Guest kodvaag Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Byttet automatolje på pappa sin bil, hadde tross alt brukt den som trekkvogn i 6 timer@135km/t med henger med w124'en på, så passerte den 80.000 km på turen min. (edit: turen ble totalt 1700 km på et og samme døgn, fra 0:00 til 23:45, med bilhenger hele veien) Jeg fikk bare byttet 4 liter, for det var søren ikke tappeplugg på konverteren. Fornuftik sparetriks, for disse kassene må liksom oljen ikke byttes på. Men, nok om det. Fikk meg et lite sjokk. Bilen var "opprustet" under. Så og si alle sveiser under bilen, var blitt brune. Hva skal jeg gjøre med dette? Aldri terrengkjørt, han kjøpte den ny. Jeg skal ta noen digitale fotos neste gang jeg har sjanse, og så må vi vel gå på BOS & spørre... Har noen andre vært borti rust på ML før? Quote
Guest BIMMER_LOVE Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 kjipern det..alle vet jo at merce ruster som faen...kjøp en BMW neste gang Quote
FrodeS Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Hva skal jeg gjøre med dette? Oljebehandling hver høst fra nå av. Koster deg(far) 500-1000,- elns og gir god beskyttelse. Quote
Guest Tin Nguyen Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Det er noen her som tror at BMWer ikke ruster. Ha ha ha hi hi ho ho! Jeg ler så jeg får vondt i magan... Quote
Guest Entusiast Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 Jeg hadde en BMW 5-serie E39....huff, den rustet på bagasjelokket, på taket fremme og på hjulbuene bak. Bilen var kjøpt brukt, men hadde vært skadefri. Årsmodell 1998. Jeg har dessverre inntrykk av at alle biler ruster lettere idag enn det de gjorde for 15 år siden. Synd.Jeg hadde også en BMW fra 80 tallet som rustet langt mer enn samtlige av mine Mercedeser. MB får kritikk for det når de ruster, men på BMW er man vant til sånt og dermed blir det aldri presseoppslag. Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 Hvis du begynner med no antirustbehandling selv, eller noe som ikke er godkjent av Mercedes Konsernet, da mister du all garanti på rustskader på bilen din! Hvis det er en 2001mod, da har du fortsatt 26 år med rustgaranti igjen. Ta kontakt med Mercedes, å hør hva de mener. Dumt å miste 26år med garanti synes jeg da! Mvh Jørn! Quote
FrodeS Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 Hvis du begynner med no antirustbehandling selv' date=' eller noe som ikke er godkjent av Mercedes Konsernet, da mister du all garanti på rustskader på bilen din! Hvis det er en 2001mod, da har du fortsatt 26 år med rustgaranti igjen. Ta kontakt med Mercedes, å hør hva de mener. Dumt å miste 26år med garanti synes jeg da! Mvh Jørn! [/quote'] er det enda noen som ikke har fått med seg dette med innenfra og ut ??? Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 Kanskje ikke DU har fått med deg at ALL RUSTGARANTI bortfaller ved slik egenkomponert antirustbehandling. Hvis du smører inn en 2001 mod med olje under, og prøver deg på en garantisak senere, da tror jeg du sliter med å få hjelp. Jeg skal ha bilen min inn til hullrom og understellsbehandling nå snart. Da fikk jeg vite at det bare er tre-fire antirustbehandlingsmetoder som er godkjent av Mercedes Konsernet. Disse firmaene har godkjenningspapirer fra Mercedes. All annen behandling som blir gjort, vil mest sannsynlig sørge for at garantien bortfaller. Men for all del ,dem som vil må gjerne smøre inn bilen sin med olje under for min del. Bilen din har vel ikke no garanti å bekymre seg for uansett, så fram med spillolja!!!!! Poenget mitt er at de som forsatt har garanti på bilene sine, bør sjekke med Mercedes hva som kan gjøres uten at garantien bortfaller. Ellers kan den BILLIGE oljebehandlingen koste DYRT!!! Jørn! Quote
Guest Tin Nguyen Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 Da fikk jeg vite at det bare er tre-fire antirustbehandlingsmetoder som er godkjent av Mercedes Konsernet. Hvilke metoder er dette? Quote
FrodeS Posted October 4, 2005 Posted October 4, 2005 Nemmen.. hissig i dag? Jeg ville heller stoppet rusten enn å se på at bilen ramler fra hverandre og garantien ikke dekker en pøkk. Menmen, det er kanskje ikke så dumt å kontakte mb før man gjør noe. Quote
Guest jørgen Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Har ikke en 2001 mod. garanti etter 4 år? Jeg har aldri hatt nybil, men forventer at "varige gjenstander" som en må forvente at en bil kommer inn under, er garantibeskyttet i 5 år (2 år på andre vanlige ting/gjenstander med kortere levetid). Men er det forutsetninger i garantien om oppfølging/etterbehandling under serviceintervallene som ikke er fulgt opp av eier, så stiller en antakelig svakt ved reklamasjoner. Vi vet jo fra andre merker/modeller at eierne ikke er så nøye med servicen og bilene preges av dette senere. Typisk er nyetablereren med lån opp til pipa med ny passat i garasjen, der servicen kun har gått på det aller mest nødvendigste olje++. Sånt blir det ikke mye bil av til nestemann. men om det gjelder din ML vet ikke. Har forresten sett nye ML i dag der jeg bor, og den er bare fin da. Men obs.obs i likhet med 123/124 og 210, er den vel beheftet med barnesykdommer som vi får høre mer om etter hvert som flere biler kommer ut i markedet. Derfor kjøper jeg aldri modeller som er nye. Jeg gidder ikke bruke tid og ressurser på bilplunder. Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 9, 2005 Posted October 9, 2005 Mercedes har 30års rustgaranti. Men du må som eier følge opp serviceavtaler for å opprettholde garantien.Det heter seg at garantien dekker rust innenfra og ut, men dette tror jeg de vurdere i hvert enkelt tillfelle. Garantien gjelder uansett kjørelengde. Mvh Jørn! Quote
Guest kodvaag Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Har snakket med garantiansvarlig på BOS, og han sa med et smil, at det bare var å ringe og avtale time, så skulle de se på den, og finne ut hva de skulle gjøre. I'll keep u posted! Quote
Guest 3,2 CDI AMG! Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Flott! Dette løser seg helt sikkert. Gjelder bare å få snakket med de rette folkene. Mvh Jørn! Quote
Recommended Posts