Terje F Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Jeg har problem med at parkeringsbremsen på det ene hjulet henger etter bruk. noen tips? Kan det være vaier? 2 delt? 3 delt? evt. hvordan bytte. Bilen er en en E270 CDI T 2004 mod. Quote
TEH Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Om det er som det var på min, så var det det mekaniske inne i trommelen som var godt over modent for rens og oppsmøring. Sjekk det før du begynner å styre med vaiere. Quote
Sven Håkon Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Er du sikker på at det er parkbremsen? På min bil har jeg problemer med at den ene kalipperen bak setter seg dersom bilen står parkert en stund. Har du prøvd å parkere uten å aktivere parkbremsen? Quote
Frode Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Har du automat trenger du ikke å bruke park brems utenom når du står i bakke..... spesielt hvis det er kondens i trommel/vaier og det fryser over natten så er du solgt.... Og så er det en fordel å kjøre noen hundre meter med parkbremsen delvis inne for å slite vekk drit i bremseskoene inni trommelen, spesielt før et EU besøk for å få skikkelig grep på bremsen.... Men en annen ting, er det fortsatt vaier på 211, ikke eget hydraulisk system.? Quote
repvik Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Men en annen ting, er det fortsatt vaier på 211, ikke eget hydraulisk system.? Jeg håper virkelig det er vaier... Min henger igjen når jeg trekker i hendelen. Må hjelpe pedalen litt med foten for at lampa skal slukke. Quote
FrodeS Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Om det er som det var på min, så var det det mekaniske inne i trommelen som var godt over modent for rens og oppsmøring. Sjekk det før du begynner å styre med vaiere. Smøre ?? Man skal da vel ikke smøre noe inni trommelbremser? Quote
TEH Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Det er vaier på 211. Ang smøring så var det et verksted som tok den jobben for meg. De sa at det var mye som hadde satt seg og at de hadde renset godt opp og smørt opp bevegelige deler inni der. Quote
Frode Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Man skal da vel ikke smøre noe inni trommelbremser? Det er en fordel med å smøre deler med bremsefett eller kopperslipp, feks festet til klossene, fjærer, vaier, vaierfeste osv.... Quote
FrodeS Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Man skal da vel ikke smøre noe inni trommelbremser? Det er en fordel med å smøre deler med bremsefett eller kopperslipp, feks festet til klossene, fjærer, vaier, vaierfeste osv.... Skeptisk. Jeg mener trommelbremser er laget for å fungere "tørt". Har aldri smurt sånne, og har ikke planer om å begynne med det heller. Banke løs mest mulig rust er nok lurt. Quote
Alexander Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Jeg har smurt opp mekanikken på alle bilene jeg har hatt etter at alle delene er renset for rust. Bare tull å ikke smøre mekanikken når man har det oppe. Blir som nytt etterpå og holder lenge Quote
Guest gjesten Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 Den bevegelige mekanismen er i stål med hvorav bevegelsene er stål mot stål som en bolt i en mutter. Da kan hver enkelt bestemme selv om de vil isolere mot salt og vann ved å dynke de i aluminiumspasta eller la det gå tørt så salt og vann og bremsebelegg kan sette i gang fastrustingen. Men i spania så tror jeg ikke det vil utgjøre den store forskjellen. Quote
Gujoni Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 De forskjellige bevegelige delene kan/bør smøres opp, hvis ikke ruster de og bevegelsene blir trege. Har aldri hørt annet enn at litt olje eller kopperfett bare er av det gode. Unntatt på anleggsflatene mellom bånd og trommel selvfølgelig. Hydraulisk handbrekk regnes ikke som mekanisk, noe brekket skal være. Quote
Einar Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 For det første, gjør det til en vane å alltid benytte parkeringsbremsen, gjør amn det, så sparer man seg for utrolig mye problemer, man skal heller ikke la bilen hvile på parksperra, den er der kun for å ha noe til å erstatte det å sette en manuell bil i 1. eller R, altså som en ekstra sikkerhet mot at bilen skal rulle i bratte bakker, perkeringsbremsen skal holde den. Blir den benyttet hver gang, så setter ikke wirer, og mekanismer seg uten videre heller. når det gjelder smøring, så er jeg av den mening at dess mindre dess bedre når det gjelder bremser, akn man greie seg tørt, så er det fint, da fettet tiltrekker seg bremsestøv, men litt på de rett plassene er nok lurt, og da tenker jeg på klaven som klemmer ut banda, og justeringsskruen innvendig. Altså, skal man smøre, ikke bruk unødvendig mye, og vær skeptisk. Dette gjelder alle biler, og spesielt trommelbremser til parkeringsbrems. skivebremser bør man så langt det er mulig, holde tørt, utenom glidepinner til flytende kalippere. Konvensjonelle trommelbremser, kan man smøre bittelitt mellom hjulsylindre og band, justering, og håndbrekksmekanisme i enkelte tilfeller. Quote
