Arne Henriksen Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Hallo folkens! Hadde en teknisk nedtur forrige mandag, bilen er på veien igjen men jeg tenkte bensinhodene her kunne komme med gode forslag til hva som feilet... På vei hjem fra jobb, rett utenfor den gamle bomringen på Ranheim, begynte motoren å fuske. Fikk listet meg over i høyrefila og etterhvert utpå veikanten, og der døde den bare. Startet igjen, gikk 1 sekund, og stoppet. Dette gjentok jeg en passende mange ganger før jeg ringte NAF for henting. Mens jeg satt og ventet på taubilen prøvde jeg ørtogørti ganger, hver gang lik oppførsel: Startet som et skudd, gikk et sekund, stoppet. En gang gikk den faktisk et minutt eller så, såpass at jeg fikk kjørt den litt mer utpå veiskulderen, men så døde det igjen. Da fikk jeg den heller ikke over 3-4000rpm, sto liksom å hakket der selv med flat pedal. Well - NAF dro bilen på planet og jeg fikk levert den på Motor-Trade, som etter å ha gjort seg kostbare EN dag (veldig opptatt sjø') så på den påfølgende dag. Stoppet under kjøring Bil startet med en gang, men gikk bare såvidt på tomgang og ruset seg med jevne mellomrom. Stoppet 5 ganger på vei inn i på verksted. Avlest feilkoder, ingen koder lagret i motor. 5 min etter at bilen kom inn på verkstedet var feilen plutselig borte. Startet flere ganger men feilen kom ikke tilbake. Kont faktiske verdier i motor, luftmasse, selvtilpasning, innsprøytningsmengde, jevn motorgange, lambdaregulering, alt OK. Eneste feil funnet var gasspjeld som hadde mistet programmeringen. Programmert på nytt og nullstilt selvtilpasning. Prøvekjørt bil 15-20 min, motor virker strøken. Ikke lagt mere arbeid i dette før evt feil kommer tilbake. Sum: 3643,50 Mja, hva skal man si til dette da? De hadde også vasket bilen utvendig, så noe fikk jeg jo igjen for 3600 spenn... Nesten som jeg heller ville betalt 5000 og fått en ny del et sted som var påvisst at HER VAR FEILEN, istedet for dette dillet? Jeg tenderer jo til å tro at det var noen form for kondens/fukt, men det var omtrent mildvær da den stoppet først, frost da den ble tatt inn. Av andre ting å nevne var at jeg fyllte bensin om morgenen før den stoppet, så den var bare gått noen km siden tanket var toppet opp. Men var det fuel burde den vel kanskje ikke funke så bra igjen rett etterpå - medmindre den fordøyde dritten? Quote
Arne Henriksen Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 .. 112 og 113 varver ikke mer enn maks 4000 rpm når den står i N eller P OK - det kan godt hende det faktisk var turtallsperra den traff, hørtes nesten slik ut men jeg driver jo ikke å ruser i fri til vanlig så det har jeg kanskje ikke prøvd før? 6000rpm i 2. gir derimot, det har jeg titt og ofte... Håper dæven det ikke gjentar seg - rent bortsett fra at jeg har lagt nivået HØVELIG høyt ang. MB på jobben og ikke tåler slike nedturer, skal jeg laste kone, 4 skrikerunger, 2 katter og bagasje i bilen 3. juledag og kjøre 90mil nordover - full stopp midt på Saltfjellet i en slik setting er ikke det man liker å tenke på... Quote
Arne Henriksen Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 Takk for tipset - får håpe det ikke er den som vakler nå... Quote
Aussie Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Jeg hadde de samme symptonene på min, skjedde like utenfor Hamar, selvfølelig på en Fredag kl 1700, første dagen i fellesferien i fjor, fikk NAF til å taue den til BOS, de sjekket den både førstkommende Mandag og Tirsdag og fant ingen feil, da hadde de hatt mekaniker som hadde kjørt rundt med bilen i flere timer begge dager for å provosere fram feilen, men bilen var like bra. Det beste av allt var at de ikke skulle ha noe for det. 2 mnd senere så dukket feilen opp igjen, bilen ble tauet til BOS I Bergen og den samme leksa ingen feil når de tok diagnose på den, men de tok sjansen på at det var veivakselsensoren som tulla seg, og det stemte for bilen har rusla pent siden det. Så jeg er nok enig med det Tommer`n skriver at det er stor sjanse for at det er veivakselsensoren som skaper seg. Quote
