Ørjan Johansen Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Heisann Noen av dere har kanskje allerede sett og lest litt om bilen min på Merceforumet , men det er vel på sin plass med en kort presentasjon her Jeg skal prøve å gjøre det veldig kort, så får jeg utbrodere etter hvert om det er av interesse. Dette var utgangspunktet mitt En sliten men rustfri tidligere drosje som hadde stått en god stund. 1984 300D. Meningen var å sette denne i rimelig bra stand, men når det gikk opp for meg hvor mye som måtte byttes, så fant jeg ut det enkleste var å få tak i en donorbil. Etter en del søk på nett, hvor jeg fant mye rart og dårlig, ble budsjettet oppjustert litt. Dette endte med at jeg fant ut at jeg måtte til USA for å finne det jeg ville ha av utstyr og farger. Donorbilen jeg endte opp med fant jeg i San Diego, California Noen bilder fra salgsannonsen, det var en 1984 300 turbodiesel, med ca. 192000 miles på telleren: Når jeg etter hvert fikk denne hjem, viste det seg at den var i meget bra stand, og jeg var inne på tanken å glemme den røde og heller importere denne. Det ble det (heldigvis) ikke noe av. Jeg fikk opplyst av tollvesenet at engangsavgiften ble på ca. 45-50000. Jeg fikk aldri vite om alternativ beregning, som antagelig hadde gitt en avgift på 8-10000. Iallefall: Den røde norske, og den sølvgrå amerikanske ble til denne Denne var klar i 2006. Sommeren 2009 hadde privatøkonomien bedret seg betraktelig, og jeg ville ha en V8'er i gullet mitt Jeg fikk etter hvert tak i en tysker som kunne bygge om bilen, og etter en del mailing med biltilsynet ang. krav til godkjenning, fikk jeg de svarene jeg ville ha. Tyskeren skulle bygge om bilen, og bytte evt. slitte deler som var nødvendig for å få bilen TÜV-godkjent (TÜV godkjenner bilen med samme krav som til en ny bil) Bilen skulle også hellakkeres + diverse annet. I sommer hentet jeg bilen tilbake fra Tyskland, og nå ser den sånn ut (litt lav bak pga vinterdekkene i bagasjerommet) Må legge ved dette også, selv om det mangler noe småtteri Donorbil for V8-ombyggingen var en 1985 500SE, og det som var gjort før TÜV-godkjenningen var: -Komplett drivverk skiftet, mellomaksel må kortes inn (og balanseres), eksosanlegg må tilpasses. -Bremseanlegg, dvs. skiver, kalippere og bremsekraftforsterker skiftet. -TÜV godkjent H&R senkesett montert (egentlig gjort tidligere, men ikke godkjent før TÜV-kontrollen) -Felgene godkjent: 7,5x17 et 35 foran, 8,5x17 et 30, med 22mm spacere bak. -Alt av slitte foringer og lagre byttet. Godkjenning hos biltilsynet gikk problemfritt, og jeg er nå den lykkelige eier av eehh... en W123 300D 5,0E Ørjan PS! Heldigvis fikk jeg opplyst av tollvesenet i 2006 at USA-bilen kom til å koste 45-50000 i avgifter å importere. Hadde jeg importert den da ville jeg måttet betale avgifter for effektøkningen som for en 2006 mod. Siden avgiftsberegningen bare tar hensyn til når bilen er førstegangsregistrert i Norge, ville det ha blitt ca. 185-190000. Quote
Thor-Egil Andersen Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Nice... Så utrolig flott ut den der altså.. Quote
CHARLIE Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Du verden dette var en fin 123!!! Vi tåler mere bilder av denne Velkommen til klubben vår også :D Quote
Frode Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 V8 i 123 liker vi.!! Veldig flott bil.!...håper vi får noen flere bilder....!! Quote
gunsen Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Gratulerer med flott 133 og et tøft prosjekt Quote
FrodeS Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Ser ut som en ordentlig fin bil. Tøft at du har greid å få godkjent ombygging også! Det er jo en opplest og vedtatt sannhet at det er "umulig" å få godkjent ombygginger av gamle Mercer. Mer bilder? Quote
repvik Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Sier bare "oi oi!" jeg Fikk lyst på 123! Quote
Helge Posted October 29, 2010 Posted October 29, 2010 Velkommen i klubben, dette må være ulv i fåreklær. Dette er noe å komme med på landstreffet neste år. 8) Denne tåler vi mye bilder av. :D Quote
Aussie Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Velkommen i klubben, bilen din kan sammenlignes med ett kunstverk etter min mening, eller hva sier du Syver som tydeligvis har sovnet i garagen. Quote
