Jump to content

Ekstra langlys i hovedlykt

Recommended Posts

Guest turbovogna
Posted

Hei, jeg har montert såkalte 500glass på hovedlykta, tatt av blendekappa på tåkelyset.

Jeg lurer på om ledningsnettet/Bryteren tåler at jeg kobler den ekstra pæra til det eksisterende langlyset,

eller må jeg legge opp ny ledning og rele?

Den ledningen som var for tåkelyset forlenger og legger jeg ut, å kobler på tåke/kjørelys under fangeren.

Posted

Jeg har lagt opp strøm til dem over rele.

Gjorde det enkelt og bytta ut tåkelysledninga i kontakta med strøm til fjernlys.

Ingen endringer inni lampa med andre ord.

Tar ikke mer enn noen minutter med lossebolt å sprette kontakt og lodde over pluggen.

Styrestrøm mener jeg at jeg tok fra sikring for langlys. Man kan f.eks skaffe seg ett originalt rele til kjølevifter med kontakt og bruke det i reledelen av sikringsboksen om man ønsker det skal se med mulig originalt ut. ;)

Posted

Eller man kan plassere ett relè bak lysbryteren, har alt man trenger tilgjengelig der, bare hente styrestrøm fra enten kombispaken eller fjernlysindikatoren.

FrodeS har montert ett relè inni lykta, der han bruker tåkelyset som strømforsyning, og fjernlyset som styrestrøm, og kanda skru av og på fjernlyset med bryteren.

Posted

Jeg ville koblet et ekstra relé.

På min har jeg brukt styrestrøm fra fjernlyset og drivstrøm fra tåkelyset. Da kan jeg velge om de ekstra skal være i bruk eller ikke. Jeg har da ingen tåkelys koblet til. Jeg har stappet xenon i de ekstra, og det lyser noe så grønnj*****, at det er i grunn et must å kunne skru dem av i enkelte tilfeller.

edit : så Einar var kommet meg i forkjøpet. Reléet sitter utenfor lykta, så det er ingen endringer inni.

Guest turbovogna
Posted

fikk du montert balasten inni lykta? eller er den uttafor?

har lyst til åmontere tåkelys under, så ville helst ikke bruke tåkelysstrømen til ekstra langlys da.

men det er jo ikke noe problem å koble om ledningene uttafor lykta da.

Posted

fikk du montert balasten inni lykta? eller er den uttafor?

har lyst til åmontere tåkelys under, så ville helst ikke bruke tåkelysstrømen til ekstra langlys da.

men det er jo ikke noe problem å koble om ledningene uttafor lykta da.

Jeg fant ikke plass til dem inni lykta, så det ble hull i bakplata. Ekstra fjernlys innerst gir masse ekstra lys, selv uten xenon.

Guest turbovogna
Posted

har glemt å fortelle at automatisk kjørelys er koblet via tåkelysene, så derfor ville jeg helst beholde den ledningen fra lysbryteren slik den er å heller forlenge den ned under fangeren til de je tenkte å montere der

Posted

En annen ting er dersom en bil er solgt ny i norge uten mulighet for tåkelys sammen med kjørelys så funker ikke oppsettet til Frode uten å koble om i lysbryter.

Guest turbovogna
Posted

bilen er importert, med tåkelys som kjørelys.

derfor vil jeg flytte tåke /kjørelysa nede i fangeren så slipper jeg å tenke mere på det å slå på og av lysanår jeg kjører.

tenkte ikke å kjøre med tåkelys og nerlys sammen! FY dem som gjør det! :x