Jump to content

Batteristørrelse

Recommended Posts

Posted

Er det noen vesentlig forskjell på et 72A/380 DIN batteri og et 62A/520 EON? Står i boka at den skal ha 72, men har et nytt 62 stående.

Posted

Burde ikke by på nevneverdige problemer. Litt grovt "oversatt" så betyr det at du bytter ut bensintanken din fra en 72 liters tank til en 62 liters tank. Batteriet ditt skal kun starte bilen din. Når den går så skal dynamoen ta seg av strømforbruk. Tallet etter / sier noe om hvor mye strøm batteriet ditt klarer å dytte inn i starteren din. For meg virker det som om du faktisk bytter til et bedre batteri.

Posted

Burde ikke by på nevneverdige problemer. Litt grovt "oversatt" så betyr det at du bytter ut bensintanken din fra en 72 liters tank til en 62 liters tank. Batteriet ditt skal kun starte bilen din. Når den går så skal dynamoen ta seg av strømforbruk. Tallet etter / sier noe om hvor mye strøm batteriet ditt klarer å dytte inn i starteren din. For meg virker det som om du faktisk bytter til et bedre batteri.

Enig.

tallet foran kan forklares med størrelsen på bensintanken, tallet etter med størrelsen på motoren, altså hvor fort bensinen kan brukes opp.

Noen av de beste startbatteriene er Optima Red top. De er på 54Ah, men kan leverer strøm i et imponerende tempo, selv ved svært lave temperaturer. Det trengs bare 1-2Ah for å starte en bil, problemet er å få tak i dem fort nok.

Posted

1-2 ah for å starte en bil??????????? Det må du forklare! :? :? :?

Det kan jeg godt gjøre.

Min dieselbil bruker ganske mye. En typisk start vil være ca :

Gløding : 80A i 20 sekunder

Startmotor : 180A i 3 sekunder

A = Ah hvis de brukes i 1 time. A deles på 60 for å få Ah når det brukes 1 min. A deles på 3600 Ah når de brukes i sekunder.

80 / 3600 * 15 = 0,44

180 / 3600 * 3 = 0,15

Totalt ca. 0,59Ah, eller ca. 7 wattimer strøm tappet fra batteriet. Omtrent samme mengde strøm som kan lagres i 2-3 oppladbare AA-batterier :-)

Jeg kunne altså startet bilen min med et 1ah batteri i teorien. Problemet er at i praksis, så henger evnen til å lagre strøm, og til å avgi strøm hurtig sammen.

Det ser ut som jeg husket litt feil.