Guest Lars Høvik Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Jeg har en gammel 240d 3 liter. På vei hjem fra jobb idag merket jeg noe rart. Det kom varme i fra varmeanlegget, noe som iogforseg høres normalt ut, hadde det ikke vært for det faktum at jeg nappet ut termostaten en gang i sommer. Jeg sjekket da tempen på bilen, som lå på rundt 80 grader og steg urovekkende fort til over 100. Fram til idag så har den aldri kommet seg over 60, dvs. etter at jeg nappet ut termostaten. Så jeg lurer rett og slett på hva som kan være galt. Har lært at om det frosner så slutter det å komme varme, men her har det motsatte skjedd. Jeg åpnet forøvrig også lokket til radiatoren bare for å sjekke om det faktisk kokte og at det ikke bare var noe galt med måleren, det var det ikke, det formlig sprutet, og i lang tid. Noen ideer?? Quote
Arne Henriksen Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Sånn rent bortsett fra at du har tatt ut termostaten som igjen gjør at sirkulasjonen i kjølesystemet ikke fungerer, er mine tips: For lite frostvæske på anlegget - frosset et sted så sirkulasjonen stopper For lite frostvæske på anlegget - frosset et sted så blokka/toppen er sprukket eller frostplugger trykket ut For lite vann på anlegget Defekt vannpumpe Defekt toppakning/topp I den rekkefølgen... Quote
Gujoni Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Har du for lite frostvæske så fryser vannet i radiatoren. Har opplevd det selv i min ungdom da det var minus 25. Varmeapparatet virket som normalt helt til motoren kokte. Fylte på vann og ny frostvæske så var alt ok igjen. Bilen var en 55 modell 220a. Quote
Einar Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 få i en termostat flrst, sørg for at ingenting er fryst og prøv igjen. Termostaten åner en annen kanal når den lukker, mangler den blir sirkulasjon feil. Quote
Recommended Posts