Jump to content

Forbigående problemer etter start

Recommended Posts

Guest Bjørn Morten
Posted

Hei, nytt medlem hilser på.

Har problemer med min nyinnkjøpte -89 300 CE. Etter start mellomvarm motor ( må ha stått noen minutter ) trekker den ekstremt dårlig fra stille start og til den kommer opp i litt fart. På tomgang er det bare såvidt den hakker og går-må gjerne ha litt hjelp av pedalen- og Economymeter står nesten på rødt. Problemet forsvinner etter et par minutter, men er ille plagsomt. Særlig når en har mange ærender... :?

Posted

Vel, du skal alltid begynne med å sjekke tenningskomponentene, så er det lenge siden sist så bytter du plugger, fordelerlokk og rotor så bytter du dette. Sjekk også om det kan være verdt å bytte pluggkabler.

Når du har gjort det, og hvis du fortsatt har problemer, kan du begynne å undersøke litt nærmere. Da ville jeg begynt med å rense tomgangsventilen for møkk. Dette er en sylinder med et rør på hver side og en elektrisk kontakt på den ene enden som sitter foran luftinntaket på motoren din.

På mercedesshop.com skriver de at de bruker noe de kaller forgasserrens for å rense denne med. Det har jeg aldri prøvd, men jeg har prøvd bremserens og det fungerer fint. Fyll opp ventilen mens du holder igjen den ene utgangen. Nå du har fått nok rensemiddel inni, holder du for det andre røret, og rister godt. Gjenta til det som kommer ut ser rent og pent ut...

Eller så kan du jo hvis ikke dette fungerer undersøke hvorvidt tempsensorene fungerer osv. Jeg har mange forslag, men å rense tomgangsventilen var det billigste.

Guest Bjørn Morten
Posted

OK, takker for tips. Kan være litt av hvert som må sjekkes på en godt innkjørt bil :wink: . Har også fått tips om motortemp sensor, O2-sensor og litt av hvert.

Pluggkabler ser bra ut, veldig lite dritt i øvre del av motor. Veldig pussig at kjerra blir kranglete etter bare 2-3 minutt stopp, går ellers som ei klokke. Kan det være dårlig kontakt i f.eks. motortemp sensor?

Posted
Kan det være dårlig kontakt i f.eks. motortemp sensor?

Ja. Den kan også være ødelagt. Du har vel en tempsensor som har 4 pinner hvis jeg husker riktig? Den kan du ohme diagonalt over pinnene, du skal da få samme verdier mellom begge parene.

Guest Bjørn Morten
Posted

Ja. Den kan også være ødelagt. Du har vel en tempsensor som har 4 pinner hvis jeg husker riktig? Den kan du ohme diagonalt over pinnene' date=' du skal da få samme verdier mellom begge parene.[/quote']

Okeyyy. Mange hendige tips etter hvert. Venter bare på rephåndboka så jeg slipper å lete etter duppetingstene.

Posted

Ja. Den kan også være ødelagt. Du har vel en tempsensor som har 4 pinner hvis jeg husker riktig? Den kan du ohme diagonalt over pinnene' date=' du skal da få samme verdier mellom begge parene.[/quote']

Okeyyy. Mange hendige tips etter hvert. Venter bare på rephåndboka så jeg slipper å lete etter duppetingstene.

Hehe. Begynn med tenningen. Du må være sikker på at alt er i orden her før det er noe vits i å grave dypere ned i den mekaniske innsprøytningen. Det kan bli DYRT! Bytt også bensinfilter hvis det er lenge siden.