Jump to content

Sp.mål ang W124

Recommended Posts

Posted

Sysler litt med tanken på å kjøpe meg en W124 som er noen år og passer min økonomi for tiden. Har hatt en C-180 for tidligere og var egentlig fornøyd med den selv om den var litt i minste laget til en kar på min størrelse.

Har sett på en del annonser og lest litt om W124 som jeg har kommet over. Det er jo utrolig mange biler på bruktmarkedet i ulike utgaver, årsmodeller og prisklasser.

Leste at de to første årgangene 86 - 87 slet med en del problemer. Stemmer dette og hva var problemene? Ser videre at en del biler er ombygd til 94-look. Hva innebærer denne ombyggingene? Det er ikke ombygde biler som frister mest. Hva med rust på disse bilene?

Hva kan sies om 4-matic utgavene. Hvor holdbart er dette systemet. Kan man regne med at det også vil fungere på en 89-modell som har gått 300 tusen?

Hva med automatkassene?

Håper på noen innspill og "veiledninger".

Posted
Leste at de to første årgangene 86 - 87 slet med en del problemer. Stemmer dette og hva var problemene?

Det er slike "barnesykdommer" som de fleste "nye" biler har, ofte småfeil som blir forbedret ved oppgraderinger.

W124 har vel 3-4store oppgraderinger, i 87-89-91 og 93, der blandt annet noen mindre design forbedringer og overgang fra mekanisk til elektronisk innsprutning og ulike motoralternativer som er de "store" forbedringene.

W124 er ikke ny lenger, så jeg personlig hadde valgt en bil bygd etter høsten 93 da får du alle oppgraderingene og de fleste motoralternativene er skuddsikre kjøp.... :P

Ser videre at en del biler er ombygd til 94-look. Hva innebærer denne ombyggingene? Det er ikke ombygde biler som frister mest. Hva med rust på disse bilene?

Det er kun panser, frontlyktene, støtfanger fremme og bak på sedan, kun fremme på stasjonsvogn.

Ikke la det stoppe deg fra å kjøpe, det er ikke noe teknisk kun design oppgradering så ikke la det bli et hinder hvis du liker bilen, men selvfølgelig sjekk at den ikke er bygd om pga en skade.... :?

Når det gjelder rust så finne du alt fra himmel til helvete, det er lettere å finne en fin uten rust som er bygd etter 92-93 men alt er relativt, jeg har sett at feks min 91 modell som er 99% rustfri og har også sett vrak av en varebil som har gått hele sitt liv i Bergen der alt var rustet..... :?

Nyeste er der også det beste som regel, men de kan også være "vansjøttet" så hold øynene åpne.

Det jeg har erfart er at importbiler har ofte mindre rust enn de som har vært nye i Norge, det er ingen statistikk jeg har å forholde meg til men når jeg har sett på biler så har det slått meg at de fleste importerte har mindre rust, kan være vedlikehol, kan være "salttønna" Norge som er skylda.... :cry:

Hva kan sies om 4-matic utgavene. Hvor holdbart er dette systemet. Kan man regne med at det også vil fungere på en 89-modell som har gått 300 tusen?

Denne har hatt litt problemer med girkassen og da blir det veldig dyrt, er det ordnet av forrige eier så er alt ok.... :P

Hva med automatkassene?

De beste i verden, ingeting å bekymre seg over, alle går lengre enn bilens levetid og vel så det...... :P

Hvis jeg kan gi deg et råd så er det: velg en 94-96 årgangen, når det gjelder Diesel så er 300TDT mitt valg, og bensin E320T Sportline, ønsker du ikke så mye motor er E220T Sportline en glimrende bil.

Har du litt kronasjer så er E36T AMG den største stasjonsvogna og et råskinn.... :twisted:

Ellers så er største sedan E500 eller E60AMG men de koster skjorta og avgiftsnorge vil kreve deg for ufattelige summer.... :cry:

Lykke til i jakten, du kommer nok til så se mye morsomt og det er ofte ufattelig hva folk vil kreve penger for, så hold deg unna de som er annonsert til 20-40 lapper, de er ofte så dårlige som prisen tilsier.... :oops:

Posted

Takk for god tilbakemelding. Jeg har også et inntrykk av dette med rust og importbiler som du sier. Hadde håpet å finne et fint eksemplar til 50 tusen. Ønsket primært å finne en bil i her i Nord-norge siden det ikke er vanlig med salting av veiene her.

Posted
Takk for god tilbakemelding. Jeg har også et inntrykk av dette med rust og importbiler som du sier. Hadde håpet å finne et fint eksemplar til 50 tusen. Ønsket primært å finne en bil i her i Nord-norge siden det ikke er vanlig med salting av veiene her.

Du finner en greit utstyrt og godt holdt 230E for den prisen. Se etter en 90-93-modell. Det er også mulig få finne 260E og 300E for den prisen. Mer livlige motorer, og absolutt noe å satse på hvis du vil ha litt mer drag og penere lyd enn i 230.

Posted

du vil nok ha store problemer med å finne en 94 modell til 50 lapper, men hold deg etter 1989, da har du ihvertfall fått noen små oppgraderinger, og der er vel en 230E billig og driftsikker, når det gjelder diesel så er 250 eller 300 skikkelige km slukere, om der er gått 200 eller 300`km betyr ingenting..... :P

Posted

Fin bil, sjekk for rust under sidevindu bak, jekkefestene, under dørene og i hjulbuene.

Ta å åpne inni bagasjerommet, de lukene på sidene og stikk hånda opp under sidevinduet, det skal være tørt og bart, men noen kan være sterkt angrepet av rust oppi der, det er verdt å sjekke.

