Guest vihovde Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Min 300TDT er syk, satte den ifra meg for ett par uker siden og skulle flytte litt på den idag. Satte meg inn og vridde om nøkkelen og ventet til glødelampen slukket, men den ville ikke starte. Prøvde flere ganger... Helt til det var tomt for strøm. Den bare kinner og kinner, men av og til så virker det som om den skal starte, MEN det gjør den ikke... Virket (og har alltid virket) helt fint da jeg parkerte den for 2 uker siden... Virker som om den ikke får diesel.Noen gode forslag ? La meg si det som det er, jeg har ikke snørra peiling på motorer, så hvis dere sier det er sikkert det og det så blir jeg ikke mye klokere av det Prøv heller og forklar meg hvordan det ser ut, og hvor jeg finner det på motoren. Kan det skyldes diesel filteret ? Quote
Guest mb190freak Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Kan det være noe med diesel pumpa da??at den ikke slår inn eller noe Quote
MortenE Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Hadde et lignende problem med Suburbanen i begynnelsen! Kinnet og kinnet og ville "liksom" starte av og til! Etter leeeenge startet den! Hadde 2 batterier, så en kunne holde på litt! Problemet var en dårlig batterikabel, som gjorde att den ikke fikk nok strøm! Kinnet rundt på starteren som om batteriet var fulladet, men fikk alltså ikke nok strøm! Oppdaget det en dag tilfeldig, da isolasjonen på den dårlige kabelen tok fyr... Byttet kabel, og vips så var den "god som ny" Quote
FrodeS Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Min 300TDT er syk Ikke godt å si. Diesler pleier jo ikke å være syke Et par forslag du kan sjekke : -På dieselpumpa er det en liten arm med et rødt merke det står "stop" på. Sjekk at denne armen ikke er trykket ned. Dette styres av vakum, noe som kan bli litt slitent etterhvert. Jeg er ikke helt sikker på åssen denne oppfører seg, annet enn at når den presses ned, så stopper bilen. -Skru ut dieselfilteret og sjekk at det er diesel der. -Prøv å løsne et av dieselrørene, og se at det kommer diesel når du kinner. -Lukter det noe av eksosen? Sørg for å få ladet batteriet så fort som mulig, ellers ødelegger du det! Quote
Alexander Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Bytt dieselfilterene, så vedder jeg 1 krone på at den starter igjen. Quote
Guest vihovde Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Bytt dieselfilterene' date=' så vedder jeg 1 krone på at den starter igjen.[/quote'] Takk for det, men jeg vedder 1 krone på at jeg ikke vet hvor disse filterene sitter Forklar en stakkars uvitene tosk som meg Quote
Alexander Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Takk for det' date=' men jeg vedder 1 krone på at jeg ikke vet hvor disse filterene sitter Forklar en stakkars uvitene tosk som meg [/quote'] Bilen din har 2 dieselfiltre. Det ene er en rund metallboks som sitter skrudd fast på venstre side av motoren, helt foran på motoren. Den sitter med en skrue på toppen som det bare er å skru ut. Fyll det nye filteret med diesel, da slipper du startproblemer. Det andre filteret sitter også på venstresiden av motoren, men det ligger litt lenger ned, ved siden av dieselpumpen. Dette er et vanlig filter som ser ut som et bensinfilter. Laget av gjennomsiktig plast. Dette sitter med to slangeklemmer som det bare er å skru av. Når du monterer nytt, så pass på siden det som regel er en pil på dette filteret som viser hvilken vei dieselen skal gå igjennom det. Du behøver ikke fylle dette filteret med diesel. Når du skal prøve å starte bilen igjen vil den kinne lenger enn normalt siden det er luft i systemet, men bilen din er selvluftende, så hvis det var filterene som var problemet vil den starte etter alt mellom 5-30 sekunder. Hvis det da ikke er ekstremt mye luft i systemet, da kan det ta lenger tid. Filterene kan du passe på å bytte en gang i året. Da slipper du startproblemer om vinteren. Har du fortsatt startproblemer kan du begynne med å sjekke glødepluggene, den bør dog starte uten gløding så sant motoren ikke er veldig slitt og har lav kompresjon. Quote
FrodeS Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Dette er et vanlig filter som ser ut som et bensinfilter. Laget av gjennomsiktig plast. På min ser det helt annerledes ut. Det er en ganske tynn plastdings av ugjennomsiktig, hvit plast. Tykkelse som en sprittusj omtrent. En ikke altfor grov en. Burde vel få byttet det. Nytt ligger baki, og DET ser ut som du beskriver .. Quote
Alexander Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Dette er et vanlig filter som ser ut som et bensinfilter. Laget av gjennomsiktig plast. På min ser det helt annerledes ut. Det er en ganske tynn plastdings av ugjennomsiktig' date=' hvit plast. Tykkelse som en sprittusj omtrent. En ikke altfor grov en. Burde vel få byttet det. Nytt ligger baki, og DET ser ut som du beskriver ..[/quote'] Jeg har sett sånne filter du beskriver også. Kommer sikkert ann på hvor man kjøper de. Bensinstasjon, BOS, AutoTrio osv. Quote
Guest Ebola Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Dieselmotorer er ganske "vare" for lekkasje i dieselsystemet. Mulig systemet drar inn litt luft og får dieselen til og renne tilbake til tanken. Da er bilen et h.... å starte.. Sjekk de gjennomsiktige slangene inn på hovedfilteret og se om det går diesel der. du kan også skru av ett dyserør, eller nappe av en returslange på en av dysene for og se om det kommer noe Quote
Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Bytt dieselfilterene' date=' så vedder jeg 1 krone på at den starter igjen.[/quote'] Har byttet begge filtrene for noen dager siden (klarte det selv ) og nå starter den med en gang... Ingen flere problemer. Takk for hjelpen. Quote
Alexander Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Bytt dieselfilterene' date=' så vedder jeg 1 krone på at den starter igjen.[/quote'] Har byttet begge filtrene for noen dager siden (klarte det selv ) og nå starter den med en gang... Ingen flere problemer. Takk for hjelpen. Du skylder meg en krone. Quote
Recommended Posts