Arne Henriksen Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Jess, da har vi to stemmer for veivakselsensor så langt. Quote
Olav Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Jeg har lenge lurt på hvorfor en periodisk feil alltid er borte når bilen befinner seg i nærheten av et verksted. Men her om dagen så jeg denne skapningen som fløy rundt den lokale BOS-avdelingen. Quote
Arne Henriksen Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Du kan spøke du... 'heldigvis' virket den ikke med EN gang den ble kjørt inn, så jeg var nå ikke uten bil i to dager helt til ingen nytte. Ellers fikk jeg tidenes mulighet til å sparke tilbake til Motor-Trade og jobben de gjorde nå da jeg fikk invitasjon til kundeundersøkelse i mailen for et par dager siden. Gjett om den jævla overlegne, alltid sure kundebehandleren skal slite på neste 'performance review' med lederen sin om de leser tilbakemeldingen min... Quote
Alexander Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Betalte du denne regninga? Syntes det hørtes latterlig dyrt ut... Quote
Arne Henriksen Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Betalte du denne regninga? Syntes det hørtes latterlig dyrt ut... Jeg fikk regning med giro - med betalingsfrist 2.12, har ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre med den enda... Samtidig har jeg vel ikke så mye jeg skal ha sagt, gråt meg nærmest til at at de skulle se på den da jeg trengte bilen på veien igjen raskt.. Quote
Thomas Madsen Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Betalte du denne regninga? Syntes det hørtes latterlig dyrt ut... Enig, dette var en fryktelig dyr bilvask... Quote
Arne Henriksen Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Veivakselsensoren, er det denne? 70 euro i Das Vaterland, fan ta norske delepriser! Kommer jeg greit til å bytte denne selv ovenfra? Quote
FrodeS Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Betalte du denne regninga? Syntes det hørtes latterlig dyrt ut... Enig, dette var en fryktelig dyr bilvask... Veeel, de HAR jo faktisk brukt tid på å forsøke å finne ut av bilen, så litt mer enn bilvask er det jo snakk om. @Arne : Kan ikke minnes at noe sånt har skjedd med dieselbilene dine?? Quote
Arne Henriksen Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Veeel, de HAR jo faktisk brukt tid på å forsøke å finne ut av bilen, så litt mer enn bilvask er det jo snakk om. Jada. Hvor mye og hva sier historien dog intet om. 3600 er vel mellom 2 og 3 timer - kan de ha brukt så mye tid på det de listet opp da? @Arne : Kan ikke minnes at noe sånt har skjedd med dieselbilene dine?? Ikke start meg på den der da. 1) Sålenge de gamle dieselmotorene fikk diesel og luft gikk de jo såfremt de først var igang. 123'n måtte etterlates EN gang på de 12 årene jeg hadde den, da jeg banka hull i bunnpanna mot et jævla telehiv i kombinasjon med +100km/h. 124'n stoppet også EN gang på de 8 årene jeg hadde den, og det var da jeg kjørte tom for diesel. Se punkt 1. Moderne CDI'er - det er en annen historie. Quote
Arne Henriksen Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 Well, da var vi der igjen. Har fan meg hatt flere nødstopp langs veien med 210'n i løpet av et år enn jeg har opplevd på 24 år i 123, 124 og 201... Kø på omkjøringsveien i dag, og plutselig døde den bare. Ikke f... om det var mulig å få start igjen, surra på starter'n uten antydning til liv. Klarte å dytte rælet over veien og innpå en busslomme før jeg ringte Motor-Trade, som foreslo det samme som opptil flere gjorde i denne tråden siste gang - veivakselsensor. (det har skjedd noe rart med tråden ser jeg, ihvertfall EN person som har rydda seriøst - ble litt rart når det mangler mange innlegg innimellom) Anyhow, før Viking klarte å komme fram i kaoset i Trondheim i dag, hadde den tydeligvis fått kjølt seg nok ned og jeg fikk start igjen. 4WD'n fikk prøvd seg over kantstein og veiskulder så jeg brøyta meg vei ut og rundt via småveier ned til Motor-Trade. Rakk akkurat innom før de stengte kundemottaket, de skal se på bilen i morra. Imens fikk jeg leid meg en B160 så jeg kom meg hjem. Der kom jeg også omsider inn på Altinn og fant ut at det ble 17.000 i restskatt. Livet er herlig dere! Quote