Ellers så bøy ut dørpakningene og sjekk at det ikke "bubler" under pakningen, det er mange spm er sløve med å vaske/tørke og bone under pakningene og da ser du slike rustflekker.

Sjekk kanten mellom sidedekslene, der kan det komme litt..... ellers så kommer jeg ikke på noe mer, gi oss en tilbakemelding hvis du drar å ser på den...!!! :P

Lykke til... :P

Posted

Takk for tips. Jeg har nå en veldig fin Volvo V70 2,5 1998 som jeg må selge først. Det er jo et heftig bruktmarked for tiden så man blir ikke av med bilene så kjapt som man kunne ønske. Jeg er derfor i orienteringsfasen slik at jeg er forberedt den dagen jeg står uten bil.

Posted

Har sett på noen biler nå og det stemmer at det er store variasjoner i både kvalitet og hva folk mener bilen deres er verdt. Enkelte har vært utrolig rustne mens andre har sett veldig bra ut.

I tillegg så kan den "strøkne" bilen på finn.no/autodb.no se veldig fin ut på skjermen, men heller sliten når du får den foran deg.

Stusser også en del på de ganske store forskjellene i prisforlangende på biler som i utgangspunktet later til å være likestillt..

Guest kodvaag
Posted
I tillegg så kan den "strøkne" bilen på finn.no/autodb.no se veldig fin ut på skjermen' date=' men heller sliten når du får den foran deg.

Stusser også en del på de ganske store forskjellene i prisforlangende på biler som i utgangspunktet later til å være likestillt..[/quote']

Nettopp derfor jo.

Posted

Ønsker en tilbakemelding på denne

Selger sier denne bilen er nedsatt med 30.000,- i forhold til boka. Kan det høres troverdig ut?

Ja det rattet vet jeg ikke helt om det passer inn der...

Posted

Vel den var helt for j*****. Spesielt innvendig. Det viste seg at det var en herremann som hadde kjøpt bilen til sin kone. Hun ville imidlertid ikke ha en slik bil. Dermed ble bilen plassert i garasjen i over ett år. Uten skilt og uten at noen brydde seg mer med den. Dekkene var blitt slengt inn i setene, dører og ruter godt igjenlukket. Da blir det som det blir her.

Trist når noen behandler en i utgangspunktet fin bil på denne måten.

Posted
Ønsker en tilbakemelding på denne

Selger sier denne bilen er nedsatt med 30.000' date='- i forhold til boka. Kan det høres troverdig ut?

Ja det rattet vet jeg ikke helt om det passer inn der...[/quote']

Sånn med en gang, så syns jeg ikke den så ut som noe røverkjøp. Ikke noe direkte dårlig heller, men den har ikke gått spesielt kort, så ikke spesielt fint ut, og har ikke spesielt mye utstyr (snarere motsatt).

Hvis den er i spesielt god stand, så er nok prisen grei.

Posted

Som jeg ser på en del annonser så har 124´n en del utradisjonelle interiørfarger; rød, blå, grønn og brun f.eks. Litt vanskelig å gjøre seg et godt inntrykk av disse fargene på et bilde bare (gjerne dårlig bilde). Hva synes dere om disse interiørfargene? Spesielt på dash.

Eks brun:

0_2013388155.jpg

Eks grønn:

4_290123552.jpg

Eks blå:

4_577036076.jpg

Posted
Som jeg ser på en del annonser så har 124´n en del utradisjonelle interiørfarger; rød' date=' blå, grønn og brun f.eks. Litt vanskelig å gjøre seg et godt inntrykk av disse fargene på et bilde bare (gjerne dårlig bilde). Hva synes dere om disse interiørfargene? Spesielt på dash.

Eks brun:[/quote']

*spy i vinkel*. Det ser helt jævlig ut!!

Eks grønn:

Ser helt greit ut. Bedre i virkeligheten enn man kan få inntrykk av ut fra bildet her.

Eks blå:

Også helt greit. Ser kanskje litt 80-tall ut, men fullt brukbart.

Mine favoritter er svart, og chreme-fargen. Kanskje helst den siste, men den er ikke så vanlig.

Posted

Ja jeg liker også best sort. Liker også den kombinasjonen av to farger som enkelte utgaver har. Som her f.eks:

6252219_150612_1_1_11l_2.jpg

Posted
Som jeg ser på en del annonser så har 124´n en del utradisjonelle interiørfarger; rød' date=' blå, grønn og brun f.eks. Litt vanskelig å gjøre seg et godt inntrykk av disse fargene på et bilde bare (gjerne dårlig bilde). Hva synes dere om disse interiørfargene? Spesielt på dash.

Eks brun:[/quote']

*spy i vinkel*. Det ser helt jævlig ut!!

Eks grønn:

Ser helt greit ut. Bedre i virkeligheten enn man kan få inntrykk av ut fra bildet her.

Eks blå:

Også helt greit. Ser kanskje litt 80-tall ut' date=' men fullt brukbart.

Mine favoritter er svart, og chreme-fargen. Kanskje helst den siste, men den er ikke så vanlig.[/quote']

Jeg har krem-farge i min 300 D fra 86. Bærer jo litt preg av tidens tann, men tipper det var rimelig sjef i 86.

Guest ODDATLE
Posted

Eks brun:

[img']http://cache.finn.no/mmo/622/753/0_2013388155.jpg[/img]

Har brunt i min, riktignok med karo.

Det var jæ...ig første gangen jeg såg det. Nei, denne kan vi ikke kjøpe sa mor. Nei det kan vi kanskje ikke sa jeg, og gjorde det likevel.

Er blitt vant til det, litt gubbe-preg men det er jo det jeg er så hva så :?: