FrodeS Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Jeg lurer på å kjøpe ny blokkvarmer til min. Den gamle er det jordingsfeil i. Selv om webasto funker greit, så kan det være kjekt å ha defa i orden når først det er lagt opp. Jeg ser mange sliter med å skru ut original plugg og putte inn varmeren, men håper det skal gå greiere å demontere den varmeren som allerede sitter der. Skal alle disse skrus inn, eller er det noen som skal bankes inn? Mulig bildet jeg har fått er veldig generelt, men det ser ikke ut som det er noen gjenger der. Quote
TEH Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Heter elementet ditt 411265 så er det skrudd. Mener det skal stå stemplet 265 på elementet. Quote
FrodeS Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Heter elementet ditt 411265 så er det skrudd. Mener det skal stå stemplet 265 på elementet. Det er snakk om 265, ja. Bilen min står i lista for 265. Mye jobb å skifte et sånt? Kommer jeg greit til nedenfra? Quote
viper Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Heter elementet ditt 411265 så er det skrudd. Mener det skal stå stemplet 265 på elementet. Det er snakk om 265, ja. Bilen min står i lista for 265. Mye jobb å skifte et sånt? Kommer jeg greit til nedenfra? Er jo rimelig rett fram. Men sitter godt. Nå tok jeg ut min med motor ute, men bør være overkommelig å ta den nedenfra. Quote
FrodeS Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Er jo rimelig rett fram. Men sitter godt. Nå tok jeg ut min med motor ute, men bør være overkommelig å ta den nedenfra. Hører de kan sitte litt, men er det lettere å få tak på en varmer som allerede sitter der enn de originale pluggene? Det ser ut som jeg fikk tak i et splitter nytt element for 500,- ink. frakt, så da var det jo ikke noe å lure på. Quote
Gujoni Posted November 22, 2010 Posted November 22, 2010 Det er litt trangt selv om starteren er fjernet . Rattakselen er også litt i veien. Jeg vil tro at det er lettere å få ut den gamle varmeren enn et lokk som har sittet i årevis. Quote
FrodeS Posted November 22, 2010 Author Posted November 22, 2010 Det er litt trangt selv om starteren er fjernet . Rattakselen er også litt i veien. Jeg vil tro at det er lettere å få ut den gamle varmeren enn et lokk som har sittet i årevis. Eh hm.. Varmerelementet sitter på høyre side. Starter og ratt (!) er på venstre side. Snakker vi om samme typen bil? Quote
Gujoni Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Jeg snakker om 220 cdi motoren, gjør ikke dere? Quote
Arne Henriksen Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Jeg snakker om 220 cdi motoren, gjør ikke dere? Tror nok Frode snakker om motoren som står i bilen, OM603, 300 turbodiesel. Quote
FrodeS Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Jeg snakker om 220 cdi motoren, gjør ikke dere? Snakker selvsagt om bilen som står i signaturen min. Quote
E_S Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Jeg vet ihvertfall at på OM605 sugemotor var det særdeles enkelt å montere motorvarmerelementet. Bredden er jo den samme. Gode muligheter for å skru elementet inn/ut, det er en svær (32 mm eller noe) 6-kant på det som man tar med en stor fastnøkkel. Husk å bruke O-ringen som følger med, *ikke* aluminiumsskiven, den er til noen andre motorer. Quote
Hallgeir Helland Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Lurer på en ting mht montering av DEFA mortorvarmer. Jeg tenkte å sette en på min W202 C180. Det er samme type (265). Det jeg lurer på er, det står at kjølevæske skal luftes ihht. Bilfabrikantens spesifikasjoner..... er dette noe jeg kan gjøre selv? hvordan? vanskelig? Quote
FrodeS Posted November 23, 2010 Author Posted November 23, 2010 Lurer på en ting mht montering av DEFA mortorvarmer. Jeg tenkte å sette en på min W202 C180. Det er samme type (265). Det jeg lurer på er, det står at kjølevæske skal luftes ihht. Bilfabrikantens spesifikasjoner..... er dette noe jeg kan gjøre selv? hvordan? vanskelig? Normalt sett er det bare å fylle på kjølevæske og starte opp. I verste fall må du la bilen stå litt i motbakke for å få ut lufta. Quote
Hallgeir Helland Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Normalt sett er det bare å fylle på kjølevæske og starte opp. I verste fall må du la bilen stå litt i motbakke for å få ut lufta. Takk! Kanskje det blir varmer på meg også da. Quote
Einar Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Pass på å legg ledningen mest muligvekk fra eksosen, og få på den alu-pølsa på utsiden av stikk/ledning. Quote
Hallgeir Helland Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Takk for tips. Og - ikke for å kapre hele diskusjonen - jeg har et spørsmål til. Er det noen som vet en god vei å føre ledning inn fra motorrommet til kupèvarmeren inne? Quote
Friksen Posted November 23, 2010 Posted November 23, 2010 Har strekt mine ledninger gjennom styre enhetboksen på passasjer siden og sammen med ledningene inn i bilen.. Quote
Recommended Posts