Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter at motoren har stått stille i 15-30 minutter, starter den lett men dør igjen med en gang hvis jeg ikke hjelpe den litt med gass i 5-10 sekunder før den klarer å svive selv på tomgang. Tomgangregulator er rensa.

Aldri noe problem ved kald motor eller om jeg starter igjen umiddelbart etter at jeg har slått den av.

Jeg bytta fordelerlokk originalt i 2005 på 256000km, men mistenker nå at dette kan være en feil ved lokket. Jeg skal skru av og sjekke. Men spørsmålet mitt er:

Kan det være sprekker som er umulig å se? Liker ikke å kjøpe nytt hvis det ikke er dette som er feilen. Skal selvsagt vaske med elektrorens inni der når jeg har det av likevel, men om jeg ikke ser noe og det ikke kommer seg, kan det likevel være lokket som kødder ved visse temperaturer?

Posted

vanlig problem på 24ventileren er at viss disse står mye i ro samler det seg fuktighet i fordelerlokket symtomet er at motor starter og går fint når den er kald men når den begynner og bli driftsvarm begynner den og fuske og og til slutt vil den stoppe etter en stund vil den starte og gå normalt igjen, sprekker i fordelerlokket kan du midlertidig reparere med konas neglelakk inntil du får kjøpt nytt :D

Posted

Hvor kjøpte du lokket...?

Vet om flere som har kjøpt lokk andre plasser enn BOS og fått lokk som bare etter en liten stund begynner å lekke.

Om det er en ørliten skjevhet eller hva det er som er årsaken skal være utsagt, men ihvertfall er det kondens i lokket som har skapt problemene... :?

Posted

Takk for gode tips :D

Dagens gjøremål blir vel da å lage biffsnadder av hjort til famlien, bytte termostat på Caravellen og sjekke fordelerlokk på 300 8)

Får jo en time extra pga tilbakestilling av klokka idag :D

Posted

Tok av fordelerlokk og av med fordeler. Er Bosch. Såg ikke bra ut. Siste bildet viser at tappen i senter til og med har en "sveiseperle" på seg. Pussa og gjorde reint. Er en sprekk på ca 4 mm ut fra en av de 6 kontaktpunktene i lokket, men vet ikke om dette betyr noe. Enden på fordelerarmen var direkte stygg/full av slagg. Etter montering var det test, og jeg mener det kom seg, men fremdeles ikke helt bra ved startforsøk etter feks 15 minutter etter varm motor.

Bilder før jeg pussa:

31102010288.jpg

31102010289.jpg

31102010290.jpg

31102010291.jpg

31102010292.jpg

Posted

Hvis det skulle være av interesse, så har jeg ett nesten "nytt" fordelerlokk på E300 (12V) delebilen min. Vet ikke om det er samme greia, men da vet du det ihvertfall om det skulle være noe interesse fra din side :)

Posted

Takker Fredrik, men jeg har ikke wis eller hva de nå heter for å vite om det passer. På min er det dobbel kam, så jeg tviler nesten på at dette er samme.