak, så settes asd igang

Posted

Hadde akkurat de samme problemene med min og det var sensor'n på høyre framhjul som måtte byttes.

Posted
Hej Morten

Jeg nåede ikke at se dit svar.

Hvad betyder Vakkelfeil?

Vakkelfeil er brudd som oppstår når ledningen bøyer på seg! Hvis du kobler av kontaktene i motorrommet, kan du måle motstand i disse samtidig som du bøyer på ledningen! Da ser du for om du har brudd en plass! Hadde dette på min, og bytte venstre sensor! Der og hadde jeg abs lys av og til, og en sjelden gang slo asd ut!

Guest Homer1
Posted

Jeg takker for de hurtige/gode svar..

Jeg vil måle på sensorerne og lader høre fra mig når der er nyt..

tak så mye :D