Rudi Posted November 15, 2010 Posted November 15, 2010 Er ute etter en kompressor som klarer levere nok luft til å drifte lakksprøyta mi.... Den krever minst 250l/min fritt levert. Mange gode kompressorer å velge mellom dersom man gir f... i hva de koster og har ubegrenset med strøm... Jeg har enfaset stømopplegg hjemme og maks strømtrekk er 16A. Noen som vet om lavkost kompressor som klarer å levere nok luft? Quote
Rudi Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 Trefase er nok "the way to go" ja, men det skjer ikke dette året... Koster en del kroner... Quote
FrodeS Posted November 15, 2010 Posted November 15, 2010 Er ute etter en kompressor som klarer levere nok luft til å drifte lakksprøyta mi.... Den krever minst 250l/min fritt levert. Mange gode kompressorer å velge mellom dersom man gir f... i hva de koster og har ubegrenset med strøm... Jeg har enfaset stømopplegg hjemme og maks strømtrekk er 16A. Noen som vet om lavkost kompressor som klarer å levere nok luft? Den mest fornuftige måten å få mye luft uten at det koster skjorta er å bruke flere kompressorer og koble dem sammen. Quote
Rudi Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 er desverre enfaset inn i kåken. Ligger ikke kabel til siste fasen klar fra stolpen engang, blir kostbart å bygge om slik det er i dag. Fikk overslag på det i 08, da ble det rundt 40-50 lapper med innvendig og utvendig (graving, legge kabel i bakken, nytt utvendig inntaksskap osv.) Quote
Rudi Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 Nope, og det verste av alt er at jeg har oppgitt feil luftmengde som kreves og, da jeg har tenkt på feil luftkappe da jeg bestilte sprøyta. Den krever 16cfm(ft3) pr. minutt. Noe som jeg får til å bli rundt 390l pr minutt, eller er jeg totalt på bærtur? Da var kanksje ikke kompressoren min så elendig som jeg har innbillt meg da, rundt 250-265ltr skal den i flg dataene på den klare... Må nok bygge om sprøyta fra vanlig HVLP til transtech istedet, transtech H1 kappe krever ikke mer enn 280ltr/min Quote
Rudi Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 Enda verre; 453,248l-pr minutt begynner å trenge en VOKSEN kompressor da... hehe... Leste igjennom så sinnsykt mange datablader på sortimentet til devilbiss da jeg skulle bestille så det gikk nok litt i surr hele greia Transtech-ombygging må til her gitt... Quote
Rudi Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 "20-30psi at air inlet" Jeg har manometer med kran på inntaket på sprøyta, det viser godt over 100 psi når jeg ikke åpner for luft gjennom, så fort det åpnes detter trykket ned til "optimal range" dvs rundt 25psi. Da er det vel uvesentlig hva krana på kompressoren er innstilt på? Blir aldri sikker på hva som er riktig mtp luftmengde på kompressorer, det står 356lpr-min på typeskiltet på kompressoren min. Men det er ikke fritt levert mengde iaff... Det er en 50ltr 3hk 2sylindret sak, GEBE, billigmerke kjøpt på Torshov Bilrekv. Quote
FrodeS Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 Da er det ikke lett å komma med noen lur løsning Joda. Løsningen er kommet alt, den. Quote
bska Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 Jeg har omtrent samme utfordring i påvente av skikkelig 3fas i garagen. Har nå brukt kompressor fra Moe&Co i ett par år. Dette er også en 2 syl/3hp sak, men med litt større tank (90 liter). Denne skal levere 400ltr/min, men om den gjør det er en annen sak. Måtte hvertfall lage nye topp pakninger i høst fordi den mistet pumpekapasitet. En lur løsning? - trenger du mye luft en gang iblant kan en nødløsning være å parallellkoble to kompressorer. Hjelper greit på så lenge du kan låne litt strøm fra en annen 16A kurs. Her er det bare å ofre vaskemaskin, varmtvannsbereder eller hva det måtte være..... Quote
Rudi Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 Har en en sylindret sak også, skal prøve å få laget meg en Y-skjøt og koble på begge i ettermiddag/kveld og se hvordan det går da. Har og satt den lokale Devillbiss-forhandleren på saken ang å bygge om til transtech-teknologi på sprøyta... Quote
