Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bygd på 250 ja, av Karroserispesialisten på Ensjø som nevnt i 124-forumet.

Hadde den fra 2003 til 2008 og var fornøyd. Det var jo en del som kikket på den og mente ombyggingen var bra utført. Motoren kunne ha problemer med å henge på når man ga full gass, hadde en tendens til å lugge litt.

Her er min annonse fra salg i 2008:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=12841150

Kjøpte den selv for 225.000 i 2003. Kanskje jeg solgte den 100.000 for billig :)

Posted

Jeg sendte en mail i morges, men har ikke fått noe svar. Ombyggingen står jo nevnt i vognkortet, så det skulle ikke være så vanskelig å finne ut av.

Posted

500E <-93

E500 94->

Detta trudde jeg du visste Fredrik :lol:

Såklart vet jeg det, men ser noen skriver E500E. Tenkte kansje dette var noe speseilt for 500 serien...

Det er bare fordi det er lettere og skrive E500E i steden for 500E/E500 elns ;-)

Edit-

Ellers så er det tydelig at Arnt virkelig kan faget sitt om denne fantastiske bilen :-D Hatten av for den kunnskapen han innehar :thumbright:

Posted

Hadde egentlig vært interessant å visst alt av forskjeller mellom ett standard 200-320-chassis og ett 500-chassis, spesielt med tanke på godkjenning av ombygginger.

Posted

Men hav skjer hvis jeg kan få tak i en 500E fra utlandet,hvor den 5L motor er byttet med 3L diesel,er det mulig å ta denne bilen i norge og betale avgifter for denne diesel varianten,så søke for ombyggning til for eksempel 3.0 bensin med 24 ventiler eller noe større her i Norge?

Posted

Men hav skjer hvis jeg kan få tak i en 500E fra utlandet,hvor den 5L motor er byttet med 3L diesel,er det mulig å ta denne bilen i norge og betale avgifter for denne diesel varianten,så søke for ombyggning til for eksempel 3.0 bensin med 24 ventiler eller noe større her i Norge?

sikkert mulig. Husk at da må du betale avgifter og får ikke noe bruksfradrag.

Posted

Jeg har funnet en ombygd 500E i Serbia,han gærningen har puttet en 3 liters diesel motor på 113 trøtte Heste Krefter i en så flott bil.

Her er linken til den serbiske webside hvor bilen selges for 5000 euro.Jeg tenker ikke å kjøpe bilen men bare lurte på hvordan det går med kjøp av en sånn bil og etterpå konvertere den tilbake til 5.0L bensin her i Norge uten å betale store avgifter på motor volum og heste krefter.  http://www.polovniautomobili.com/oglas689324/mercedes_benz_e_500/

Takk for svarene.

Posted

Det jeg for min del tenkte på, var ikke nødvendigvis ombygging til 500, men ombygginger til mere motor, diverse effektøktninger med mere, om man kan dokumentere forskjennen mellom ett standard 124-chassis og ett 036-chassis, så ville jeg tro at det var lettere å få godkjent f.eks. en dieselmotor med 500Nm, ellr en amerikansk V8 for den skyld.

Men selvfølgelig ombygging til "org" 500.

Finnes det noe dokumentasjon på dette, eller er det bare "top secret" fra offisielle kanaler?

forøvrig kjempebra at du deler det du vet med oss.

• 2 weeks later...
Posted

Jeg synes egentlig første gen 500E  med små bremser, uten ASR og gammelt panser er klar tøffest!

Gjerne 15 hulls 16", orange blinklys og karo/skinn og Zebrano inni.

Er sveisingen i chassiet en skikkelig oppgradering i forhold til stivhet og styrke, og kom dette etter facelift?

e

Posted

Nå blir det jo bare vill gjetting, men jeg er rimelig sikker på at den "500'en" med dieselmotor er en 300D som er ombygd til 500-look. Det er overkommelig om man driver med lakk og karosseri. Derimot vil det å sette en slik motor i en 500E være et helt annet prosjekt..

Forresten, når det er snakk om særnorske ombygginger - skal man først gjøre et regnestykke må man også regne med det at bruktverdien på en 500E/E500 som i vognkortet er en '86 230E med karosseribytte er rimelig elendig i forhold til en bil som er ekte vare, samme hvor "ekte" bilen egentlig er. Dessuten bygger de bedre biler hos Mercedes i Tyskland enn i en garasje i Norge, uansett hvordan man vrir og vender på det.. ;)

Posted

Du vet garantert mer enn meg om dette, men jeg mener å ha sett motorrom med vanlig ABS-enhet, men jeg kan selvsagt huske feil.

Det går jo mange historier, og en av de jeg har hørt, var at kapasitetsproblemer var en av årsakene til at byggingen havnet hos Porsche. Merc har nok erfaring innen motorsport til å kunne bygge en fet rask sedan på egen hånd?

Passer jo aldri dårlig å å legge produksjonen til Porsche uansett.

Jeg liker 124 utrolig godt. Synes den har helst spesiell ustråling og karakter. Det er jo en gammel bil, men den har fremdeles mye kjøre og eierglede å by på.

Hjelper ikke om nye biler har mer komfort, mer kraft, bedre sikkerhet og sikkert mye annet.

For meg handler det om følelser, og det er mer enn viktig nok.

Håper jeg får gleden av å eie en 500 en dag. Den skal på en god alderdom hos meg.

e

• 4 weeks later...
Posted

Jeg har lest et sted at Porsche kun var innblandet i byggingen på 91 og 92 modellene. fra 93 er det ren MB.

Posted

så den sto uten for åsane bilskadesenter for to uker siden, var frontskadet på høyre side.