Jump to content

Felgspørsmål

Recommended Posts

Posted

Vil W211 Avantgarde felgene (5-eiker) passe på en W210 faceliftutgave?

Begge har 5x112 boltsirkel.

Guest 3,2 CDI AMG!
Posted

Tror det vil passe bra, men du må ha tynnere bolter. 211 har kraftigere bolter enn 210. Mvh Jørn! :D

Posted
Aner ikke innpresset, men 17" og 235/45/17.

Det går helt fint på en 210, innpresset er dog vesentlig, helst ikke mindre enn 30, større enn dette er greit.

Innpresset står skrevet inni felgen hvis du lurer......

Posted

OK, takk for tilbakemeldingene!

Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde en kjøper til felgene fra min forrige 211 og han hadde nyeste 210. Han fikk opplyst av Nils Wathne (MB-forhandleren i Haugesund) at han kunne risikere mangellapp på EU-kontroll p.g.a. feil kon på boltene han måtte ha kjøpt til felgene. Både han og jeg har sett mange som kjører med slike felger på både 124 og 210 og det er visst ingen fare forbundet med dette men det var visst likevel et problem med boltenes kon som sagt.... Synd egentlig for han var interressert i kjøp... :(

Posted

Det er bare å kjøpe nye bolter som passer..... :roll:

Han som har sagt det er nok bare vanskelig, høres løye ut spør du meg, det går jo an å få tak i bolter til nær sagt hva som helst i dag, så kan ikke forstå at det skulle være noe problem.......

Når det er sagt, så er ikke BOS de som er mest kjent for å ha mest peiling på felger..... :?

Posted
Det er bare å kjøpe nye bolter som passer..... :roll:

Han som har sagt det er nok bare vanskelig' date=' høres løye ut spør du meg, det går jo an å få tak i bolter til nær sagt hva som helst i dag, så kan ikke forstå at det skulle være noe problem.......

Når det er sagt, så er ikke BOS de som er mest kjent for å ha mest peiling på felger..... :?[/quote']Han dobbeltsjekket forresten også mot et ikke-merkeverksted som hadde sagt det samme....

Posted
Han dobbeltsjekket forresten også mot et ikke-merkeverksted som hadde sagt det samme....

Høres helt utrolig ut, men men, lærer noe nytt hver dag...... :oops:

Hvis jeg forstår det riktig, så vil 210 boltene ikke passe til 211 felgene pga at konen er feil....?

Og at det er helt umulig å få tak i andre bolter, eller bearbeide boltene slik at de passer....???

Posted

Han sier bare at de har sagt til ham på 2 steder at felgene ikke vil ramle av med disse nye boltene for 210 som han evt. må kjøpe men at konen på disse er feil i forhold til felgene (?) og at han kan få mangellapp ved EU-kontroll.... Jeg aner absolutt ikke hva det går i men registrerer at haugevis av 124 og 210 kjører på 211 felger... Blant andre Frode S.

Kan Charlie komme på banen?

Posted

De fleste felgene er kopier, det er mer vanlig med kopier, for de koster 1/3 av originalfelgene, det er vel årsaken til det, men det er mulig å få alleslags typer bolter det er bare å plukke ut den rette.

Dessuten har jeg aldri sett at de sjekker boltene på EU kontroll..... må være fordi jeg aldri har vært borti problemet..... :roll:

Posted

Kan Charlie komme på banen?

Heisann! Heisann! :lol:

Felgene dine er sikkert orginale MB felger, og da har de radius kon. Replica felger opererer med vanlig 60 graders kon.

Hvis du bruker feil kon på boltene, så kan du i verste fall risikere at bolthullene i felgen blir "spist opp" og felgene ramler av mens boltene fortsatt står i. Det er det samme med bolter til stålfelger og bolter til alufelger. Grunnen er at bruk av feil kon gjør at felgene ikke blir strammet riktig inn til bilen, og det kan oppstå litt "slerk" mellom bil og felg.

Det er riktig at alle 210 biler bruker 12x1,50 bolter(Tynne), mens 211 biler (samt de aller fleste nye MB) bruker 14x1,50 bolter (Tykke).

I dette tilfellet så er saken grei, i og med at felgene har store nok hull til de tykke boltene. (14x1,50) Da er det jo plass til de tynne boltene også, så problemet er etter mitt skjønn kun å få tak i tynne bolter med radius kon! Disse boltene fikser Alexander på Bertel O Steen Stavanger! :lol:

Hvis det hadde vært motsatt, at felgene kom fra en 210 og skulle på en 211, så er det verre hvis felgene er laget med små hull. Da får du jo ikke den tykke bolten inn i hullet ! (...tog du an?) :lol: :lol: :lol:

210 har orginal innpress på 37, og 211 har orginal innpress på 34. Dette bør ikke by på problemer. Rekner med at felgene dine har ET imellom her et sted.

Guest Tom Bringsvor
Posted

He, he, da er det deilig å ha Lorinser felger (D93) disse har 10 hull, 5 hull til radiuskonbolter og 5 til 60 gr. kon.

Posted
He' date=' he, da er det deilig å ha Lorinser felger (D93) disse har 10 hull, 5 hull til radiuskonbolter og 5 til 60 gr. kon.[/quote']

Jøss! Den var ny, har aldri vært borti det! Genialt!!!

Posted
I dette tilfellet så er saken grei, i og med at felgene har store nok hull til de tykke boltene. (14x1,50) Da er det jo plass til de tynne boltene også, så problemet er etter mitt skjønn kun å få tak i tynne bolter med radius kon! Disse boltene fikser Alexander på Bertel O Steen Stavanger!

Ka sa eg Geggi...?... :roll: :wink: 8)

Ka ti ska du begynne å høre etter når voksne folk snakker til deg..... :wink: :wink:

Posted

Du vet Frode, noen må få svar fra alle som er innom forumet. Ikke bare de på lokalavdelingen. :roll: :wink:

Posted

Hehe, jo men alltid greit å få et svar fra en i faget :wink:

Han virket veldig usikker på å kjøpe disse felgene mine etter det han hadde fått opplyst fra 2 verksteder.... Så jeg skal se om det hjelper med Charlie's faglige uttalelse :lol:

Aner jeg en liten mobbings fra deg, Hauk? :lol:

Husk på hvem som la sine beskyttende vinger over deg da du begynte i elektrikerlære hos T.B. :lol: :lol: :lol: Du apellerte på mange måter til farsinstinktet mitt :lol:

Posted
Du vet Frode' date=' noen må få svar fra alle som er innom forumet. Ikke bare de på lokalavdelingen. :roll: :wink:[/quote']

Mener du at jeg ikke får være med i lokal-avdelingen??? Klepp er da ikke så langt utfor byen??? Eller rekner du det som UTENRIKS??? :lol: :lol: :lol: