Jump to content

Bygge om E240 til E320 W210

Recommended Posts

Posted

Hei

Leker litt med tanken om å bygge min W210 E240 (M112.911) 2000modell om til en E320 (M112.944).

Er det noen som har gjort dette her i klubben før meg?

Noen som har en anelse om hvor omfattene dette er?

kan jeg bruke orginalt driverk og girkasse?

hvor mye av det eletriske kan jeg bruke fra M112.911 til M112.944?

Ps: har meldt meg inn i klubben for leenge siden, men aldri fått noe regning, hvor må jeg sende mail da?

Mvh Morten

Posted

Da har den nok ikke kommet fram, enten har du gjort noe galt eller så har returepost med giro blitt stoppet av spamfilter.

Det ligger INGEN på vent nå.

Du melder deg inn på forsiden av www.mbentusiastklubb.com

under innmelding

Posted

Da har den nok ikke kommet fram, enten har du gjort noe galt eller så har returepost med giro blitt stoppet av spamfilter.

Du melder deg inn på forsiden av

under innmelding

merkeligt, har fått bekreftelse 27.07.2010 men fikk ikke noe etter dette.

har meldt meg inn på ny nå:)

Posted

Du melder deg inn på forsiden av

under innmelding

merkeligt, har fått bekreftelse 27.07.2010 men fikk ikke noe etter dette.

har meldt meg inn på ny nå:)

Hvis det var du som akkurat meldet deg inn på nytt så har du allerede fått ny giro, men nå for 2011 og ikke for 2.halvår som du fikk sist. :-)

Hvis du fortsatt ikke har mottatt noe så sjekk spamfilter

Posted

M112 går om hverandre i 2.4, 2.6, 2.8 og 3.2 liter.

Har kjørt noen år med 315 Nm igjennom ei 240 kasse og ikke hatt et eneste problem med den.

Hvis du får tak i en grei 3.2, er det vel like godt å ta med kassa og?

Da veit du at du har ei kasse som tåler momentet. Trur også at 2.4 har en kortere utveksling bak enn 3.2

Uten å ha gjort dette, vil jeg tru at du kan sette rett i motor og kasse og bare kople dette mot alt det elektriske som er i bilen.

Motorstyring ser ikke at du har skifta motor, og tenning vil justere seg på knocksensor og blanding vil justere seg på lambda.

Med å beholde original styreboks, slipper du problem med startsperre og sånne ting.

Hei!

Har tenkt å bruke mest muligt orginalt fra bilen, mn et girkasse bytte kan være et alternativ.

Trodde og at jeg kan bruke mest muligt av styre enheter og sensor iogmed det er mye som har samme dele nr..

Hvordan er dette å få godkjent?

Tror det blir motorbytte i nermeste fremtid:)

Morten

• 1 month later...
Posted

sånn, nå er jeg endeligt registrert bruker.

har bestilt motor fra tyskland nå, å håper å få bygget om bilen i nermeste framtid:)

Takk for alle svar:D

Mvh Morten

Posted

mener du kan bare sleppe den nedi, bare sett på motorfestene til 320'n og girkassa + feste

dette kan du få godkjent rimelig enkelt, jeg kunne få godkjent min S240 med E50/E55 AMG motor, så lenge jeg tok med travers, understell, bremser og bakvogn og kunne dokumentere deler og nummere

Posted

Du må sjekke om chassiet er likt på det to bilene, slik at du ikke får problemer med chassistivhet pga effekt ørkningen.

Så må bremser og deler av hjulopphenge settes over fra en 320, hvis det er forskjell fra 240 til 320, noe som det sikkert er.

Det er sikkert også forskjell på automaten, elektronikken til denne og utvekslingen på diffen, men det finner du ut etterhvert. :lol:

Og så må du ha elektronikken og eksosen for å kunne dokumentere at avgassene er identiske med en original 320.

Du må ha delenummer på alt, og kunne dokumentere alt, dvs alle delene du bytter etc.

Men først må du sende inn søknad, og finne en hos tilsynet som kan gå god for bygget, ofte vil de se bilen først......

Det enkleste er jo å selge 240`en og lete etter en annen 320..... :lol:

Posted

Du må sjekke om chassiet er likt på det to bilene, slik at du ikke får problemer med chassistivhet pga effekt ørkningen.

