Jump to content

Ryker svart ved full gass.

Recommended Posts

Guest Oljebrenner
Posted

Hei,

Har kjøpt en 2001 mod. W210 E220 CDI. Bilen er i bra stand, gått 180.000km og alle servicer er fulgt. Bilen går som ei klokke, starter lett, drar godt og forbruket er bra. 0,55L på landeveiskjøring. Har oppdaget at ved fullt pådrag, så ryker det svart i fra eksosen. Spesielt merbart 1 2. og 3. gir. Motor går fortsatt fint, men ergrer meg over røyken. Holder jeg gassen på omtrent halv, er det ingen eller minimalt med røyk. Merker også liten forskjell på akselerasjon. Kan dette skyldes at EGR ventilen begynner å bli tett? Har også forstått det sånn at det er et spjeld i manifolden som kan lage problemer, men da hadde vel motor gått i nødmodus?

Motor er forresten ikke chipet.

Noen som har noen gode råd?

Guest Oljebrenner
Posted

Den fortsetter å ryke så lenge jeg holder gassen inne.

Skrev i forrige innlegg at det ikke røyk svart ved halv gass, men kan nok gi omtrent 70-75% gass uten at det ryker nevneverdig.

Guest Oljebrenner
Posted

Har fått tak i Mercedes service manual hvor jeg fant følgende:

Symtom: Permanent black smoke when

accelerating (medium to upper engine speed

range):

1 Check function of intake duct switchoff

(EKAS).

Problem still present:

2 Clean air cleaner cartridge, replace if

required.

i Problem still present:

3 Ensure that all injectors are installed in the

cylinder head with a gasket.

i If problem still present:

4 Remove/install/clean charge air

distribution pipe

Luftfiler er nytt, dysene har i følge forrige eier aldri vært ute.

Vet du hva intake duct switchoff (EKAS) er for noe?

Kunne begynt med å sjekke den.

Guest Oljebrenner
Posted

He, he. Nei, gir full gass jeg!

Noen formening om hva som kan forårsake dette,

eller hva EKAS er for noe?

Posted

He, he. Nei, gir full gass jeg!

Noen formening om hva som kan forårsake dette,

eller hva EKAS er for noe?

EKAS =  intake duct switchoff

Det vil jeg tro han hadde fått med seg alt :

1 Check function of intake duct switchoff

(EKAS).

:-)

Men hva er greia for noe?

Posted

Quote,Swirl flaps The pattern of airflow inside the cylinders of a diesel engine has a fundamental effect on mixture formation.It is mainly influenced by:

The airflow generated by the injection jets.

The movement of the air flowing into the cylinder.

The movement of the piston.

The whirl-assisted combustion process swirls the air during the induction and compression cycles to obtain rapid, complete mixture formation.Using special flaps and channels,the whirl can be regulated depending on engine speed and load.

The intake ducts are designed as fill channels and swirl passages the fill channels can be closed by a flap the flap is controlled by the engine control unit,depending on the program map.Besides a simple system with two positions ie Open and Closed there are also position controlled systems that allow intermediate positions.

The swirl flap is closed at low engine speeds.

Air is sucked in via the swirl passage.The whirl is stronger when the cylinder charge is fuller.

At high engine speeds,the flap opens and releases the fill channels to allow a greater cylinder charge and improve engine performance,whirl is then reduced.

By controlling whirl as a function as a function of the program map,it is possible to make significant cuts in NO2,and particulate emmisions in the lower rev band .Flow losses caused by closing off the passages lead to increased charge cycle work.However,improving mixture formation and combustion compensate for more or less for any additional fuel consumption.A compromise between optimising emmision,fuel consumption and performance is acheived dependant on engine load and speed .

Intake duct switchoff is presently fitted to some cars and is playing an important role in the emmision minimization concept.

However modern truck diesel engines operate at very low whirl rates.Due to their smaller speed range and larger combustion chambers,the energy of their injector jets are sufficient to allow mixture formation.

ISBN No 0-470-02689-8 .PS.ahh binned my flaps today, a compromise solution anyway ! no more engine death worries.

Guest Oljebrenner
Posted

Se her ja. Trenger noe tid på å fordøye dette.

Men om jeg forstår dette riktig, så er det flere kanaler i innsugninsmanifolden som åpner/stenges avhenging av belastning/turtall.

Kanskje full av sot som følge av ERG systemet.

Må kanskje ha ut manifolden å sjekke?

Noen som har erfaringer med dette?

Tror jeg starter med å sjekke/rengjøre ERG ventilen.

Guest Oljebrenner
Posted

Takker for mange gode svar.

Luftfilteret er nytt, så tenker jeg starter med å sjekke EGR ventilen for sotavleiringer. Er den ok, forsetter jeg med innsugingsmanifolden og "intake duct switchoff." Må nok evnt. vente til våren med manifolden, men skal oppdatere tråden da den tid kommer. Kan jo være andre som opplever samme symptomer.

Posted

Du sier at den ikke er chippet. Er du 100% sikker på det? Mye svart røyk på en dieselbil er jo som kjent uforbrent diesel. Og siden du sier den går helt normalt og trekker godt, så høres det mistenkelig ut som en dårlig programert chiptrim...

Edit

Er du i den minste tvil ang trim, vil jeg anbefale deg og dra til et Mercedesverksted og få dem til å legge inn siste software til motorstyringen. Da eliminerer du all trim som er gjort på softwaresiden...

Guest Oljebrenner
Posted

Har bare forrige eiers ord for at den ikke er chippet, men har ingen grunn for å tro noe annet. Voksen kar på snart 60 år. Men han var 2. eier av bilen, så muligheten for at den er chippet er jo tilstede.

Skal skifte olje på kassa hos Bergs Automatservice på torsdag, så kan jo spørre om de har mulighet til å sjekke software.

Om ikke, er det Berthel O Steen som gjelder i Oslo, eller det noen som har gode erfaringer med andre verksteder?

Posted

Vel, det du snakker om er spjeldene som sitter i runnerene på innsuget. Har du problemer med disse vil dette vises på en diagnosetest.

Feilkoden heter: P1189 Inlet port shutoff ----> P1189 - Intake manifold air control malfunction -> Wiring, connectors, hoses, intake air control valve.

Hvis disse ikke fungerer riktig går bilen i nødmodus og du skal slite med å komme over 60kmt.

Ligger en DIY på mercefreaken: http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=2085

Guest Oljebrenner
Posted

Takker for nyttig info og link, Viper. :P

Akkurat hva jeg var ute etter.

Så fort våren er i anmarsj, skal manifold sjekkes.