Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvor mye kan en tillate seg seg å prute på en pris ved privat kjøp ab brukt bil? Hva mener folk er innen for rimeligheten ? hva er greit 5-10-15-20% sjøl mener jeg at det bør være ok med ca 10% men har funna ut at det tydeligvis ikke er alle som er enige i det så lure derfor på hva expertene her mener.

Posted

Min mening er at det varierer veldig. Enkelte legger opp til pruting med litt stiv pris i utgangspunktet, emns andre setter det ut til en pris som er mintepris, og andre legger seg i mellom.

Posted

Si bare hva du er villig til å gi, helt enkelt å greit  :thumbright:

Jeg har jobbet for ett bilfirma en gang, og det er det aller beste man kunne høre fra folk.

Mange som trodde dem kunne kritisere ned prisen på en bil nemlig, å det er bare missbruk av tid :)

Posted

Si bare hva du er villig til å gi, helt enkelt å greit  :thumbright:

Jeg har jobbet for ett bilfirma en gang, og det er det aller beste man kunne høre fra folk.

Mange som trodde dem kunne kritisere ned prisen på en bil nemlig, å det er bare missbruk av tid :)

Helt enig!
Posted

Hvor mye kan en tillate seg seg å prute på en pris ved privat kjøp ab brukt bil? Hva mener folk er innen for rimeligheten ? hva er greit 5-10-15-20% sjøl mener jeg at det bør være ok med ca 10% men har funna ut at det tydeligvis ikke er alle som er enige i det så lure derfor på hva expertene her mener.

Det kommer veldig an på. Noen selgere setter en pris som er langt i overkant og håper på det beste, mens andre setter en pris og er rimelig bestemt på å få den prisen, ellers kan det være.

Det er jo bare å prøve seg, så finner du ut hvor mye du kan prute :-)

Posted

jeg bare lure siden jeg treff på en passe sur idiot av en selger hos en brukt sjappa idag som blev forbanna da jeg bød han 10% unner oppgit pris.

Posted

Det kommer litt an på om det er privat eller forhandler.

De fleste bilforretninger skjønner at de ikke får solgt overprisede biler og annonserer bilen til den prisen de vil selge den for.

Mange privatpersoner priser i overkant og tar høyde for pruting.

Sjekk hva tilsvarende biler ligger i. En bil som i utgangspunktet er rimelig er det liten vits i å prute på, men på en som er dyrere enn gjennomsnittet må det være lov å komme med et bud på.

Jeg har solgt endel biler opp gjennom årene, og det kommer nesten alltid noen anonyme mailer eller tekstmeldinger med skambud som ligger både 20, 30 og 40% under annonsert pris. Jeg gidder ikke å svare, og skjønner ikke at folk gidder å prøve seg en gang.

Denne bilen fikk jeg flere slike bud på, det laveste på ca halvparten av annonsert pris. Men bilen ble solgt til prisantydning til en som visste å sette pris på en bil av dette kaliber.

Posted

En nekjent som prøver å selge en patrol, annonsert den til 40, fikk en sms og foresprøsel om kontonummeret, jo da var det en som hadde planer om å overføre 20.000 for å hente bilen.

Posted

jeg bare lure siden jeg treff på en passe sur idiot av en selger hos en brukt sjappa idag som blev forbanna da jeg bød han 10% unner oppgit pris.

Ingen grunn til å bli forbanna, det er vel bare å gi beskjed om at det ikke er aktuelt.

Posted

Det kommer litt an på om det er privat eller forhandler.

De fleste bilforretninger skjønner at de ikke får solgt overprisede biler og annonserer bilen til den prisen de vil selge den for.

Mange privatpersoner priser i overkant og tar høyde for pruting.

Sjekk hva tilsvarende biler ligger i. En bil som i utgangspunktet er rimelig er det liten vits i å prute på, men på en som er dyrere enn gjennomsnittet må det være lov å komme med et bud på.

Jeg har solgt endel biler opp gjennom årene, og det kommer nesten alltid noen anonyme mailer eller tekstmeldinger med skambud som ligger både 20, 30 og 40% under annonsert pris. Jeg gidder ikke å svare, og skjønner ikke at folk gidder å prøve seg en gang.

Denne bilen fikk jeg flere slike bud på, det laveste på ca halvparten av annonsert pris. Men bilen ble solgt til prisantydning til en som visste å sette pris på en bil av dette kaliber.

Når man snakker om bil i den prisklassen så blir lissom ikke  "Du kan få 35.000 kontant nå, så henter jeg bilen i dag" det helt store lissom....

Posted

Synes det er ok å by det man synes bilen er verdt, er det for stor avstand eller at jeg ikke har råd til det jeg synes er en fornuftig pris byr jeg ikke. Går kanskje glipp av noen kanonkjøp, men det er egentlig en god regel å betale det man selv synes er fair. SMS med et drittbud er det bare å overse.

Posted

Skjønner god at selgere blir irritert på prosent-prutere som ikke gidder å argumentere - ingen liker å sløse tid på tomt prat samme hvor håpløst overpriset utgangspunktet er.

Min taktikk har ofte vært å unngå prisdiskusjon inntil stand og stilling er avklart, eks NAF test (ja på godt og vondt...). Når man har en tilstrekkelig seriøs tredje parts vurdering er det myye lettere å lande en konkret diskusjon som går både på prisnivå og evt fratrekk for mangler. Utrolig effektivt, men man må da ha psyke til å tape pengene testen koster.