Jump to content

Lavt oljetrykk


Guest Pelton

Recommended Posts

Guest Pelton

Hei

Har en 90 mod 300-24 som jeg har oljetrykksproblem på. Når bilen går på tomgang ligger trykket på ca 1,5. Når bilen går i jevn hastighet uten noe serlig pådrag ligger trykket på 3, men når jeg gir litt ekstra pådrag faller oljetrykket, og med mye pådrag faller trykket helt til 0!!! (da hører jeg ventilene godt også). Oljetrykket blir litt (ikke mye) bedre etter et oljeskift m/filter. Bruker Mobil 1, 0-40W. Skulle tro dette var målefeil hvis det ikke var for at jeg hørte ventilene ble påvirket. Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

Er det noen som vet om det er oljetrykksreguleringsventil på denne bilen, og eventuelt hvor ligger den?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Lorinser

Bilen min ligger også på ca. 1,5 bar ved tomgang når den er varm. Ved ca 1500rpm har jeg fullt trykk. Ved kraftig pådrag kan jeg såvidt ane et lite "dropp" (ned mot kanskje 2,8/9 bar). Dette er normalt. Oljepumpen bruker bare et "nanosekund" på og "kompensere" det økte oljeforbruket på smørning. Kjører 92* termostat, og 10-40w synt. Hvis trykket faller helt ut, er der noe feil. De fleste motorer har en form for overtrykksventil på trykkretsen. Dette for og ikke slite unødvendig på oljepumpen. Er ikke helt sikker, men jeg mener oljefilterhuset på motren din/våre inneholder en "trykkventil" i underkant. En annen faktor er jo slitasjen på motorn. Min "skal" (import) ha gått ca 145'. Skal sjekke div bøker jeg har og se om jeg kan finne ut hvordan smøresystemet på disse motorene er. Inntil vider får du bare cruise så du ikke ender opp med motor-ras. :oops:

For ekstramotoren jeg har stående i garasjen går jeg og lurer på om jeg skal montere turbo på... :twisted: DVS: ikke tilsalgs......

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en 90 mod 300-24 som jeg har oljetrykksproblem på. Når bilen går på tomgang ligger trykket på ca 1' date='5. Når bilen går i jevn hastighet uten noe serlig pådrag ligger trykket på 3, men når jeg gir litt ekstra pådrag faller oljetrykket, og med mye pådrag faller trykket helt til 0!!! (da hører jeg ventilene godt også). Oljetrykket blir litt (ikke mye) bedre etter et oljeskift m/filter. Bruker Mobil 1, 0-40W. Skulle tro dette var målefeil hvis det ikke var for at jeg hørte ventilene ble påvirket. Håper noen kan hjelpe meg litt her.

 

Er det noen som vet om det er oljetrykksreguleringsventil på denne bilen, og eventuelt hvor ligger den?[/quote']

 

Kanskje ikke helt relevant, men på tomgang har jeg ca. 1-1,5 (varierer med varm/kald motor), og ved ca. 14-1500 ligger den ved 3. Jeg tror oljetrykket blir enda høyere, men nåla stopper ved 3. At den i noe som helst tilfelle detter under 3, uten at turtallet ramler under 14-1500 igjen har jeg ikke opplevd.

Dette er en turbodiesel, men oljepumpingen er vel ganske lik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...