Jump to content

Harald sin 1975 240D 3.0


Harald

Recommended Posts

Har blitt oppfordret av flere til å lage tråder om mine biler og begynner med hverdagssliteren.

 

Bilen ble kjøpt i juni 2000. Den ble fraktet hjem på henger da festet til styresnekken var ødelagt. Det var også en del rustflekker i lakken, noe som viser godt på en hvit bil. Sommeren ble brukt til å sette den i stand og i september var den klar. Siden det har den vært i daglig bruk hele året. Av større reparasjoner kan nevnes bytte av clutch, skiftet 3 dører, reparert rust i bagasjerom og det siste som ble gjort var å skifte defrostervifte.

 

Bilen er ikke akkurat en pryd for øyet, men mer pålitelig bil skal du lete lenge etter. Men jeg skal innrømme at jeg begynner å bli ganske lei av å kjøpe spraybokser og flekke overflaterust. Å restaurere bilen blir for omfattende. Bakskjermer og bakplate må i tilfellet skiftes. Hjulbuene bak har noen skiftet før, og det ser ikke ut.

 

Som ny gikk bilen som drosje i Kongsberg og har etter dette hatt et 10-12 eiere. Den har aldri vært avskiltet og har de originale skiltene fra 1975.

 

DxvG1.jpg

7J0Z4.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Fint detta :)

Tipper du slipper å få feilmeldinger opp i displayet på kjørecomputeren i den der  :lol:

        -Telleverket hadde vært morro å se ja!

Det som var litt imponerende er det du sier med orginale skilter fra 1975; vi har en lastebil i firmaet som absolutt ikke er fra 1975(tipper det er en 2005mod) den har også KT-skilter :)

Tenker på at i 1975 var det vel RE-skilter som gjalt i Rogaland, etter det har det jo vært både det en og det andre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skulle også likt å visst hvor mange km den har kjørt. Snakket med en tidligere eier som hadde den midt på 90-tallet. Han hadde byttet motor i den da den originale motoren var helt utslitt.

Den kommer selvfølgelig fra Kongsberg, ikke Kongsvinger. Det er ikke så lett med alle disse stedsnavnene på Østlandet for oss her vest.

Stian; Det er ikke den nyeste bilen, jeg har også en 1976 240D 3.0. Planen er at Anne skal få denne etter hvert. Man må da fornye seg litt av og til.

 

Ellers er utstyrslisten denne:

167 – MB-Tex

225 – Uten armlene bak

233 – Tåkelys lyser ikke sammen med nær-/fjernlys

247 – Oppvarmet bakrute

260 – Ikke typeskilt

401 – Enkeltseter

427 – Gulvgir

436 – Ikke bilbelter

450 – Taxi international

482 – Hardere fjærer og støtdempere

502 – Høyre utvendig speil

524 – Lakk-konservering

618 – Halogen lykteenhet

636 – Ikke varseltrekant

656 – Michelin dekk

667 – Verpackungsart VE II

 

Den ble ikke levert med servostyring, men det er ettermontert. (Ellers hadde det ikke vært konebil).

 

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder fra forrige helg da jeg byttet defrostervifte. Den gamle begynte å lage lyd i sommer og i desember sa den takk for seg. Varmeapparatet måtte ut og det er trangt så det holder. Skiftet også O-ringer på varmeapparatkranene da den ene hadde begynt å lekke.

 

Gat0D.jpg

o8rPq.jpg

VchNm.jpg

P9Dy.jpg

SwtOK.jpg

LW03N.jpg

CEZX.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg var ute og kjørte en kveld. Da jeg var nesten hjemme, skjedde det. I en fartsdump falt bilen ned på høyre side. Jeg forstod med en gang at her kom jeg ikke videre. Nedre bærearm var rustet slik at bærekulen løsnet. Bilen ble fraktet hjem i garasjen på henger. Hadde selvfølgelig bærearm på lager og det gikk greit å skifte. Ingenting annet var ødelagt. Etter en forstillingskontroll var bilen på veien igjen. Moralen er: Sjekk bærearmene nøye for rust.

 

algIU.jpg

INJhL.jpg

03tP1.jpg

kroUA.jpg

Ywsrn.jpg

SLBuj.jpg

P6Jbr.jpg

yljoP.jpg

oNQqs.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Varsellyset for lite drivstoff på tanken har ikke virket på lenge. Jeg skrudde ut giveren til tanken og demonterte den. Den var full av grums. Etter rengjøring virket alt som det skulle igjen. Må nok begynne å tenke på å rengjøre silen i tanken etterhvert. Sikkert 10 år siden sist.

QhqDE.jpg

Qfnm5.jpg

4m956.jpg

Slik så bilen ut etter en tur til Arendal på fredag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Tidligere i høst begynte oljekjøleren å lekke. Jeg har hørt dette er en svakhet at oljekjøleren ruster. Fant fram en annen jeg hadde liggende, men den lekket også. Måtte da bruke min grønne 3.0 som midlertidig delebil og ta oljekjøleren fra den og kjørte noen uker.

Da KT 22927 er en lavbudsjettsbil kom jeg på at jeg kunne bruke den uten oljekjøler da motoren ikke blir noe særlig belastet. Jeg satte i en radiator fra en 220D uten oljekjøler og koblet den ene oljeslange slik at den går tilbake til oljefilterbraketten.

 

hXcxF.jpg

KT 22927 med oljekjøler fjernet.

 

6jMOc.jpg

KT 26959 med oljekjøler. Se tråd: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=47131.msg274835#msg274835

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...