FrodeS Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 Har en en sylindret sak også, skal prøve å få laget meg en Y-skjøt og koble på begge i ettermiddag/kveld og se hvordan det går da. Har og satt den lokale Devillbiss-forhandleren på saken ang å bygge om til transtech-teknologi på sprøyta... Det er jo som sagt bare å hive på en Y, så får du kapasiteten fra 2 kompressorer. Koster ikke mye, og du får dobbel kapasitet. En helt annen løsning er å kjøpe en kompressor uten motor, og rett og slett montere på en bensinmotor fra en snøfreser eller noe sånt. Quote
Thomas Madsen Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 Hva med å bygge selv da? Finn deg en kassert lastebil og plukk av lufttankene på den. Koble dem sammen til et "luftcluster", så har du litt volum å trykke på med. Kjøp deg en kompressorblokk (som leverer det du må ha) og småtjafset du trenger og koble sammen med clusteret. Du kan jo godt kjøpe deg en tre-fas el. motor som du kobler i en-fas....med en kondensator som kompenserer for den tredje fasen. Da kan du jo bare legge ut en større en-fas kurs i garasjen... VOILA!!! Vil ikke den slite med å fyre opp ? Quote
FrodeS Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 Vil ikke den slite med å fyre opp ? Aner ikke, har aldri prøvd...men i teorien bør det virke Men om du har de rette delene (kondensator og motor) så tror jeg det kunne funke. Jeg har prøvd en 3-fas-kompressor som var bygget om til 1-fas. Ingen aning om hvorvidt det var gjort riktig, men det var en diger kompressor der. Den jobbet fryktelig tregt, og orket ikke starte før trykket var nesten helt tomt. Måtte passe på å slippe ut nok luft til at den ikke stoppet opp. Quote
Rudi Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 En trefase kompressor er trefase av en grunn, det vil aldri fungere særlig bra omkoblet til enfase... @tommern: Trykkregulator med manometer av merke Devilbiss sitter på sprøyta Så det er ikke noe prob. Vannutskiller sitter på slangen. Paralellkoblet mine to kompressorer nå, gikk NESTEN bra med trykket, dvs den sank ørlite mer enn den bør gjøre men ikke mye, ser ut som lakkeringa ikke blei så ille, men det finner jeg ikke ut før lakken er tørr. Quote
bska Posted November 16, 2010 Posted November 16, 2010 det blir nokså kul kompressor støy når to stk går samtidig - man må jo sette pris på de gleder man kan ta til seg.... Quote
Rudi Posted November 16, 2010 Author Posted November 16, 2010 Ble en artig resonans i garasjen av det ja, men jeg KUNNE jo satt dem utenfor portene og da... Begynner bli rimelig vant til støy i garasjen av en eller annen merkelig grunn... Quote
FrodeS Posted November 18, 2010 Posted November 18, 2010 Ble en artig resonans i garasjen av det ja, men jeg KUNNE jo satt dem utenfor portene og da... Begynner bli rimelig vant til støy i garasjen av en eller annen merkelig grunn... Er det ikke ut i garasjen man skal gå for å få litt stillhet og ro når det blir for mye støy inne?? Quote
Rudi Posted November 18, 2010 Author Posted November 18, 2010 Hmmmm.... Er forskjell på STØY og støy da Syns det er litt kos med litt "brumming" i utstyr i garasjen jeg Er ikke akkurat lydløse poleringsmaskinene mine heller... Quote
Geggi Posted November 18, 2010 Posted November 18, 2010 For ordens skyld er omregningsfaktoren mellom cfm og m³ 35,7. F.eks. er 750 cfm det samme som 21m³ Så det stod en annen faktor tidligere.... Quote
repvik Posted November 18, 2010 Posted November 18, 2010 http://www.nd2x.net/airflow.html http://convert-to.com/conversion/flow/convert-ft3-per-min-flow-to-m3-per-min-flow.html sier 21.24... Quote
Geggi Posted November 18, 2010 Posted November 18, 2010 Hehe, artig Dette er jobben min og har drevet med det i 7 år og alle våre kompressorleverandører og kunder bruker 35,7 som faktor. Skal høre med ingeniørene om hvordan det kan ha seg at det finnes noe annet som åpenbart forvirrer Det er forskjell på scfm og cfm bare for å ha nevnt det.... Quote
repvik Posted November 18, 2010 Posted November 18, 2010 Linken tommern57 kommer med oppgir jo CFM konvertert til m3/time og liter/minuttet. Quote
Geggi Posted November 18, 2010 Posted November 18, 2010 Snakket med en kollega i UK også nå og våre 21m³/min kompressorer tilsvarer hvertfall 750 cfm/min. Det er de også merket med fra leverandør..... Har ikke noen forklaring på det jeg... Quote
Rudi Posted November 18, 2010 Author Posted November 18, 2010 H1 450 l/min (15.9 cfm) Klippet ut fra Devilbiss sin nettside, infoen om luftforbruk på lakksprøyte... 15,9*28,3=449,97 Quote
Recommended Posts