Gujoni Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Den hyppigste årsaken til skjeve bremser bak på biler med skivebremser er at klossene har rustet fast i caliperen. Det er veldig viktig å ha på litt kopperfett der klossene ligger an mot caliperen for å hindre dette. Litt fett på anleggsflaten mot stempel forhindrer bremsepip.(Ikke noe stort problem på Mercedes.) Hvis en skive bak ser rusten ut, er dette et tegn på at en eller begge klossene sitter fast. Helt enig i at en parkbrems som brukes ofte, virker bedre lenger. Quote
Fredrik D. Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Synes det er rart at folk med automat ikke bruker brekket på samme måte som ved en manuel bil, de fleste har vel hørt smellet som kommer hvis man tar bilen ut av park i en bratt bakke? Det orker ikke jeg å høre, får helt vondt av den lyden. Hvis jeg parkerer i en bakke så setter jeg bilen i N, setter på brekket slipper bremsen så den henger i brekket og setter derreter bilen i P. Når jeg skal kjøre igjen holder jeg på bremsen tar av brekket og setter bilen i R eller D alt ettersom. Er det bare jeg som gjør sånn? Quote
Fredrik B Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Synes det er rart at folk med automat ikke bruker brekket på samme måte som ved en manuel bil, de fleste har vel hørt smellet som kommer hvis man tar bilen ut av park i en bratt bakke? Det orker ikke jeg å høre, får helt vondt av den lyden. Hvis jeg parkerer i en bakke så setter jeg bilen i N, setter på brekket slipper bremsen så den henger i brekket og setter derreter bilen i P. Når jeg skal kjøre igjen holder jeg på bremsen tar av brekket og setter bilen i R eller D alt ettersom. Er det bare jeg som gjør sånn? Henger meg på her... Men det eneste jeg er litt skeptisk til, er å parkere i bratt bakke når det er kladt og mulighet for at brekket fryser... Prøver da etter beste evne å parkere på flata, eller finne noe å legge foran hjulene Quote
Sven Håkon Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Brekket tråkker jeg inn uansett - den beste måten å sørge for at dette stivner er å la være å bruke det.. Quote
repvik Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Synes det er rart at folk med automat ikke bruker brekket på samme måte som ved en manuel bil, de fleste har vel hørt smellet som kommer hvis man tar bilen ut av park i en bratt bakke? Det orker ikke jeg å høre, får helt vondt av den lyden. Hvis jeg parkerer i en bakke så setter jeg bilen i N, setter på brekket slipper bremsen så den henger i brekket og setter derreter bilen i P. Når jeg skal kjøre igjen holder jeg på bremsen tar av brekket og setter bilen i R eller D alt ettersom. Er det bare jeg som gjør sånn? Nei, det er ikke bare du som får vondt innerst inne i hjerterota av den lyden Brekk først, så slipp bremsen, så park. Quote
Guest Gjesten Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Hvor mange historier svirrer rundt om folk som har ødelagt girkassa ved bruk av park uten handbrems eller at bilen har løsnet i en bakke mens den sto i park? Jeg har aldri hørt noen. Quote
Alexander Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Skjer på g-wagen ganske ofte pga vekta visstnok Quote
Guest Gjesten Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 At den palen knekker mens den står stille og at bilen renner av av sted ,eller at den skades når en tar den ut av park? Quote
Jan Erik Partanen Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 vis jeg ikke tar mye feil så har 722.6 kassen (5trins automat) en sperre eller eller klikk funksjon på park når momentet blir får stort får park sperra. Quote
Alexander Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 Tipper den knekker når man setter bilen i park, slipper bremsen og bilen triller en halv meter framover. Quote
TEH Posted November 12, 2010 Posted November 12, 2010 G-bilene vi hadde i SAS på Fornebu, hadde som regel liten sperrefunksjon i park. Men det var fordi mange puttet den i park før bilen stod stille Quote
Frode Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Bruker brekket kun når jeg står i bakke/helning, eller på ferja, å sette på brekket når du står på flat mark er jo bare tull..... Men det er jo selvsagt en fordel å vente til du står i ro før du hiver den i park.... Quote
Recommended Posts