Harald Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Har blitt oppfordret av flere til å lage tråder om mine biler og begynner med hverdagssliteren. Bilen ble kjøpt i juni 2000. Den ble fraktet hjem på henger da festet til styresnekken var ødelagt. Det var også en del rustflekker i lakken, noe som viser godt på en hvit bil. Sommeren ble brukt til å sette den i stand og i september var den klar. Siden det har den vært i daglig bruk hele året. Av større reparasjoner kan nevnes bytte av clutch, skiftet 3 dører, reparert rust i bagasjerom og det siste som ble gjort var å skifte defrostervifte. Bilen er ikke akkurat en pryd for øyet, men mer pålitelig bil skal du lete lenge etter. Men jeg skal innrømme at jeg begynner å bli ganske lei av å kjøpe spraybokser og flekke overflaterust. Å restaurere bilen blir for omfattende. Bakskjermer og bakplate må i tilfellet skiftes. Hjulbuene bak har noen skiftet før, og det ser ikke ut. Som ny gikk bilen som drosje i Kongsberg og har etter dette hatt et 10-12 eiere. Den har aldri vært avskiltet og har de originale skiltene fra 1975. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Kjempekjekt at du også får deg noen biltråder, Harald!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Det var jaggu på tide Du har vel et par til på lur du kan lage tråd på og? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iNDiANER Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 For en flott bil, Harald! Moro å se at du tar vare på den! Hvor mange ganger har km-telleren gått rundt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LuckyDuck Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Fint detta Tipper du slipper å få feilmeldinger opp i displayet på kjørecomputeren i den der -Telleverket hadde vært morro å se ja! Det som var litt imponerende er det du sier med orginale skilter fra 1975; vi har en lastebil i firmaet som absolutt ikke er fra 1975(tipper det er en 2005mod) den har også KT-skilter Tenker på at i 1975 var det vel RE-skilter som gjalt i Rogaland, etter det har det jo vært både det en og det andre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Artig med flere gode gamle mercer i klubben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Dette er jo Harald sin nyeste bil, og vi vet alle hva som skjer med den nyeste. Kona tar den, så dette er egentlig Anne sin bil. Harald får låne den av og til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hun har iallefall veldig god smak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle K Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Som ny gikk bilen som drosje i Kongsvinger og har etter dette hatt et 10-12 eiere. Den har aldri vært avskiltet og har de originale skiltene fra 1975. Kongsvinger? Er du sikker? KT-skilt er nemlig Kongsberg-skilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Honoré Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hun har iallefall veldig god smak Tja vett ikkje eg. Harald e ikkje så fine..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Hun har iallefall veldig god smak Tja vett ikkje eg. Harald e ikkje så fine..... :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted January 30, 2011 Share Posted January 30, 2011 Kt er kongsberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted January 31, 2011 Author Share Posted January 31, 2011 Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skulle også likt å visst hvor mange km den har kjørt. Snakket med en tidligere eier som hadde den midt på 90-tallet. Han hadde byttet motor i den da den originale motoren var helt utslitt. Den kommer selvfølgelig fra Kongsberg, ikke Kongsvinger. Det er ikke så lett med alle disse stedsnavnene på Østlandet for oss her vest. Stian; Det er ikke den nyeste bilen, jeg har også en 1976 240D 3.0. Planen er at Anne skal få denne etter hvert. Man må da fornye seg litt av og til. Ellers er utstyrslisten denne: 167 – MB-Tex 225 – Uten armlene bak 233 – Tåkelys lyser ikke sammen med nær-/fjernlys 247 – Oppvarmet bakrute 260 – Ikke typeskilt 401 – Enkeltseter 427 – Gulvgir 436 – Ikke bilbelter 450 – Taxi international 482 – Hardere fjærer og støtdempere 502 – Høyre utvendig speil 524 – Lakk-konservering 618 – Halogen lykteenhet 636 – Ikke varseltrekant 656 – Michelin dekk 667 – Verpackungsart VE II Den ble ikke levert med servostyring, men det er ettermontert. (Ellers hadde det ikke vært konebil). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Grombil - få gang på den grønne slik at denne kommer for salg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Her er noen bilder fra forrige helg da jeg byttet defrostervifte. Den gamle begynte å lage lyd i sommer og i desember sa den takk for seg. Varmeapparatet måtte ut og det er trangt så det holder. Skiftet også O-ringer på varmeapparatkranene da den ene hadde begynt å lekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted April 26, 2011 Author Share Posted April 26, 2011 Som vanlig etter en lang vinter og mye salt begynner det å tyte frem rust igjen. Men med litt sparkel, grunning og spraylakk blir bilen som ny igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted June 2, 2011 Author Share Posted June 2, 2011 Jeg var ute og kjørte en kveld. Da jeg var nesten hjemme, skjedde det. I en fartsdump falt bilen ned på høyre side. Jeg forstod med en gang at her kom jeg ikke videre. Nedre bærearm var rustet slik at bærekulen løsnet. Bilen ble fraktet hjem i garasjen på henger. Hadde selvfølgelig bærearm på lager og det gikk greit å skifte. Ingenting annet var ødelagt. Etter en forstillingskontroll var bilen på veien igjen. Moralen er: Sjekk bærearmene nøye for rust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Å fytti grisen Vær glad du ikke lå på 4-feltèn i 90km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Fikk du brukt demperen igjen? Blei litt stutte de bolta på vogga i bunn Må regne med litt når man kjører classic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Yikes, dramatisk endelikt for den bærebroen! Godt at ingenting annet ble ødelagt og at det ellers gikk bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted March 12, 2012 Author Share Posted March 12, 2012 Varsellyset for lite drivstoff på tanken har ikke virket på lenge. Jeg skrudde ut giveren til tanken og demonterte den. Den var full av grums. Etter rengjøring virket alt som det skulle igjen. Må nok begynne å tenke på å rengjøre silen i tanken etterhvert. Sikkert 10 år siden sist. Slik så bilen ut etter en tur til Arendal på fredag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 På an igjen. Et sikkert vårtegn er at jeg må fram med sparkel og sprayboks igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Kjenner den følelsen ja Harald - imponerende pågangsmot ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Godt for alt som er gjort Harrald Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harald Posted December 9, 2012 Author Share Posted December 9, 2012 Tidligere i høst begynte oljekjøleren å lekke. Jeg har hørt dette er en svakhet at oljekjøleren ruster. Fant fram en annen jeg hadde liggende, men den lekket også. Måtte da bruke min grønne 3.0 som midlertidig delebil og ta oljekjøleren fra den og kjørte noen uker. Da KT 22927 er en lavbudsjettsbil kom jeg på at jeg kunne bruke den uten oljekjøler da motoren ikke blir noe særlig belastet. Jeg satte i en radiator fra en 220D uten oljekjøler og koblet den ene oljeslange slik at den går tilbake til oljefilterbraketten. KT 22927 med oljekjøler fjernet. KT 26959 med oljekjøler. Se tråd: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=47131.msg274835#msg274835 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.