Jump to content

Diverse problemer med 89mod M102. Tomgang, svart røyk og kvelning i kryss osv

Recommended Posts

Posted

Som noen sikkert har fått med seg, så sliter jeg litt med bilen min (C124 M102)

Når jeg skal starte den, så må det kinnes mye å holde høyt turtall når den enndelig starter. SLipper jeg gassen inne 15sek etter start detter turtallet så mye at bilen bra kveles.

Så når man endelig har fått start på den, å kjørt en stund, så kan den plutselig begynne å fjuske i feks ett lyskryss. Setter jeg da bilen i "N" så blir det bedre.

OG til slutt, når jeg skulle rygge inn i gårdsplassen her, så begynte den igjen å fjuske i det jeg satt den i "R". Ga gass, så kom det en røyk av svart eksos før den døde ut. Men da hadde jeg ikke noe problem med å starte den igjen.

FredrikB har lett etter falskluft, gått over LMM, og skiftet festet til gassvaieren ved tomgangsregulatoren.

Plugger er nylig skiftet også. Noen som har tips til hvor vi kan begynne å feilsøke nå?

Fordelerlokk/coil kansje?

Posted

Høres ut som ett sprekt fordelerlokk eller dårlige pluggkabler. Sjekk også kabel mellom coil og fordelerlokk. Kan ohme disse kablene, for å teste de. Ta gjerne å bøy og bend på de samtidig som dere måler, for å se etter brudd.

Posted

Takk for tips.

Så litt på mercefreaken, kan DETTE 1 og DETTE 2 være noe å sjekke også, da bilen også har en strømtyv?

OVP releet er jaggu meg varmt det også' date=' og sikringen var like hel. Byttet sikring alikevel , og bendet litt på sikringen side til side. Da klikket det i releet, og ampermetret falt til null. Startet bilen, og da kom ABS lampa på, og slukket ikke igjen. Demonterte OVP releet for å se om det var noen dårlige loddinger, men fant ikke noe annet enn litt irr nede på kontakt 30. Satte det sammen igjen, og monterte det i bilen igjen for å bruke det til jeg fikk tak i nytt, for feilen måtte jo være her. Startet opp, og ABS lampa sluknet slik den skal[/quote']

Bilen min har vært veldig vanskelig å starte, samt at det av og til ikke er noen som helst reaksjon når jeg 'vrir på starteren'.

En sjekk på nettet satte meg på sporet av OVP (overspenningsbeskttelse)reléet. Dette gir bl.a. strøm til styreventilen for tomgang.

Siden det er et relé, og tegningen i Haynes viste at det bare bestod mekanikk og etpar halvledere, åpnet jeg det for å sjekke.

Halvledere går svært sjelden i stykker, samme med relé'er, så det jeg forventet å finne var sprukken lodding.

Dette er vanlig når tunge, maskinloddete komponenter montert på printkort utsettes for vibrasjoner over lang tid.

Og det stemte, se pilene.

Posted

Det får man si var en lett fiks.

Plukka ut OVP releet, satte inn det fra 300E delebilen å startet opp på første førsøk.

Takk til alle for tips og innspill :)

-Edit-

Her har dere feilen :)

DSC_0086-2.jpg