Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Prøver å hjelpe en stakkar som har en strøken og original 1991 500SL som kun kjøres om sommeren. Bilen bruker 3-4 liter på mila, ingen trekkraft og det oser sort eksos av bilen. Problemene begynner ikke før han har kjørt en 5-6 mil.

Han har NULL peiling på bil, og bruker ikke internett. Derfor prøver jeg å hjelpe han.

Han har vært hos BOS på Fagernes og BOS Gol og lista over ting som er byttet er lang og regninga enda større.

Er veldig takknemlig for gode råd!

Posted

Hva er skifta? Hva ligger duty cycle på? Sort eksos tyder vel på at blandinga er helt koko. Vet ikke så mye om m119, men hvis det er ke-jet innsprøytning så går det ann å koble fra elektorikken for kun å kjøre mekanisk. Da har en i allefall halvert feilkildene.

Posted

Takk for svar så langt.

Han sender meg logg fra verkstedet så jeg kan se litt hva som er gjort. Syntes synd på denne stakaren. Kjøpte bilen av faren min for en del år tilbake og har vært kjempe fornøyd og tatt kjempe godt vare på bilen. Desverre har han ikke peiling i det hele tatt, så når ting går skikkelig galt, som nå, så sliter han med å finne en løsning. Spesielt siden verkstedet tydeligvis heller ikke skjønner noe.

Uansett hva folk her inne kan hjelpe til med angående forslag til løsning, tror jeg han må finne et verksted som er flinke på denne motoren. Noen som kjenner til et verksted som kan anbefales? Han holder til i Sogn og Fjordane, men tror han er villig til å reise enten til Østlandet eller Vestlandet for å få orden på bilen.

Posted

Her er lista over ting som er gjort med bilen:

Justert CO da den var høy.

Funnet lekasje på slanger luftinnsug, byttet slanger.

målt bensinmengde til alle syl. varm og kald med og uten dyser. ulik mengde.

skiftet tennplugger, rotor, fordelerlokk, brenstoffilter og slanger. skiftet mengdeforedeler til brennstoff samt diverse slanger.

Dette hjalp ikke. Neste verksted byttet katalysator grunnet høyt trykk i avgassen.

Fortsatt ingen forbedring.

Posted

Han har åpenbart vært på verksteder som ikke aner noenting om hvordan de skal feilsøke denne motoren. Kanskje dere burde sette dere ned og ta en solid ringerunde rundt til alle verksteder i området og spørre om de har kompetanse på og erfaring med Bosch CIS-E.

Posted

Den bensinmengdefordeleren koster skjorta...synd at han ikke har vært hos noen som kan dette..... :?

Har denne "samme" overspenningsvern som 300-24.? i så fall hadde jeg prøvd å byttet det, kan enkelt gjøres selv og koster ca 800,-

Sjekk om det er byttet, evt se om muligheter for å låne et.

Hvis det ikke hjelper så ta kontakt med et verksted som kan sine saker rundt Mercedes KE-jetronic innsprutning.

Alle de delene som er byttet uten at det virker, har han stakkaren måttet betale for det.??

Posted

Uten tvil har han vært hos "datagenerasjonen" av mekanikere. Hvis ikke datamaskinen de plugger i bilen sier hva som er galt, så har de ikke peiling.

Mengdefordeler kostet ikke mindre enn kr 31000 og det med 25% rabatt..... Hver eneste krone er betalt..

Hvilket verksted kan anbefales? Tror nok han er villig til å få fraktet bilen dit det måtte være.

Posted

Vi har 2 verksteder i Rogaland som har fått gode skussmål når det gjelder KE-Jet på Mercedes, det er Rune Helleland på Klepp og Nylund bilelektrisk i Hillevåg.

Hvis "gamlekara" fortsatt jobber der så er muligheten stor for at de kan finne feilen.

Det er en smal sak å lese a feilkoder på disse, det er flere tråder her på forumet angående dette....

Men jeg synes det er for galt å reise så langt for å finne et verksted som kan dette.... burde vel være noen verksteder i Bergen eller lengre nord som har god erfaring med KE-Jet vel....?? :shock:

Guest Ole Vik
Posted

Tidlig m119 har rotor og fordeler og LH SFI innsprut (data) IKKE KEjet /CIS-E. Samme som w124 500e... fikk vel coilpacks etter 92.