Jump to content

Endelig Tempomat

Recommended Posts

Guest Tore Bjørndalen
Posted

Fikk tak i tempomat hendel og plastikk rundt rattstammen med hull i pluss styringsboks og aktuator fra en '86 230E. Dette er nå montert og ser ut til å fungere greit. Brakett for aktuator for festing under manifolden (her er det j%¤/¤ trangt) måtte jeg kjøpe ny for min bil. Gasstag med kule for stagtilkopling mot aktuator fikk jeg tak i på Adamstuen i Oslo. Ledningsnettet har jeg foreløpig laget provisorisk for å se om ting fungerte. Får se om ikke jeg kjøper orginalt, det koster ca 1400 kr på MB. Masse forskjellige styringsbokser finnes men de ser ut til å stort sett være av 14-pins typen(ekstra gammel er 10-pin) og ledningsnettet er stort sett kompatibelt innenfor 14-pins varianten. De nyere (fra 90 og oppover tror jeg) har en egen resistorplugg programmering for ulike modeller/motorvarianter og er litt mer avanserte.

Jeg varmet opp alle loddepunktene på hele printkortet i styringsboksen og la på litt ekstra loddetinn samtidig. Jeg hadde vakkelkontakt på printet når jeg bøyde litt på det, men dette ble borte etter omloddingen. Printkortet er lakkert og det lukta ganske heftig mens loddinga pågikk.

Kjører med cruisekontroll overalt hvor det er mulig nå :lol: Imidlertid virker det som om det i enkelte situasjoner blir litt nøkking, f.eks svak nedoverbakke hvor gassen går helt til tomgangsposisjon. Hvordan er erfaringen til dere andre? Fungerer tempomaten litt "rart" i enkelte situasjoner?

Jeg leste litt på CD'n min at det er en modifikasjon for dette ved at man kopler ut mikrobryteren på gasstaget når tempomaten er aktiv. Bakdelen med dette er at da mister man bensinkuttfunksjonen i utforsbakker, men skitt au "There's more to life than miles per gallon"

Guest Espen
Posted

Kjører med cruisekontroll overalt hvor det er mulig nå :lol: Imidlertid virker det som om det i enkelte situasjoner blir litt nøkking' date=' f.eks svak nedoverbakke hvor gassen går helt til tomgangsposisjon. Hvordan er erfaringen til dere andre? Fungerer tempomaten litt "rart" i enkelte situasjoner?

[/quote']

For å referere til lokalmiljøet; på 210'en er det cruise, og i svak nedoverbakke à la den som går fra Greverudsenteret mot Oppegård skole så ligger bilen helt greit uten nykk. Også på Langhusveien forbi Trondslien Hagesenter. Det eneste kjipe som jeg irriterer meg over er at hvis bakken er for lang og bratt nok, så glir bilen over den gitte hastighet. F.eks ned Skullerud dumpa...

Guest Espen
Posted

Overså "hvor gassen går helt til tomgangsposisjon". Skal ikke si det for sikkert, men mener huske at bilen ikke havner på tomgang i svak nedoverbakke, det må i så tilfelle være i veldig lav hastighet. Bilen holder på giret...

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Går litt nykkete i svake nedoverbakker der bilen triller nesten like fort/lett som tempoen er satt til!

Litt annerledes opplegg på min bil siden jeg har elektronisk "gasspedal" :)

Guest Tore Bjørndalen
Posted

Elektronisk gasspedal i din 300 TE??

Guest Michael
Posted

Tempomaten i min bil girer til og med ned til 4 og 3 gir i lange nedoverbakker for at ikke farten skal øke for mye over angitt hastighet 8)

Guest Espen
Posted
Tempomaten i min bil girer til og med ned til 4 og 3 gir i lange nedoverbakker for at ikke farten skal øke for mye over angitt hastighet 8)

Ikke her i gården. Nå snakker jeg om en -96 modell som har 4-trinns automat. Kanskje noe av grunnen ligger her? Hvis bilen ligger i 3.de gir og det kommer en nedoverbakke som er så bratt at det skulle tilsi hastighetsøkning, så holder bilen igjen på dette giret, den legger seg ikke i 4.de. Men ligger den i det tyngste giret, så går den ikke et til flere gir ned...Da bare ruller den nedover og lever sitt eget liv.

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Elektronisk gasspedal i din 300 TE??

ASR krever det