Så må bremser og deler av hjulopphenge settes over fra en 320, hvis det er forskjell fra 240 til 320, noe som det sikkert er.

Det er sikkert også forskjell på automaten, elektronikken til denne og utvekslingen på diffen, men det finner du ut etterhvert. :lol:

Og så må du ha elektronikken og eksosen for å kunne dokumentere at avgassene er identiske med en original 320.

Du må ha delenummer på alt, og kunne dokumentere alt, dvs alle delene du bytter etc.

Men først må du sende inn søknad, og finne en hos tilsynet som kan gå god for bygget, ofte vil de se bilen først......

Har sitt litt på meca.no og andre nettbutikker og sitt hvilde deler som passer på hvilke biler, å det ser ut som alt bremse og elektroniske dubbeditter er like på 240 og 320.

Er det noen sider der det går ann å få opp delenr på begge modellene og sammenligne med 100% sikkerhet?

vet ikke hvor mye jeg stoler på meca liksom.

Posted

Ang å finne en S210 320 bensin, tror ikke jeg har sett noen til salgs på finn.no, kun som 4-matic, var en 280 til salgs i fjor vår/sommer, ellers døtt med motor i disse bilene som er til salgs men det har vel en forklaring på nypris :D

Da blir vel løsningen å importere i såfall  :D

Posted

240 har 288mm skiver foran, facelift 320 skal ha 300mm, før facelift er jeg ikke sikker på, men bygg om til 316mm som jeg har gjort ,da slipper du den litt "soggy" pedalen 240'n har.

Posted

240 har 288mm skiver foran, facelift 320 skal ha 300mm, før facelift er jeg ikke sikker på, men bygg om til 316mm som jeg har gjort ,da slipper du den litt "soggy" pedalen 240'n har.

Slik jeg har forstått det der det biler med esp som har 300mm og biler uten esp har 288mm, Noen som kan bekrefte dette?

Posted

Er det noen sider der det går ann å få opp delenr på begge modellene og sammenligne med 100% sikkerhet?

www.service-and-parts.net

Svi av 15€ på et årsabbonement, og du har tilgang på alt du trenger av delenummer.

Posted

Svi av 15€ på et årsabbonement, og du har tilgang på alt du trenger av delenummer.

Skal se på det ja:)

Takk for alle svar

Posted

For å få dette igjennom hos tilsynet så tviler jeg på at du kan komme med noen sider fra MECA..... :?

Du må finne en hos BOS eller tilsvarende, som kan hjelpe deg med å gå igjennom databasen til Mercedes og printe ut alle delene, merke hva som er likt og hva som er ulikt og deretter dokumentere at du har byttet det som er ulikt.

De er veldig instressert i chassistivhet og avgasser, så har du ikke 100% vanntett dokumentasjon på at chassi er likt, og at motor/eksos/elektronikk er likt slik at bilen har samme avgassene som den ville hatt fra Mercedes så vil du støte på problemer. :?

Alt må dokumenteres, og du får ikke noe fra BOS sånn offisielt, så her må du leke dektektiv selv... men det går fint, tar bare litt tid.... :lol:

Posted

For å få dette igjennom hos tilsynet så tviler jeg på at du kan komme med noen sider fra MECA..... :?

Du må finne en hos BOS eller tilsvarende, som kan hjelpe deg med å gå igjennom databasen til Mercedes og printe ut alle delene, merke hva som er likt og hva som er ulikt og deretter dokumentere at du har byttet det som er ulikt.

De er veldig instressert i chassistivhet og avgasser, så har du ikke 100% vanntett dokumentasjon på at chassi er likt, og at motor/eksos/elektronikk er likt slik at bilen har samme avgassene som den ville hatt fra Mercedes så vil du støte på problemer. :?

Alt må dokumenteres, og du får ikke noe fra BOS sånn offisielt, så her må du leke dektektiv selv... men det går fint, tar bare litt tid.... :lol:

Har sjekket litt opp gjennom bekjente og ser om jeg klarer å få til noe:)

En ekstra utfordring er bare koseligt:)

Posted

Kan man sjekke VIN også for å se datakort der?