Arne Henriksen Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Nei, det er vel litt sterkt sagt, ville fremdeles ikke heller hatt en CDI med alt som følger med der, men elektronikk-trøbbel var jo det jeg alltid har fryktet med å kjøpe nyere MB, så jeg fikk vel som fortjent når man likevel gjør det. Forsåvidt kan jeg leve med småfeil på ting som regnsensor, parksensor osv, det som er dritt er når man blir stående langs veien - DET kan jeg ikke leve med. Quote
Arne Henriksen Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Rust har jeg heldigvis ikke funnet noe av, har bytta en parksensor men der hører jeg jo om andre som er ille plaget, (men det er vel helst på 211)... Det er bra at CDI'en funker, som vanlig er det jo problemene man oftest hører om og ikke alle de som bare surrer og går. Quote
Frode Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 Har du sjekket jording og batteri.? Har ikke du byttet dynamo for kort tid siden, sitter alt skikkelig fast.?? Quote
Arne Henriksen Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Det er omsider verifisert at det er veivakselsensoren, de klarte å registrere brudd der når den ble varm i dag. Problemet nå var at de ikke hadde ny på lager - får inn på mandag - så jeg henta ut bilen uten at den er fikset. Litt parodisk å sitte foran inngangsdøra til forhandleren med panseret oppe, til motoren var nok nedkjølt så jeg fikk start... Quote
FrodeS Posted March 25, 2011 Posted March 25, 2011 Vil det funke med en sånn? Må virkelig hele sensoren byttes pga. en litt sliten kabel? Om ikke annet, godt feilen er funnet. Jeg har allikevel en mistanke om at det tar en stund før du kan dra på langtur med denne bilen uten følelsen av at noe sikkert snart går i stykker. Quote
Arne Henriksen Posted March 25, 2011 Author Posted March 25, 2011 Jeg vet ikke hvordan det er disse sensorene tar kvelden men jeg tror ikke det er kabelen, men mer hele sensoren som det er vakkel inni. Ja, er enig i det - man blir litt skeptisk etter flere slike happenings på rad. Dynamo-feilen var forsåvidt grei nok men disse andre stoppene sitter i bahkhodet. Men det blir vel bra over helga når jeg får ny, dyr pen sensor på plass. Quote
Einar Posted March 27, 2011 Posted March 27, 2011 FrodeS: Veivakselsensoren er en induktiv giver, dvs. en spole rundt en magnetisk metallkjerne, blir det brudd i spolen vil det som oftest være kontakt når den kald, men når den blir varm utvider metallet seg, og bruddet blir en realitet. Dette er snakk om en syltynn lakkisolert kobberleder innestøpt i en liten sensor lik ABS-sensorer. Sånn generelt så vil biler stoppe om veivaksellsensoren kutter, og gå vekk fra sekvensiell innsprøytning om kamakselsensoren kutter, noen få har programmert de til å kunne gå kun etter kamsensor også, men det vil jo bli en noe usikker signalkilde med tanke på strekk og unøyaktigheter i registerdriften, og ikke minst torsjonsvigninger. Når man i tillegg har variable kamtider som jeg regner med disse har så utelukkes jo den muligheten elegant siden den må ha signal fra begge for å vite hvor kammene er. Quote
Arne Henriksen Posted March 27, 2011 Author Posted March 27, 2011 ...Når man i tillegg har variable kamtider som jeg regner med disse har så utelukkes jo den muligheten elegant siden den må ha signal fra begge for å vite hvor kammene er. Det er nok der det ligger. Litt mer fancy enn Opel'n Øystein... Quote
Arne Henriksen Posted March 27, 2011 Author Posted March 27, 2011 ........men no bor du jo like attme skroten så da bi de itj så langt Du kan flire du - det verste er jo at det aldri hender når jeg er hjemme så da blir det bergingsbil likevel. Jaja, kjørte nå med hele family'n til Tyholttårnet og feiret 14-årsdag for største poden i dag, og da gikk den nå som en kule begge veiene. Håper de får sensoren og har tid å putte den inn på mandag så man får en ende på dette. Quote
Recommended Posts