Guest vihovde Posted October 1, 2005 Posted October 1, 2005 Har alltid hatt lyst på en W108, synes dem er skikkelig flotte.Men hvordan er dem motormessig/driftmessig ? Hvor finner man rusten ?Hva er forbruket på normal kjøring ? Deler ? Quote
Frode Posted October 1, 2005 Posted October 1, 2005 Det er et par stk her som kan diverse om "gamle" biler, men skal du ha info så tror jeg Mercedesklubben Norge er et bedre sted, her er det W123 og nyere, som regel nyere det går i..... så prøv å få litt info fra MBKN sitt forum..... lykke til.. http://www.mercedesklubben.no/ Quote
Guest GammelGul Posted October 1, 2005 Posted October 1, 2005 W 108 er skikkelig fine biler ja. Det var jo 60-tallets S-klasse. Motormessig gikk de fra 2,5 liter i 250 S til 6,3 liter i 300 SEL 6,3. Dette er forøvrig sammemotor som ble levert i den legendariske 600. Mest vanlig er 280 S(E)Rust finner du på de "vanlige" stedene Dvs hjulbuer, gulv, jekkfester og vindusinnramming. Mange av de største utgavene hadde luftfjæring. Dette er naturligvis ting som kan krangle litt etter 40 år. En liten artikkel om modellen finner du her: http://www.mercedesklubben.no/vare%20biler/Modellhistorikk/W108%20og%20109.htm Quote
Guest vihovde Posted October 1, 2005 Posted October 1, 2005 W 108 er skikkelig fine biler ja. Det var jo 60-tallets S-klasse. Motormessig gikk de fra 2' date='5 liter i 250 S til 6,3 liter i 300 SEL 6,3. Dette er forøvrig sammemotor som ble levert i den legendariske 600. Mest vanlig er 280 S(E)Rust finner du på de "vanlige" stedene Dvs hjulbuer, gulv, jekkfester og vindusinnramming. Mange av de største utgavene hadde luftfjæring. Dette er naturligvis ting som kan krangle litt etter 40 år. En liten artikkel om modellen finner du her: http://www.mercedesklubben.no/vare%20biler/Modellhistorikk/W108%20og%20109.htm[/quote'] Takk for svar, ja jeg synes dem er skikkelig flotte. Det er en egen stil over disse bilene. har sett litt på en 1971 mod med elktrisk takluke og skinn og automat. Er nok liiiiittttt småplukk å finne, men den var nylig Eu godskjent og kjørt 265.000. Vil i så tilfelle begynne en demontering og få sandblåst rust og få en hel lakkering. Hvem kan ta skader på ett skinn interiør i Rogaland, teker da på hull og slitasje ? Men hvordan er motorene på en 280 SE ? Speielle feil/mangler, eller er dem driftsikkre ? Quote
Guest GammelGul Posted October 1, 2005 Posted October 1, 2005 280-motoren er etter det jeg har hørt meget bra. Er jo brukt i mange modeller, så det skulle være grei tilgang på deler. Quote
Guest amorino Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 Av alle flotte biler på denne siden; http://www.mercedesklubben.no/vare%20biler/Modellhistorikk/W108%20og%20109.htm - så velger du altså den kjedeligste! Hva med en Pagode? Quote
bska Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 W108/109 designet har virkelig flotte klassiske sedan linjer. Samtidig som det er en rimelig moderne konstruksjon sammenlignet med mye annet fra den tida. Rusta er plagsom ja. Var mye jobb å fikse opp min egen W108, men det er mange år siden nå. Er jekkefestene dårlige kan du regne med masse rustsveising (les: da er det ikke bare festene som er fulle av makk)Ble byttet kanaler, jekkefester, oppsveiste dører, byttet bakre hjulbuer + halve hjulhuset, oppsveiste forskjermer skjermer + masse masse mer. Nå trenger den en ny 'total makeover' (det får en av guttene mine ta ansvar for). Det er sikkert mange som sitter med W108 deler i kjelleren.Er man heldig er det nok mulig å komme over en komplett 'delebil'. Nye deler har alltid vært svindyre. Styr unna de gamle forgasser motorene, med mindre du er en rev på synkronosering av doble registerforgassere. I god stand snurrer disse 6'ene mildt og fint. Når de er slitt høres de nesten ut som en diesel motor. Uansett, min erfaring er at de går ikke billigere enn 1,2/1,3 liter/mil. SE motorene går spes godt med manuell kasse. OBS! diffene har en lei tendens til å synge etter mange kilometer. Hør etter klonk og andre rare lyder under pådrag. 3,5 liters V8'eren som kom i 70' er en stor solid sak. Ultramoderne for sin tid med D-Jetronic (injectorer og masse elektronikk). Dog litt dårlig dreiemoment i bunn, men til dels kompenseres dette med 4 trinns automatkasse. Forbruk 1,5-2.0 liter/mil. Skal du skru på denne saken bør du ha kjennskap til basis elektronikk. Ytelsesmessig matcher min egen 250S (med 3,5l motor) E280'en. 6,3 skulle jeg gjerne fått testet en gang. Mener denne motoren er en eldre konstruksjon enn 3,5'en med mekanisk innsprut. Quote
Alexander Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 6' date='3 skulle jeg gjerne fått testet en gang. Mener denne motoren er en eldre konstruksjon enn 3,5'en med mekanisk innsprut. [/quote'] Stemmer det. M100 motoren var den første V8eren MB designet for å bruke i personbiler. Eller rettere sagt, 600en. Det finnes masse snacks til den motoren også, kompressor og elektronisk innsprøytning for eksempel. Quote
bska Posted October 2, 2005 Posted October 2, 2005 Alexander,dropp den kompressoren - twinturbo skal det være Quote
Alexander Posted October 3, 2005 Posted October 3, 2005 Alexander' date='dropp den kompressoren - twinturbo skal det være [/quote'] Tar gjerne en 300SEL 6.3 Biturbo jeg... Quote
Recommended Posts