Jump to content

DAB-radio

Guest Johan Stub

Recommended Posts

Guest Johan Stub
Posted

Hvilke planer har Mercedes for evt. innføring av DAB-radio? Noe nytt når det gjelder å styre iPod'er i nye biler?

Noen som vet?

Posted
Hvilke planer har Mercedes for evt. innføring av DAB-radio? Noe nytt når det gjelder å styre iPod'er i nye biler?

Noen som vet?

Tja.. det er vel bare her i Norge at dab ses på som "fremtiden". Lenger sør i europa har dette vært i bruk en stund, og man begynner å se begrensningene.

Man har én datastrøm, og i denne må alle kanalene dyttes inn. Det begynner visst å bli problemer med å få godkjent lydkvalitet etterhvert som antallet kanaler stiger.

Guest GammelGul
Posted

Såvidt jeg vet er det ingen bilprodusenter som pr. idag leverer DAB i originalradioer. På nyere volvo er det DAB-symbol i displayet, men ingen kan fortelle noe om det. Tekniske begrensinger som FrodeS nevner har ikke jeg hørt om, men det er sikkert ting som kan løses. Såvidt jeg har forstått dette er det flere frekvenser som kan benyttes.

Jeg kjøpte forøvrig min første DAB-radio for fem år siden og den sitter nå i 230'n min. Helt ypperlig lyd, men jeg venter på et større mangfold av kanaler.

Guest Johan Stub
Posted

Jeg kjenner litt til de tekniske begrensningene som ligger innenfor DAB, bl.a. at de benytter seg av MP2 og ikke MP3 komprimering, noe som gjør at dataene tar mye mer plass på nettet.

I tillegg er det reist kritiske røster mot kvaliteten på sendingene med denne komprimeringen. Dette siste tror jeg ikke har så mye å si så lenge vi snakker om bruk i bil i fart.

Når det gjelder implementering som standard innenfor kringkasting i Europa regner jeg med at det blir gjennomført uansett. Det er investert så mye penger og prestisje i prosjektet allerede.

Ellers så er det vel i hovedsak i Frankrike hvor det er motstand av betydning. Noen som vet hvilke kanaler som står bak motstanden?

Men det som var mitt spørsmål var egentlig status på DAB og iPod når det gjelder Mercedes...

• 4 years later...
Posted

Ja nå har jeg virkelig vært i arkivet her :)  -funnet en gammel tråd:)

Min far er lettere lei seg for at NRK slutta å sende kanalen alltid klassisk på FM båndet, nå kun på DAB, muligens også på nettradio.

Men så er det dette med dekning for dabende radio signaler for biler. Har noen som leser dette erfaring med dekningen, særlig for min del på jæren/sørvestlandet?

Tror en oppgradering av radioen i bilen skulle være til en 3-4000kr med nødvendige omformere og ledninger osv. + arbeid.

Men det er litt dumt å putte inn en slik en i bilen hvis dekningen er lik null.

Noen som vet?