Jump to content

Avbalansering av dekkene.

Recommended Posts

Posted

Bør man eller skal man avbalansere hjulene(S+W) før hver sesongstart?

Posted

Det trenger du ikke. Du kjenner fort hvis du trenger å avbalansere. Da vil det begynne å riste i rattet. Hvis ikke dekka ristet da du tok de av, så skal de ikke riste når du setter de på igjen heller. :)

Posted
Bør man eller skal man avbalansere hjulene(S+W) før hver sesongstart?

Som Charlie sier, så _trenger_ du ikke, men det kan være lurt å få gjort det uansett. Hvis hjulene har stått oppreist, kan det være lurt å kjøre noen dager med dem først. Jeg pleier alltid å få hjulene avbalansert før jeg setter dem på bilen. Har de først havnet på, så er det mye mer jobb å få gjort sånt. Nå kjenner jeg en del folk som driver med hjul, så jeg pleier å få det gjort gratis/rimelig.

Posted

Ok. Takk for svarene. Dette med risting i rattet, hvilken hastighet er det snakk om, fordi rattet mitt rister litt når jeg passerer 140km/t?

Frode, er det lett å få rimelig avbalansering hos de du pleier å bruke? :D

Posted
Ok. Takk for svarene. Dette med risting i rattet' date=' hvilken hastighet er det snakk om, fordi rattet mitt rister litt når jeg passerer 140km/t?

[/quote']

Tja.. feil avbalansering pleier å riste rundt 80, mens høydekast pleier å riste rundt 120. sånn røffly.

Frode' date=' er det lett å få rimelig avbalansering hos de du pleier å bruke? :D[/quote']

Nja... det blir stort sett til at jeg putter inn hjula og tilfeldigvis har dem med en gang jeg skal innom. Betalte 100,- sist ..

Guest Tin Nguyen
Posted

Jeg hadde høydekast på Nokian vinterdekkene mine pga baneløsning, og da ristet/humpet det kraftig i 50-60, mens ristingen ble nesten borte i 80-90 km/h.

Posted
Tja.. feil avbalansering pleier å riste rundt 80' date=' mens høydekast pleier å riste rundt 120. sånn røffly. [/quote']

Det er feil fordi det finnes ikke noe fasitsvar på det. Kommer helt an på hvor ubalansert hjulene er. Jeg har opplevd risting i rattet helt ned i 60km/t. Og for de kresne så er også risting i 120km/t uakseltabelt.

Posted
Og for de kresne så er også risting i 120km/t uakseltabelt.

Det skal ikke riste uansett hastighet, hvis det rister etter en balanseringsjobb så er det noe galt med dekket, felgen eller avbalanseringsmaskinen...... :roll:

Posted
Tja.. feil avbalansering pleier å riste rundt 80' date=' mens høydekast pleier å riste rundt 120. sånn røffly. [/quote']

Det er feil fordi det finnes ikke noe fasitsvar på det. Kommer helt an på hvor ubalansert hjulene er. Jeg har opplevd risting i rattet helt ned i 60km/t. Og for de kresne så er også risting i 120km/t uakseltabelt.

Det er derfor jeg sier "pleier" og "sånn røffly". Det stemmer vanligvis ganske godt, men som du sier, så er det ikke noe fasitsvar på det.

Posted
Jeg hadde høydekast på Nokian vinterdekkene mine pga baneløsning' date=' og da ristet/humpet det kraftig i 50-60, mens ristingen ble nesten borte i 80-90 km/h.[/quote']

Hallo Tin!

Hva betyr høydekast? :?

Posted
Og for de kresne så er også risting i 120km/t uakseltabelt.

Det skal ikke riste uansett hastighet' date=' hvis det rister etter en balanseringsjobb så er det noe galt med dekket, felgen eller avbalanseringsmaskinen...... :roll:[/quote']

Helt riktig. Det er altfor mange useriøse aktører som aldri kalibrerer avbalanseringsmaskinen sin. Alle som har vært hos Sharif vet alt om dette! Har ikke tall på hvor mange "Sharif-hjul" jeg har avballansert.

Posted
Helt riktig. Det er altfor mange useriøse aktører som aldri kalibrerer avbalanseringsmaskinen sin. Alle som har vært hos Sharif vet alt om dette! Har ikke tall på hvor mange "Sharif-hjul" jeg har avballansert.

En tosk hos Sharif mente det var altfor mye kast i felgene mine til at han fikk avbalansert ordentlig. Onkel Toms Garasje mente at det ikke var noe mer enn normalt og hadde ingen problemer med å avbalansere de... :roll:

Guest Tin Nguyen
Posted

Hallo Tin!

Hva betyr høydekast? :?

At du har urunde hjul fordi dekkbanen har løsnet fra stammen enkelte steder slik at det buler ut her og der... Da hopper hjulet opp og ned når det triller :wink: (slik var det i mitt tilfelle iallfall)

Du ser det veldig godt hvis du jekker opp og snurrer hjulet mens du følger med på periferien på hjulet.