Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en 211 220 cdi 2003 mod.Har en tid hatt sur eksoslukt inne i bilen.Har også hatt litt småfusking. Fikk tips om at dette skyldtes lekkasje på dysetettning og ved nærmere kontroll viste det seg at dysa på sylinder nr. en var koksa. BOS skulle ha ca.3500 kr for å skifte tettning på alle fire dysene. Ingen upris dette men fant ut at dette klarer jeg sjøl. Kjøpte fire nye tettninger og nye festebolter. Dette kostet 141 kr. Skrudde ut dysa og gjorde skikkelig rent på anleggsflatene og i boltehullet. Det er veldig viktig at boltehullet gjøres rent da det ellers kan sprenges hull ned til kjølevannskanal når bolten skrus i.Toppen må da byttes.Dyrt. Skrudde alt på plass og den sure lukta og fuskinga ble borte. :D

Posted

Bra det ordnet seg så lett. :)

Jeg hadde lekkasje for andre gang på litt over 1 år på samme sylinder i fjor vår. Endte opp med bytte av hele dysa. Så ut som en ballong.

Posted

Jeg hadde lekkasje for andre gang på litt over 1 år på samme sylinder i fjor vår. Endte opp med bytte av hele dysa. Så ut som en ballong.

er vel sjelden at dysa går i stykker men, ettersom hele skaftet er i metall.......tipper heller mot at anleggsflaten i bånn av dysefestet var for dårlig rengjort/dysa.......har skiftet hundre slike og aldri har det lekket, men jeg har og settet som skal brukes ved skifte....

Posted

er vel sjelden at dysa går i stykker men, ettersom hele skaftet er i metall.......tipper heller mot at anleggsflaten i bånn av dysefestet var for dårlig rengjort/dysa.......har skiftet hundre slike og aldri har det lekket, men jeg har og settet som skal brukes ved skifte....

For min del var ikke dårlig rengjøring problemet, men heller at hele dysa hadde blitt deformert. Så ut som en ballong.

• 2 weeks later...