TEH Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Bakerst under bilen min så er det festet noe som ser ut som ballast. Har fått fortalt at dette var noe de monterte for å få den godkjent som varebil. Er dette noe jeg med letthet bare kan fjerne, eller er det sveiset fast på noen måte. Noen sier at jeg bare skal la den være pga vinteren men andre sier at jeg skal ta den bort for å bedre forbruket. Noen som vet noe om dette? Er det satt på forsterkede fjærer eller dempere, sammen med denne ballasten? Quote
Alexander Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Jeg husker Volvo 240 hadde slike når den var registrert som varebil. Da hadde den også forsterkede fjærer tror jeg. Bilen til en venn av meg ble i hvertfall høy nok når han tok disse bort. Quote
Frode Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Volvo har disse fremme, pga av den økte lastekapasiteten til varebilen, volvo har ikke høyderegulering bak så derfor pga økt lastekapasitet så stabiliserte de bilen med lodd fremme..... Når bilen ble omgjort fra varebil til stasjonsvogn så måtte en, fjærne de mellomleggene over fjæra samtidig som loddene ble fjærnet slik at høyden ble tilnærmet "normal"....... Vil tro loddene bak på 123 er bare der for å erstatte vekten av setene som mangler slik at en ikke forandrer vektfordelingen på bilen..... Er sikkert glimrende å ha på vinteren.... Quote
Guest Tom Bringsvor Posted September 30, 2005 Posted September 30, 2005 Bakerst under bilen min så er det festet noe som ser ut som ballast. Har fått fortalt at dette var noe de monterte for å få den godkjent som varebil. Er dette noe jeg med letthet bare kan fjerne' date=' eller er det sveiset fast på noen måte. Noen sier at jeg bare skal la den være pga vinteren men andre sier at jeg skal ta den bort for å bedre forbruket. Noen som vet noe om dette? Er det satt på forsterkede fjærer eller dempere, sammen med denne ballasten?[/quote'] Ops, jeg hadde en 123 varebil som jeg registrerte om til stasjonsvogn i 80 åra, hadde den i 10 år, kjempebil.Jeg trodde denne tanken var en vacuumtank, jeg. skjekket aldri. Orginale fjærer, dempere og stabilisatorstag (som stasjonsvogn), lå i bilen når jeg kjøpte den, (ble erstattet med stivere i Norge når den ble varebil), stabstaget på varebilen mente jeg var tykkere i godset.dempere bak tror jeg var de samme siden det var nivåregulering på kjærra.Som varebil så min ut som en "styltebil" bakhjulene gikk innover i nedkant, var ikke pent.Tok de orginale stasjonsvognfjærene og leverte dem inn til en fjærsmie på Ryen, i sin tid, bad dem om å kappe dem en halv vinning og presse dem sammen 25 mm. bilen ble en helt annen. Quote
Recommended Posts