Jump to content

Mercedes-Benz CE 280/8 1972 mod.


Recommended Posts

Guest vihovde
Posted

Lite rust, bra stand (95% strøken) Ingen bulker. Automat og orginale lettmetallfelger. Km.stand 140.000.

 

Har spurt denne personen en rekke ganger i løpet av de siste årene (eldre mann) om han vil selge ? Han har tidligere sagt nei, men her en dag sa han: Gi meg ett bud, med ett smil om munnen. Tror han vet hva han vil ha for den, men hva tror dere denne er verdt ? Vil ikke komme med ett "skambud".

Guest mb190freak
Posted

detter vel en klassikker så.

så en på nettet en plass tror jeg til 30k

men det tror jeg var 230 da

Posted
Lite rust' date=' bra stand (95% strøken) Ingen bulker. Automat og orginale lettmetallfelger. Km.stand 140.000.

 

Har spurt denne personen en rekke ganger i løpet av de siste årene (eldre mann) om han vil selge ? Han har tidligere sagt nei, men her en dag sa han: Gi meg ett bud, med ett smil om munnen. Tror han vet hva han vil ha for den, men hva tror dere denne er verdt ? Vil ikke komme med ett "skambud".[/quote']

 

Står(stod) en på www.veteranborsen.no til 45.000,-

 

Coupeer er en del dyrere enn sedan vil jeg tro.

Posted
Dumt spørsmål' date=' men hva står /8 for ? :oops:[/quote']

 

Det er hva modellen før 123 (som jeg aldri husker karroseribetegnelsene på, men det er det helt sikkert noen andre som gjør) er viden kjent som. Utrolig morsomme biler å kjøre! Kjørte en 280 sedan i sommer, utrolig god bil!

Guest Robert.84
Posted
Dumt spørsmål' date=' men hva står /8 for ? :oops:[/quote']

 

Det er hva modellen før 123 (som jeg aldri husker karroseribetegnelsene på, men det er det helt sikkert noen andre som gjør) er viden kjent som. Utrolig morsomme biler å kjøre! Kjørte en 280 sedan i sommer, utrolig god bil!

 

w114/w115 er betegnelsen, og ja en 280 sedan er bra å kjøre :D

Posted

w114/w115 er betegnelsen' date=' og ja en 280 sedan er bra å kjøre :D[/quote']

 

Fin sekserlyd, men overraskende sløv, i hvertfall for meg som er vant til nyere biler. Den jeg kjørte var en 1973 modell. Med automat.

Guest Robert.84
Posted

w114/w115 er betegnelsen' date=' og ja en 280 sedan er bra å kjøre :D[/quote']

 

Fin sekserlyd, men overraskende sløv, i hvertfall for meg som er vant til nyere biler. Den jeg kjørte var en 1973 modell. Med automat.

 

Er ikke akkurat en farts bombe nei :lol: tror nok 190`n min går like bra.

Har en slik bil (som ikke er kjørbar lengre) med manuell den er fra 75 siste året den ble laget. med en jævlig grønn farge :wink:

Posted
Dumt spørsmål' date=' men hva står /8 for ? :oops:[/quote']

 

Det er hva modellen før 123 (som jeg aldri husker karroseribetegnelsene på, men det er det helt sikkert noen andre som gjør) er viden kjent som. Utrolig morsomme biler å kjøre! Kjørte en 280 sedan i sommer, utrolig god bil!

 

280/8 blir nok litt feil. Karosseriet er vel W115/8 eller W114/8 . Disse hadde bla. 230/6 (altså 2,3liter 6-syl) i motsetning til 230 (4-syl). 250 og 280 var vel uansett 6-syl?

 

Bilene kalles gjerne bare /8 (strekåtte).

Guest Tin Nguyen
Posted

Jeg så en C123 300 Turbodiesel igår, US model. Må være en sjeldenhet på disse kanter... :)

Guest GammelGul
Posted
Dumt spørsmål' date=' men hva står /8 for ? :oops:[/quote']

 

Ikke dumt det. Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. :wink:

W 114/115 avløste W 110 i 1968. Fordi mange av modellbetegnelsene var like på både den gamle og nye serie ble de nye angitt med /8 etter modellbetegnelsen. F. eks 220/8. 8-tallet betegner 1968, altså året bilen ble lansert. Det var aldri tanken til Mercedes-Benz at dette skulle være modellbetegnelsen. Men som så mange ganger før er det klengenavnet og ikke det offisielle navnet som blir brukt.

For å fortsette med historietimen så er det kanskje noen av dere som lurer på hvorfor det er to forskjellige modellserier W114 og W 115. Forklaringen er at 114 var sekssylinderutgavene (230 og 250) og 115 var firesylindrete. (200 og 220, både diesel og bensin)

Som på mange andre modeller kom en oppgradering midtveis i modellens levetid. Da ble 220 bensin erstattet med den nye firesylindrete 230 (som oså sitter i min bil) Den 6-sylindrete 230 fikk da betegnelsen 230.6. Det kom også to nye sekssylindrete motorer 280 og 280 E. På dieselfronten kom 240, som vel var en oppboret 220. Helt på slutten av modellens leveår kom den 5-sylindrete 240 3,0. Et råskinn av en dieselmotor etter datidens målestokk med sine 80k. Såvidt jeg husker var det verdens første 5-sylindrete motor.

W114/115 ble avløst av W 123 høsten 1975.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...