Jump to content

Mercedes Viano - bra bil?

Recommended Posts

Posted

Ett kjært familiemedlem skal bytte ut sin Dodge Grand Caravan 3,5, og med sitt store plassbehov (har to hunder + familie) ønsker han seg en stor flerbruksbil. Han har sett litt på Mercedes Viano, og vurderer å kjøpe en ny 2,2 cdi ekstra lang utgave av denne bilen, "Ambiente" med en god del ekstrautstyr.

Er det noen kjente problemer med denne bilen? Noe spesielt han bør velge som ekstrautstyr? (Finnes f.eks. xenon-lys til denne bilen?)

Hvordan fungerer denne bilen på vinterføre?

Av umiddelbare konkurrenter, tenker jeg først og fremst på VW Caravelle/Multivan og evt en ny Chrysler Grand Voyager (lite aktuelt). Er det noen av disse som har noen fortrinn framfor Vianoen?

Noen Viano-eiere som vil komme med sine erfaringer med denne bilen?

Andre viktige ting?

Guest GammelGul
Posted

Jeg har ikke hatt Viano, men Hadde V-klasse en periode. Kvalitetsmessig er nok Viano et stort fremskritt. Var litt problemer med de første, men nå har det nok gått seg til.

Av utstyr som kan være praktisk er skyvedør på venstre side. Mere praktisk når mange skal ut og inn. Parktronic er et greit hjelpemiddel på en såpass stor bil. Mørke ruter bak demper på solvarmen samtidig som det pynter på utseendet. Ekstra klimaanlegg for baksetet er standard nå tror jeg. Det savnet jeg på min. Command hadde iallefall jeg tatt med, og gjerne fabrikkmontert telefon/handsfree. Ellers så er det jo standard med mye snacks på Ambienten.

De andre alternativene er vel ikke spesielt fristende. Det eneste måtte være en caravelle med sterkeste motoren og 4-motion. Sikkert rå redskap. Men 150-hesters Viano går greit nok det, og med bakhjulstrekk og langt overheng kommer du helt sikkert frem. Lykke til, og hold oss orientert.