Jump to content

Samletråd for /8 Biler i markedet


Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Etter introduksjonen av den firesylindrede 2.3-litersmotoren ble den seksylindrede 2.3-litersmotoren merket med 230.6 ja. Dog er ikke dette en M110, men en M180 (hvis jeg husker riktig). M110 er kun 2.8-liters med forgasser eller innsprøytning.

 

Ja, det er vel kanskje dem samme som sitter i 123-serien M123 og M110

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Fred Olav Mulelid

Har en viss formening om at /8 forsvant som betegnelse høsten 1973 pga oppgraderinga av serien og innføring av W116. /8 står for året 1968 og ble brukt på S-klasse, SL-modellene og W114/115 siden alle de 3 ble lansert som nye biler for modellåret 1968. Om det står /8 eller ikke på biler laget etter høsten 1973 aner jeg ikke, men det forundrer meg ikke om det er tatt bort fra den ene plata ved panserlås.

Her er uansett en "facelift" 250 med godkjent ombygging til 3 liters rekkefemmer. (Diesel.. Selvsagt.) :)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45060586

Ganske greit objekt?

86_1308689916.jpg

Min MB-karriere tok til med en 1971 230/8 sommeren 1990. :)

Link to comment
Share on other sites

At /8 forsvant som typebetegnelse i august 1973 har jeg faktisk ikke tenkt på. Men det stemmer. Min 280E fra januar 1973 har typebetegnelse  250E/8 (ja, 250) på fabrikasjonsplaten. Mens de to 3.0'ene fra 1975 og 1976 har typebetegnelse 115D. En ekte /8 er altså produsert før august 1973!

Link to comment
Share on other sites

På grunn av strengere amerikanske avgassregler fikk USA-modellene av 250C 2.8l i august 1969 og 250 fikk 2.8l i juli 1970. Da fant de vel ut at de kunne bruke 2.8l motor i 250 og 250C også i Europa, og dette skjedde altså i august 1972.

Link to comment
Share on other sites

Den ekte 250 med 2.5l M114 130 hk motor ble produsert fra desember 1967 til april 1972. Så kom 250 med 2.8l M130 130hk motor i august 1972. Denne ble laget til juli 1976, hele tiden med enkel overliggende kamaksel. (M130 kom fra W108 280S hvor den hadde 140 hk.) Så og si parallelt ble 280 (mai 1972-september 1976) og 280E (april 1972-september 1976) produsert med 2.8l M110 160/185 hk motorer med doble overliggende kamaksler. Det var disse motorene som også ble brukt i W116 og R/C107.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fred Olav Mulelid

M114 var en oppgradert M180 med ny motorkode. Originalen kom i 1951 og gikk bort som M123 i de siste W123 250.

M130 var en M180 med større slagvolum.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Litt morsomt og se at folk tror at vis det står en C på bagasjeluka så er det en C-klasse. Sett folk gjøre det på 190 E også, står jo en E så da må det vel være en E-klasse :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...