Niklas Thuen Nilsen Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 hei har kjøpt en e300-24v mercedes s124 som i de siste ukene ikke går sånn som den skal. sliter med guff i motor. virker dau. den går helt rent og fint på tomgang men med en gang du begynner å gi gass merker ingenting. drar ikke ut første gir engang. lurer på om den ikke får nok bensin.... er det en nippel eller noe som du kan måle bensintrykk på? kan det være en trykkventil på returen som ikke lokker slik at den ikke klarer å bygge opp trykk? no når det var ekstra kaldt uten var den helt ekstrem treig. er jo 2 pumper på denne bilen, skal den ene funke på lave turtall og den andre på høye? på forhånd takk MVH niklas Quote
Einar Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Skal jo gå greit den med sine ca 220 ponnier. Bensintrykk tror jeg du kan få målt ved å skru ut en nippel på bensinmengdefordeleren, skal vel være litt over 5 bar der om jeg ikke tar helt feil. Pumpene går likt, de ligger i serie på benisnen og er paralellkobla på strømmen. Det sitter en trykkregulator ved siden av luftmngdemåleren, på returen. Quote
Frode Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Sjekk alle de "standard" tingene som må være i orden, jording på motor, batterispenning, lading, fordeler og rotor, coil etc. Deretter sjekk du sikringen på overspenningsvernet, så måler du ut poensiometeret på luftmengdemåleren, der er en tråd her på forumet angående det. Gjør som Einar sier, sjekk bensintrykket, kobles til bensinmengdefordeleren. Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 har nå skjekket lading og jording. begge virker ok. har også skjekket bensintrykk det ligger jevnt på 5 bar. har byttet plugger for ikke lenge siden og gjort rent fordelerlokk. men kan ikke tro at det har noe med tenning å gjøre siden den går så rent på alle turtall. er bare ikke noe guff fra motoren lenger. har heller aldri fått noen form får effekt økning idet den passerer 3500... så lurer på om det er noe galt med vanosen...? hvordan virker vanos på denne motoren? det virker som om den ikke får nok bensin.. ligger du i 3500 i 3 gir og gir raskt full gass så er det akkurat som om du gir gass/slippergass/gir gass veldig fort..... kan det være katalysator? er det filter i tanken på denne? tett bensinfilter? Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted November 6, 2010 Author Posted November 6, 2010 ville ikke den da gått dårligere over tid? dette skjedde ganske raskt.... gikk knallbra får en måned siden.... har ikke noe oljeforbruk eller tikking heller.. mener motoren skal være kjørt rundt 200 k Quote
Frode Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Sjekk at vanos får 12 volt når du passerer ca 3200rpm, den er ALT på denne motoren, uten den går den som en dass..... Quote
Frode Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 Prøv også med et annet overspenningsvern, dette kan fort gi slike symtomer....hør med noen som har å få "låne" det....det koster 800,- spenn i "butikken".... Quote
RuneT Posted November 6, 2010 Posted November 6, 2010 har også skjekket bensintrykk det ligger jevnt på 5 bar. Mitt var nærmere 6, men stoler ikke helt på instrumentet har byttet plugger for ikke lenge siden og gjort rent fordelerlokk. men kan ikke tro at det har noe med tenning å gjøre siden den går så rent på alle turtall. er bare ikke noe guff fra motoren lenger. Samme med min, men den er blitt friskere etter at kompen økte med snitt 1,1 bar pr sylinder etter diverse rense/sjokkbehandling. ligger du i 3500 i 3 gir og gir raskt full gass så er det akkurat som om du gir gass/slippergass/gir gass veldig fort..... Som om jeg skulle sagt det selv. Min slutta å "slippe gassen" etter at jeg stramma styrewire til automat, men vet ikke om det er riktig "medisin". Det du beskriver er akkurat som min da jeg fikk den i august. (eigde den også i 2005, så jeg vet hvordan den var). Min er bortimot frisk nå, men ikke helt....mangler 10%, heh... Ja, den går også meget pent på turtall. Ingen fusking.... Mistenker også vanos eller noe som kan påvirke den. Artig å følge tråden din. : Her er min: http://www.mbentusiastklubb.com/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=96 Quote
