Jump to content

Tempsensor / plugg W201

Recommended Posts

Posted

På min bil er det en en-polet plugg som er skrudd inn "oppå" termostaten - denne gir signal til magnetviften dersom den blir for varm (antakelig også til instrumentet). Jeg trenger nå en pol til, og har sett at det finnes helt like plugger, bare med to poler - kan jeg bytte ut min med en slik, eller har de forskjeller inni seg?

Vanskelig å forklare, kan ta et bilde av delen jeg mener om ønskelig..

Guest kodvaag
Posted

Er ikke det bare å ohm'e de ved samme temperatur, og se om de gir samme verdi?

Hva skal du med to uttak?

Posted

Kan du ikkje bare "stjela" signalene du trenge til det ekstra utstyret med å koble deg inn på ledningene....? :lol:

Virke ikke som om det e så mange som har slikt utstyr liggende...... :oops:

Posted
Jeg trenger den andre pluggen til klimaviften.... ;)

Muligens et dumt spørsmål. Skal den klimavifta også styres av _motor_temperaturen? Holder det ikke at den er koblet til den varme delen av AC'n ?

Når ac-radiatoren blir for varm, så kobler el-vifta inn, og når motortemperaturen blir for høy, kobler visco-vifta inn?

Guest Tom Bringsvor
Posted

En polet "sensor" som du kaller det er en temperaturbryter som kobles til jord når settpunkt er oppnådd, mener det er det samme på 123 biler.

I dette tilfellet har vifta pluss hele tiden og får jord når tempbryter klapper til jord.

Mener det er 2 pol på 124 biler, denne derimot går plussen gjennom når settpunkt er oppnådd og bryterelektrisk isolert fra jord.

I dette tilfellet er det omvendt, vifta har jord hele tiden, og får plussen når tempebryter klapper sammen, bryter er isolert fra jord (men skrudd inn i jord.)

TROR jeg.

Posted

FrodeS; Kort fortalt styres viften av en trykkbryter på tørkeren, samt motortemperaturen - klimaanlegget vil i stort grad være med på å overopphete motoren, så det er vel derfor det er koblet slik.. Jeg vil tro at denne vil fungere selv med avslått klimaanlegg også.

Tom; Det stemmer at bryteren slår over til jord ja - vil tro det er rart at det er stikk motsatt på W124, men det er jo mange andre forskjeller så alt er mulig. Jeg har sett to-polete plugger på W201 også, men spørsmålet er om de er annerledes oppbygd?

Posted
FrodeS; Kort fortalt styres viften av en trykkbryter på tørkeren' date=' samt motortemperaturen - klimaanlegget vil i stort grad være med på å overopphete motoren, så det er vel derfor det er koblet slik.. Jeg vil tro at denne vil fungere selv med avslått klimaanlegg også.

[/quote']

aha.. Du har nok rett. Når jeg tenker meg om, så er det jo sånn på min også. Visco-vifta skal slå inn fullt ved 102 grader. Hvis ikke det holder, og tempen stiger til 105, så skal den elektriske begynne å jobbe også.

Saken du snakker om er vel ikke en bryter (som i av/på), mer en føler med variabel motstand etter hvor varmt det blir?

Kan se om jeg finner noe tilsvarende på min, og ohme hvordan den oppfører seg.

Guest Tom Bringsvor
Posted
FrodeS; Kort fortalt styres viften av en trykkbryter på tørkeren' date=' samt motortemperaturen - klimaanlegget vil i stort grad være med på å overopphete motoren, så det er vel derfor det er koblet slik.. Jeg vil tro at denne vil fungere selv med avslått klimaanlegg også.

Tom; Det stemmer at bryteren slår over til jord ja - vil tro det er rart at det er stikk motsatt på W124, men det er jo mange andre forskjeller så alt er mulig. Jeg har sett to-polete plugger på W201 også, men spørsmålet er om de er annerledes oppbygd?[/quote']

På en-polet bryter slår kontakten inn til jordpotensialet som selve bryteren er skrudd inn i, jeg vil kalle denne en tempbryter med potensial, på to-pol bryter er bryteren trolig potensialfri, altså uavhengig av potensialet bryteren er skrudd inn i, det spiller da ingen rolle om det går pluss eller minus gjennom bryteren.

Det kan hende at 2 pol-bryter kobler jord på 124 bil, men istedet for at selve bryterhuset er potensialet er den andre lederen/ledningen lagt til jord ett annet sted, ulemper med jording i selve tempbryter huset er hvis man bruker hamp, gjengeteip, eller tetning på gjengene, kan man være uheldig å isolere bryteren fra jord og vifta "virker ikke" lenger.

Det er ikke lett å vite s hva som går gjennom bryter uten skjema.

Har hatt både 123 bil med en pol, og 124 bil med husker ikke pol(er) på denne hadde bryteren kortsluttet til jord (som den ikke skal ha kontakt med) hver gang motoren ble varm gikk sikring nr. 7 som kobler inn viskosevifta)