Guest tdha Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Er det lovlig å ha 195/55-16 foran og 205/55-16 bak (samme felger foran og bak)? og vil man merke dette? Quote
Guest Espen Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Etter det jeg har hørt skal man ha lik dimensjon på begge akslinger så sant det ikke er standard fra fabrikk Quote
Frode Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Bytte av dekk/felg 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Men setter du på 205 istedet for 195 vil ingen verken merke det eller se det og vil ikke merke det selv en gang....så kjør på jeg hadde aldri brydd meg ihvertfall..... Quote
Guest tdha Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Glemte å si at årsaken er at jeg skal bytte ut de foran, 205 til 195, og syns det er litt dumt å kaste de bak, 205, når de kan brukes litt til. Grunnen til red. av breden er at dekkene foran kommer bort i hjullistekanten på innsiden. Valsing er jo mulig, men $ og mulig for sprekk i lakken, så å gå ned til 195 fra 205 er like greit, så blir det litt mer komfortable/mindre hjulstøy. Quote
Frode Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 så å gå ned til 195 fra 205 er like greit, så blir det litt mer komfortable/mindre hjulstøy. Tror faktisk ikke at du vil merke noe som helst, hverken på komforten, støynivå, bensinforbruk, sporing eller noe annet, dimensjonen er for lik til at det har innvirkning på bilens "handling" og komfort.Så kjør på, slit ut dekka dine bak til neste år og så legg på 195 rundt bout..... min erfaring gjør at jeg aldri ville hatt en slik dimensjon på en så stor og tung bil, dagens VW golf har jo større dimensjon, en 124 med 195/65-15 kjennes ut som en luftputebåt som ved litt rattutslag på smale svingete norske landeveier skal ta deg opp i "periferien" any time....!!.. Men det er ikke vits i å kappe av seg hele hodet heller, tror den perfekte dimensjonen til W124 serien er 205/55-16, hvis en kun skal ta hensyn til komfort og "handling" og 225/45-17 hvis en kun tar hensyn til Handling og 235/35-19 hvis en kun tar hensyn til utseende.... Det er en grunn til at AMG leverte W124 med 225/45 -17..... Quote
Alexander Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Det er en grunn til at AMG leverte W124 med 225/45 -17..... Du mener selvsagt 235/45-17.... Mulig de leverte med 225/45-17 også, men det står ikke noe om det i min litteratur fra AMG... Quote
Frode Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Selvsagt Alexander, legg den under skrivefeil.... Quote
Alexander Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Selvsagt Alexander' date=' legg den under skrivefeil.... [/quote'] Will do... Quote
Guest kodvaag Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 legg på 195 rundt bout..... min erfaring gjør at jeg aldri ville hatt en slik dimensjon på en så stor og tung bil' date=' dagens VW golf har jo større dimensjon, en 124 med 195/65-15 kjennes ut som en luftputebåt som ved litt rattutslag på smale svingete norske landeveier skal ta deg opp i "periferien" any time....!![/quote'] En gang har jeg prøvd en 300TE 24V, den hadde (dårlige) 195/65-15" dekk. Det var veldig vinglete. (til å være merc)På min 200E er det 205/60-15", og den er ganske stabil. Hvorfor? Den veier 250 kg mindre. Rart ikke Mercedes varierte størrelsen på dekkene mer i forhold til bilens vekt. Hadde jeg hatt stasjonsvogn, ville jeg nok hatt 16" for å opprettholde stabiliteten. Min bil veier vel ikke mer enn 100 kg mer enn en VW Golf uansett... BTT: Ikke vær redd for å kjøre med litt forskjell i dimmensjon foran og bak. Quote
Guest tdha Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Jeg skal ned fra 205/55-16 til 195/55-16 og ikke 195/65/15.Blir bilen mindre vinglete om du har 195/55-16 og istedenfor 195/65/15? Quote
