FrodeS Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 I følge Kenneth på Bergs Automatservice kunne man helle en hvilken som helst ATF-olje på servoen. Jeg byttet all oljen i tanken i helga, og nå er det en ulyd foran der et sted. Jeg er ikke helt sikker på at det er fra servopumpa, men det kan fort være. Olja jeg har hatt på er : castrol TQ Dexron IIIAutomatic Transmission Fluid en høykvalitets mineralbasert automatgirolje. Til bruk i de fleste personbiler utstyrt med automatgirkasse. . Også velegnet til bruk i tyngre kjøretøy, hvor dexron / mercon kreves. Dexron III (G-34427)Mercon M941009Allison C4 (C4-20652194)MB 236.5MB 236.1ZF TE-ML 11 & 14Voith G607Man 399 type FZF TE-MO 03 & 09 Har jeg gjort noe dumt? Er det noe annet jeg bør helle på? Jeg hører ikke lyden inni bilen, men når jeg åpner døra, hører jeg at det er en slags subbe/suse-lyd. Innunder panseret låt det ikke helt pent. Quote
Frode Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Jeg har brukt samme olja, går helt fint det, jeg tok ut filteret og "sugde" tanken tom, helte på ny, kjørte noen dager og gjorde det omigjen, bytta også filteret, etter 3'dje gangen gjør jeg regning med at jeg har fått byttet nok til at hele systemet har "ny" olje. Det er ingen lyder hos meg, jeg måtta dog bytte strammehjulet mitt da det var gåent, men ingen lyder av servopumpa.......... du har ikke mista noe nedi..??.. Quote
FrodeS Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Jeg har brukt samme olja' date=' går helt fint det, jeg tok ut filteret og "sugde" tanken tom, helte på ny, kjørte noen dager og gjorde det omigjen, bytta også filteret, etter 3'dje gangen gjør jeg regning med at jeg har fått byttet nok til at hele systemet har "ny" olje. Det er ingen lyder hos meg, jeg måtta dog bytte strammehjulet mitt da det var gåent, men ingen lyder av servopumpa.......... du har ikke mista noe nedi..??.. [/quote'] Kanskje det var der nøkkelknippet mitt ble av? Lette fælt etter det i går, men fant det igjen under setet i bilen til mamma.. Nei, jeg mistet nok ikke noe neddi, og det spørs nok om ikke servopumpa er helt fin. Jeg håper det i hvertfall, for i dag er det bare den vanlige kaklinga, og ingen ulyder (neida, kakling er ikke ulyd ) Spørs vel om ikke det er lageret i et løpehjul elns som er på vei i døen som ikke har tålt det fuktige været de siste dagene. Er det noen måte å kjenne det på uten å vente på at ulyden kommer tilbake, eller at noe raser? Quote
Alexander Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Er det noen måte å kjenne det på uten å vente på at ulyden kommer tilbake' date=' eller at noe raser?[/quote'] Det er som regel litt slakk i løpehjulet hvis lageret begynner å bli slitent. Quote
Frode Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Løsne strammeren, ta av reima og kjenn på hjula om det er mye slark, ta også å sjekk strammedemperen..... er det lenge siden du bytta reim...?Det går også å spraye reima med godstoff, da er ihvertfall lyden vekke noen uker, men det er bare sånn i nødstilfelle....... Quote
Frode Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Kan være at reima har vært litt sliten, og ny olje har gitt pumpa litt høyere motstand og det, sammen med fuktig vær har vært nok til å lage litt lyd..... men for sikkerhets skyld, sjekk hjulene, de raser nok ikke men det er irriterende å høre på.... Quote
FrodeS Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Løsne strammeren' date=' ta av reima og kjenn på hjula om det er mye slark, ta også å sjekk strammedemperen..... er det lenge siden du bytta reim...?Det går også å spraye reima med godstoff, da er ihvertfall lyden vekke noen uker, men det er bare sånn i nødstilfelle.......[/quote'] Selve stramme_demperen_ byttet jeg for ei uke sida. Reima har ikke jeg byttet, så den er i hvertfall 2år / 80 000 km gammel. Tror ikke den var helt ny da jeg kjøpte bilen heller. Jeg fikk med ei (litt) brukt reim da jeg handlet, kanskje det er på tide å sette på den? Reima er tydelig sprukket opp en del, har det mye å si? Jeg _tror_ ikke kvittringa kom fra selve rema, den forandret i hvertfall ikke lyd avhengig av belastning. Jeg får prøve å sjekke etter litt slakk i kveld. Quote
Frode Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Reima er tydelig sprukket opp en del, har det mye å si? Da er den nok klar for bosspannet ja...!!.. Quote
FrodeS Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Reima er tydelig sprukket opp en del' date=' har det mye å si? [/quote'] Da er den nok klar for bosspannet ja...!!.. Hrm... Får titte på den jeg har hjemme da. Er de dyre, de der? Quote
Recommended Posts