Sven Håkon Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Har fått fatt i noen brukte vinterdekk på studentbudsjett; to stk Nokian Hakka R med 8mm mønster og to stk Nokian Hakka RSi med 6mm mønster, alle fire er 245/40-18". Spørsmålet er selvsagt hvilke jeg skal montere foran og hvilke som skal monteres bak? Jeg mente det var en tråd om dette allerede, men fant den ikke igjen.. Quote
Kenneth_ss Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 gamle biler må ha bra dekk bak, for i hode å komme seg fra flekken Quote
Sven Håkon Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Jeg mente også å ha hørt at biler med ESP kan de beste dekkene foran, og litt googling førte til denne testen: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=137863 Sitat: "- Var det stor forskjell med og uten antiskrenssystemet ESP? - ESP gjorde litt jobb i å rette opp bilen når den mistet grepet, men maktet ikke å hindre bilen med de beste dekkene bak i å "frontkollidere" der den andre greide seg, sier Raaen. - Våre tester viser at det er enda viktigere å ha de beste dekkene foran når bilen ikke har ESP, sier Raaen." Her ser man også at biler uten ESP anbefales å ha de beste dekkene foran, men det er kanskje forskjell på bakhjulsdrevne og forhjulsdrevne biler... Quote
Kenneth_ss Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Jeg har nye bra dekk fram på min w124. for å få best mulig feste fram. kan jo hende jeg har det for at jeg "øver meg veldig mye på sleng kjøring" Quote
viper Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Styring og brems er jo helt klart de to viktigste argumentene for at de beste dekkene skal framme. Hjelper ikke med god dekk bak som hindrer sleng når en kjører rett fram og ut i periferien. Quote
Frode Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Sleng/sladd er jo bare gøy, så selvsagt beste dekkene fremme for å kunne stoppe når en trenger det.... Om du har 6 eller 8mm bak er jo ett fett, jeg er veldig skeptisk til at du vil merke forskjell på om bilen skrenser mer med det ene eller andre...... treffer du slaps, som en ofte gjør i norge vil du jo også ha best mønster fremme for å unngå planing, bak er jo mønsteret av mindre betydning da framhjulene baner vei..... Quote
Sven Håkon Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Ser ut til at jeg kommer til å gå for de beste dekkene foran. R-dekkene er litt nyere enn RSi-dekkene, og kombinert med litt forskjellige mønsterdybde så tror jeg forskjellen er stor nok til å planlegge hvilke som skal være hvor - og med bakfelger som har ET18 og frontfelger med ET28 er det ikke bare-bare å veksle når dekkene først er lagt på heller. På innsiden av bakfelgene er det preget inn "ONLY REAR AXLE - NUR HINTERACHSE" Quote
FrodeS Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Beste foran eller beste bak blir man aldri enige om. Personlig har jeg helst de beste foran, men ved bytte høst / vår bytter jeg helst om foran og bak for å få mest mulig jevn slitasje. Fordelen med de beste bak er at man minimerer muligheten for å få en breisladd. De fleste biler har mer deformasjonssoner foran enn på sidene. Med de beste foran får du bedre bremseegenskaper, og unngår at bilen understyrer. Jeg føler meg mye mer komfortabel med at bakenden kommer ut enn at fronten sklir rett ut, men folk som aldri har prøvd å rett opp en breisladd gjør nok ikke nødvendigvis det. Helst bør man ha de beste dekkene både foran og bak, selv om det koster noen kroner. Quote
repvik Posted November 2, 2010 Posted November 2, 2010 Jeg mente det var en tråd om dette allerede, men fant den ikke igjen.. Her er forøvrig tråden du ikke fant: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=31299.0 Quote
Sven Håkon Posted November 2, 2010 Author Posted November 2, 2010 Der var tråden jeg tenkte på ja - jeg kikket selvsagt under "Dekk," og ikke "Medlemmenes forum." Quote
Einar Posted November 3, 2010 Posted November 3, 2010 Jeg putter alltid de beste foran, og er godt fornøyd med det, en sladd henter jeg "altids" inn, emn en undertyring deluxe liker jeg aldeles ikke. Ovil heller ha begrensninga å ikke komme opp enn å ikke stoppe/styre. Quote
Rudi Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Har alltid de beste dekkene foran, på transportern som er 4motion og på 124'n, hadde beste foran på gammel-transportern og som var framhulstrekk. Som flere her skriver, vil heller ha best styring og brems... Quote
Sven Håkon Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 Endte opp med de beste foran - det viste seg også at de "dårligste" som nå står bak var en tanke skjevslitte, så de ble montert slik at sidene med mest mønster står innerst. Siden camberen er litt negativ er det i det minste den delen av dekket med mest mønster som brukes mest.. Karen som monterte dekkene for meg anbefalte dog de beste bak, men da var et par allerede lagt om.. Quote
Roger H. Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 http://www.michelin.no/no/auto/auto_cons_bib_pqr_neuf.jsp Vi kan vel kalle dem experter......? Quote
Sven Håkon Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 Jeg er nesten tilbøyelig til å tro at dette er et utsagn som er generelt beregnet på hele det europeiske makedet. Og som derfor er blitt oversatt til norsk? Temmelig generelt er det i hvertfall, noe dette sitatet under "Nye dekk montert foran" i stor grad viser etter min mening: "Bilføreren, som er vant til en bil med mindre veigrep foran, vil synes at det er uvant" Quote
