1186 Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Satte nettopp på vinterdekkene på min E320 4matic 2001. I den forbindelsen så jekka jeg den opp slik at begge forhjulene var i lufta samtidig. Bakhjula stod i bakken. Det jeg synes var litt rart var at jeg kunne dreie fremhjulene selv om bilen stod i park. Tenker jeg feil når jeg trodde at fremhjula skulle være låst i park, i og med at den har konstant 4 hjulsdrift. Diffen foran virker normal siden hjulet på motsatt side sviver motsatt av det jeg dreier på. Men hvordan funker centerdiffen. Quote
FrodeS Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Satte nettopp på vinterdekkene på min E320 4matic 2001. I den forbindelsen så jekka jeg den opp slik at begge forhjulene var i lufta samtidig. Bakhjula stod i bakken. Det jeg synes var litt rart var at jeg kunne dreie fremhjulene selv om bilen stod i park. Tenker jeg feil når jeg trodde at fremhjula skulle være låst i park, i og med at den har konstant 4 hjulsdrift. Diffen foran virker normal siden hjulet på motsatt side sviver motsatt av det jeg dreier på. Men hvordan funker centerdiffen. P-giret låser ikke hjulene, det låser kun drivverket. At du kan snurre ett hjul og det andre snurrer motsatt vei virker helt logisk. 4matic på din bruker bremsene til å bremse hjul som spinner. Quote
SigurdB Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Du har ETS på din, så diffen forra, bak og mitten er helt åpene. sperrene styres med bremsene som holder igjen det hjulet som spinner. Quote
1186 Posted November 8, 2010 Author Posted November 8, 2010 Vil det si at om man jekker opp begge bakhjula på en bakhjulstrekk, så vil man kunne dreie hjula på den og i park? Quote
FrodeS Posted November 9, 2010 Posted November 9, 2010 ets? ETS er systemet som bremser hjulene til å gå like fort. Skrur man av ESP på en 210, så er man nede på ETS, som i praksis vil være som en låst diff. Det spinner like herlig, men begge bakhjulene går like fort. Med ASR kuttes også motorkraften, så det ikke skal spinne. Med ESP kan også bilen rettes opp hvis det har bært galt av sted. Vil det si at om man jekker opp begge bakhjula på en bakhjulstrekk, så vil man kunne dreie hjula på den og i park? Stemmer. Quote
1186 Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 Takker for svar Skjønner litt mer nå! Quote
Recommended Posts