Einar Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 5 bar er bittelitt lavt tatt fra hsuken, men ikke så lavt at det skulle ha noen større betydning. Er det slik at disse skal ha ett effektkikck når innsugskammen vries? Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted November 7, 2010 Author Posted November 7, 2010 overspenningsvern? er det den røde "boksen" oppe med batteriet med 2 sikringer på? Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted November 7, 2010 Author Posted November 7, 2010 har nå målt luftmengedmåleren: på 1 og 2 viser den 1200 ohm ved lukket stilling og 7900 ved helt åpen stilling... men det som var rart var at når du hadde den på midtstilling viste den hele 10000 ohm.... er dette rett? ved 2 og 3 viste den ca 5200 ohm målte ved å ta ut kontakten... det går vell fint? klarte jo selfølgelig å knekke kamsenoren når eg skulle ta ut ledningen... hvor er det billigst å få tak i en ny sånn? vet noen om det er samme på den mindre motorene? målte også vanosen og den viste ca 13 volt når eg passerte 3200-3500 hvordan vil den oppføre seg visst kunn mengdemåleren er ødelagt? den bruker forøvrigg myyye bensin! ca2,5-3 liter på milen når eg har 5 bars trykk ut fra bensinfordeleren da er ikke filter eller pumper defekte da sant? på forhånd takk tusen takk for alle tips! Quote
Einar Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Regner med det var målespjeldsensoren du målte på, og vil tro denne er defekt utifra dine målinger, jeg ville prøvd å skiftet en slik, skulle ikke overraske emg om du kan plukke en "ny" en utifra en 230 eller noe annet det kryr av på huggeren, og montere+justere og se om det skjer noen forbedring. Hjelper ikke dette, så få prøvd en balndingsjustering. sjekk og OVP nøye som det nevnes. Quote
vegardxf Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 når den bruker så mye bensin kan vel tyde på at lambdasonden ikke er helt 100%? Quote
Kenneth_ss Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 når den bruker så mye bensin kan vel tyde på at lambdasonden ikke er helt 100%? [/quote min var likens den også viste seg å være lamdan, var brudd på ledningen. det var på ein 12v da men Quote
Frode Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 målte ved å ta ut kontakten... det går vell fint? Du må måle med kontakten i, dra den litt ut å stikk apparatet i mellom, for strømmen kommer fra kontakten...så uten den er det døfødt.... klarte jo selfølgelig å knekke kamsenoren når eg skulle ta ut ledningen... hvor er det billigst å få tak i en ny sånn? vet noen om det er samme på den mindre motorene? De er ikke like, stikk på hoggeren, eller kryp til korset og kjøp en ny.... når eg har 5 bars trykk ut fra bensinfordeleren da er ikke filter eller pumper defekte da sant? Pumpene er ok, men bytte bensinfilter, mener du skal ha 5,3-5,7 bar..... Quote
Alexander Posted November 8, 2010 Posted November 8, 2010 Gi blaffen i alle disse avanserte testene før du har sjekket det mest opplagte, nemlig lambdasonden. Søk på forumet så finner du kjapt ut hvordan du måler ut den og eventuelle feilmeldinger fra KE-jet innsprøytningen din generelt. Søk på f.eks. duty cycle for å finne ut mer Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted November 9, 2010 Author Posted November 9, 2010 har nå fått byttet bensinfilter og kam sensor. bilen går mye bedre nå men fortsatt synes eg det mangler det lille ekstra.... merker ikke vanos på 32-3500 omdr. har målt vanos ledningen og der har eg 13 volt når eg passerer 3500.. hvordan merker du vanos? merkes det kraftig eller må du virkerlig litt? ohmet også selve sensoren og den viste 4.8 ohm. er ikke det litt lavt? Quote
Fredrik B Posted November 10, 2010 Posted November 10, 2010 Vil tro du merker vanos GODT, jeg gjør ihvertfall det på min M104 E320 Og de har jo så å si samme effekt, så da vil jeg også tro at du skal merke den godt også ... Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted November 20, 2010 Author Posted November 20, 2010 hvordan måler du lamdba? kjører nå uten og kan ikke si at eg merker noe forskjell med den på eller av... Quote
Alexander Posted November 20, 2010 Posted November 20, 2010 hvordan måler du lamdba? kjører nå uten og kan ikke si at eg merker noe forskjell med den på eller av... Forskjellige måter å gjøre det på. Du kan måle signalene ut i fra den eller du kan måle graden av justeringer som innsprøytningen gjør ved hjelp av duty cycle eller ved å måle direkte på EHAen. Alle måter står beskrevet allerede, så søk på duty cycle f.eks. her så finner du ut mer Quote
Niklas Thuen Nilsen Posted December 13, 2010 Author Posted December 13, 2010 hei igjen har nå byttet både lamdba og bensinfilter til ingen nytte..... bilen bruker i ca 2 liter på milen.... på langkjøring! virker som om forbruket ikke varierer noe på kjørestil (rolig eller aggresiv) heller.... har noen av dere opplevd at filteret i tanken går tett? Quote
Recommended Posts