Frode Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 En gang har jeg prøvd en 300TE 24V, den hadde (dårlige) 195/65-15" dekk. Det var veldig vinglete. (til å være merc) På min 200E er det 205/60-15", og den er ganske stabil. Hvorfor? Den veier 250 kg mindre. Rart ikke Mercedes varierte størrelsen på dekkene mer i forhold til bilens vekt. Hadde jeg hatt stasjonsvogn, ville jeg nok hatt 16" for å opprettholde stabiliteten. Helt enig med deg, men det som er problemet er at de sjelden veier det som står som oppgitt egenvekt..... Din skal veie 1340, ja ok det er vel 100kg mer enn en Golf, men da er din skrapt for utstyr.. Min for eksempel, skal ha egenvekt på 1590kg, men det veier den ikke i dag, uten fører og uten noe som helst inni slik som sub, barnestoler ting og tang veier bilen min 1760kg.... Hvis en tar det til etteretning så veier min like mye som en E500 og da burde egentlig dekkdimensjonen på min vært lik, altså 225/55-16..... det tror jeg faktisk hadde vært perfekt til bilen... I dag så tenker de mye mer på sikkerhet, retningsstabilitet, unnamanøver og komfort i sammen og ikke bare komfort som det var litt mye av på 90 tallet, idag hadde en 300TE-24 aldri vært levert med de bremsene og det hjuloppsettet som ble levert den gangen, de hadde nok vært større slik at en fikk kortere bremsestrekning og økt stabilitet slik at det var mulig å kjøre i litt svinger uten å sitte meg hjertet i halsen.... Quote
Frode Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Jeg skal ned fra 205/55-16 til 195/55-16 og ikke 195/65/15. Blir bilen mindre vinglete om du har 195/55-16 og istedenfor 195/65/15? Du må sjekke dekkalkulatoren slik at de ikke blir for små, kun +-5% forandring av rulleomkrets er lovlig, ellers så blir misvisningen i speedo for stor, sjekk denne: http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm Quote
Guest tdha Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Jeg skal ned fra 205/55-16 til 195/55-16 og ikke 195/65/15. Blir bilen mindre vinglete om du har 195/55-16 og istedenfor 195/65/15? Du må sjekke dekkalkulatoren slik at de ikke blir for små' date=' kun +-5% forandring av rulleomkrets er lovlig, ellers så blir misvisningen i speedo for stor, sjekk denne: http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm[/quote'] Det gikk bra, kun -1,7% endring. Quote
Guest kodvaag Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Jeg skal ned fra 205/55-16 til 195/55-16 og ikke 195/65/15.Blir bilen mindre vinglete om du har 195/55-16 og istedenfor 195/65/15? Ja, den er uansett stødigere med 16" felg enn 15". Quote
Alexander Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm Genial liten maskin. Den ga meg følgende forslag til hva som kunne passe når jeg kjører på 235/35/19:265/10-22 Det hadde vært saker på en 124 tenker jeg. Noe for "Pimp my ride" kanskje... Quote
Frode Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Genial liten maskin. Den ga meg følgende forslag til hva som kunne passe når jeg kjører på 235/35/19: 265/10-22 Det hadde vært saker på en 124 tenker jeg. Noe for "Pimp my ride" kanskje... Billigere også, 20" x 11" bredde felg og 4 ruller med elektriker teip bare for ikke å kjøre direkte på felgen..... Quote
CHARLIE Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Jeg skal ned fra 205/55-16 til 195/55-16 og ikke 195/65/15. Blir bilen mindre vinglete om du har 195/55-16 og istedenfor 195/65/15? http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm1000 takk, Frode!!! Hvorfor har jeg ikke fått denne før?? Quote
Frode Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 He ,he...trodde alle seriøse dekkforhandlere hadde en slik på pc`en.... Her er en til, litt mer detaljert for proffe forhandlere.... http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Quote
CHARLIE Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 He ' date='he...trodde alle seriøse dekkforhandlere hadde en slik på pc`en.... Her er en til, litt mer detaljert for proffe forhandlere.... http://www.miata.net/garage/tirecalc.html[/quote']Nå er ihverfall begge linkene lagret under mine favoritter her hjemme!! På jobben sørger dekkprogrammet for at kun lovlige dimensjoner blir vist som alternativer Quote
bska Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Jeg har fått 124'en gjennom EU med 225 foran og 245 bak (lik dim på felgene). Kontrolløren merket forskjellen, kommenterte det, men lot det gå.... Quote
Frode Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Jeg har fått 124'en gjennom EU med 225 foran og 245 bak (lik dim på felgene). Kontrolløren merket forskjellen, kommenterte det, men lot det gå.... Erfaring viser at det er kun når dekkene stikker utenfor og/eller forskjellige dekk på samme aksel de "gidder" å bry seg, er det innenfor skjermene og "ser" greit ut så er det kun de mest "pirkete" hos biltilsynet som vil gnage over det....... Dessuten er det så mange felger nå som har TUV godkjenning med forskjellig dim fremme og bak til 124 serien at det nesten er blitt "vanlig" med litt breiere bak... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.