Sven Håkon Posted November 11, 2010 Author Posted November 11, 2010 Argumentene som går igjen blant dem som forfekter de beste dekkene bak er: - Man merker når det er for dårlig grep (til de dårligste dekkene antar jeg), det gjør man ikke med de beste dekkene foran. - Dersom de dårligste dekkene slipper; Den gjengse sjåfør vil ha lettere for korrigere for understyring enn breisladd. - Bilene er konstruert "for å kræsje" med fronten, ved en sladd er det stor sannsynlighet for at man eventuelt treffer noe med bilens side. De gangene jeg tidligere har opplevd at dekkene slipper, har jeg følt meg enormt mye tryggere ved slipp bak enn foran - slipper det foran er det betraktelig lettere å få panikk synes jeg, og jeg merker at jeg må "tenke gjennom" hvordan jeg skal redde meg ut av situasjonen. Slipper det bak føles det som om korrigeringen skjer mer instinktivt. Quote
viper Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Hva er det de skriver?! Derfor Michelin råder deg til å redusere risikoen ved å montere nye eller mindre slitte dekk på bilens bakaksel for å oppnå : - bedre veigrep i svinger Hvordan kan du få bedre veigrep i svingene når hjulene som styrer bilen ikke har de beste dekkene? Quote
TEH Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Blir litt forundret av hva jeg leser her. I mitt hode høres det ut som om dere kjører vinterdekkene til de er sliks. Er dekket såpass dårlig at dere er redde for å miste styringen kontra å ikke komme dere frem?? Da bør det vel strengt tatt byttes ut?? Og alle her skryter uhemmet over hvor gode de er til å rette opp en breisladd. I 80-90-100 km/t også? Ved en understyring er det stort sett bare å slippe opp litt på gassen slik at skyvet bakfra minskes, så er veigrepet tilbake igjen... Quote
TEH Posted November 11, 2010 Posted November 11, 2010 Så hvis du får vannplaning framme, så er det bare å slippe litt på gassen? Er du sikker på at du ikke hadde fått vannplaning med de dekkene du da ville hatt bak? Som kanskje ville hatt en mm eller to mer i dybde? Eller hva snakker vi om her? To dekk med tre mm og to nye med åtte mm? Bytt alle, sier jeg da. Men ok, ta vannplaning da. Hvorfor får vi vannplaning? Jo, i 98% av tilfellene er det pga sporete vei. I svinger er det mye mindre sporete pga av forskjellig sporvalg av bilister. Og om det er sporete så gjenvinner du veigrepet når du er ute av sporet. Er det bakenden som begynner å slippe pga vann så klarer du kanskje å rette opp første sladd, men når kontraen kommer, da sliter man... Quote
Sven Håkon Posted November 12, 2010 Author Posted November 12, 2010 Jeg er forsåvidt enig i at man ofte har en tendens til å kjøre litt for lenge på dekkene, men dersom man skulle ha fulgt oppfordringene fra dekkbransjen hadde man knapt fått mer enn én sesong ut av hvert sett... Quote
Einar Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 For meg er iallefall valget med hvor de gode dekkene enkelt, sommer som vinter. Nei, en sladd i 80-90 er ikke morsmt, men har nok dessverre vært borti det. Men er det bedre om fronten på bilen bare seiler. Det er to gode grunner for beste dekk ba etter min mening: Man har tynga foran, og da vil dekkene lettere få grep og lettere dytte vekk vann Det er bakhjula som styrer bilen, forhjula korrigerer bare. Quote
viper Posted November 13, 2010 Posted November 13, 2010 Det er bakhjula som styrer bilen, forhjula korrigerer bare. Vet ikke om jeg tar den påstanden for god fisk altså. Quote
FrodeS Posted November 15, 2010 Posted November 15, 2010 Det er bakhjula som styrer bilen, forhjula korrigerer bare. Vet ikke om jeg tar den påstanden for god fisk altså. Ikke jeg heller, men det er jo ingen tvil om at både for- og bakhjulene har en viktig rolle i styring. Riktignok er det forhjulene som kan snus på, men når de gjør det dras jo fronten av bilen sidelengs, og bakhjulene vil også svinge i forhold til fartsretningen bilen hadde. Både for- og bakhjulene vil i like stor grad være med å korrigere retningen. Ting som dekkslitasje og hvordan bilen er satt opp bestemmer hvilke som vil "gi opp" først, og om bilen blir over- eller understyrt når det går for fort gjennom en sving. Jeg satt to nye bakdekk på bilen min sent i sommerdekksesongen. De foran har gått knapt to år, har masse mønster igjen, og var nye da de ble satt på. Det var altså ikke snakk om dårlige dekk, bare litt mindre bra. Allikevel merket jeg en stor forskjell i hvordan bilen oppførte seg. Litt høy hastighet gjennom rundkjøringene når det regnet førte til at bilen ploget rett fram, i stedet for at den kom med bakparten. Det første liker jeg ikke, da det betyr at veigrepet er brukt opp, og for å få bremset må man styre mer ut, mens når bakparten kommer er det bare å gå av gassen og styre bittelitt i mot. Quote
FrodeS Posted November 15, 2010 Posted November 15, 2010 mens når bakparten kommer er det bare å gå av gassen og styre bittelitt i mot. Feil. Du skal holde gassen i bunn, styre der du skal, og la smilet begrenses av øra Prøvde liksom å være politisk korrekt, jeg Men du har selvsagt rett. Quote
Recommended Posts