Einar Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Syver sitter vel allerede på merceforumet å sikler over bilen han Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Ønsker deg varmt velkommen! Som sakt før, utrolig lekker bil!!! v8 i 123 er noe av det råeste jeg vet ..Syver som tydeligvis har sovnet i garagen. Syver sitter vel allerede på merceforumet å sikler over bilen han Det er sannerlig ikke ofte slike 123 tråder står tomme fra meg Men nå hadde faktisk Aussie rett Holder på å bygger ny garasje og hus, så går med litt tid der Quote
Ørjan Johansen Posted October 30, 2010 Author Posted October 30, 2010 Tusen takk for veldig mange fine tilbakemeldinger! Jeg skal prøve å få med flere bilder etterhvert. Tøft at du har greid å få godkjent ombygging også! Det er jo en opplest og vedtatt sannhet at det er "umulig" å få godkjent ombygginger av gamle Mercer. Uten å ta stilling til hverken EU eller EØS, så har EU for noen år siden vedtatt et direktiv som alle EU- og EØS-land sine kjøretøysforskrifter SKAL være i samsvar med. Dermed blir alt mye enklere. Det eneste man trenger er en godkjenning fra et uavhengig laboratorium (som det heter i skriften), f.eks. TUV eller tilsvarende. Ørjan Quote
iNDiANER Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Skikkelig gøy historie og flott bil! Pass godt på den! Quote
FrodeS Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Uten å ta stilling til hverken EU eller EØS, så har EU for noen år siden vedtatt et direktiv som alle EU- og EØS-land sine kjøretøysforskrifter SKAL være i samsvar med. Dermed blir alt mye enklere. Det eneste man trenger er en godkjenning fra et uavhengig laboratorium (som det heter i skriften), f.eks. TUV eller tilsvarende. Ørjan Tvilsynet vårt skal jo rette seg etter Tüv, men det er vel ikke akkurat bare å spørre tüv pent om å få en godkjenning derfra? Har du lyst til å dele litt med oss hva som måtte til for å få de nødvendige godkjenninger? Quote
Ørjan Johansen Posted October 31, 2010 Author Posted October 31, 2010 Uten å ta stilling til hverken EU eller EØS, så har EU for noen år siden vedtatt et direktiv som alle EU- og EØS-land sine kjøretøysforskrifter SKAL være i samsvar med. Dermed blir alt mye enklere. Det eneste man trenger er en godkjenning fra et uavhengig laboratorium (som det heter i skriften), f.eks. TUV eller tilsvarende. Ørjan Tvilsynet vårt skal jo rette seg etter Tüv, men det er vel ikke akkurat bare å spørre tüv pent om å få en godkjenning derfra? Har du lyst til å dele litt med oss hva som måtte til for å få de nødvendige godkjenninger? Hei igjen. Jeg var ikke hos TÜV når selve godkjenningen ble gjort, men det jeg vet de gjorde angående selve ombyggingen var å veie bilen, måle motoreffekt og utslipp, og måle bremseeffekt. Utover det vet jeg ikke dessverre ikke stort. Jeg regner med at de ut fra det kan regne seg til det de trenger. Vet ikke om det kommer under det du kaller å spørre pent? Ørjan Quote
Torbjørn Posted October 31, 2010 Posted October 31, 2010 Uten å ta stilling til hverken EU eller EØS, så har EU for noen år siden vedtatt et direktiv som alle EU- og EØS-land sine kjøretøysforskrifter SKAL være i samsvar med. Dermed blir alt mye enklere. Det eneste man trenger er en godkjenning fra et uavhengig laboratorium (som det heter i skriften), f.eks. TUV eller tilsvarende. Ørjan Tvilsynet vårt skal jo rette seg etter Tüv, men det er vel ikke akkurat bare å spørre tüv pent om å få en godkjenning derfra? Har du lyst til å dele litt med oss hva som måtte til for å få de nødvendige godkjenninger? Først må jeg få si at dette var en fin og spennende bil. Hvilken tysker var det som gjorde ombyggingen? Når det kommer til Tüv og biltilsyn så er det ingen selvfølge at dem retter seg etter Tüv, de gjør vanligvis det, men de kan overse den godkjenningen sånn rent teoretisk. Ellers så er det vel ikke noe mer hokus pokkus rundt Tüv en at dem ser på fakta, og på måten tinge er gjort. MEN de tør å sette en godkjenning og ta ansvar for det de godkjenner. Det er der det ofte stopper hos våre egne, de vil ikke ha noe som hels ansvar virker det til. Quote
Ørjan Johansen Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Først må jeg få si at dette var en fin og spennende bil. Hvilken tysker var det som gjorde ombyggingen? Takk for det Ombyggingen ble gjort av Ronald Roesen, Roesen classics. Dette var hans fjerde 123-serie V8-ombygging . Når det kommer til Tüv og biltilsyn så er det ingen selvfølge at dem retter seg etter Tüv, de gjør vanligvis det, men de kan overse den godkjenningen sånn rent teoretisk. Ellers så er det vel ikke noe mer hokus pokkus rundt Tüv en at dem ser på fakta, og på måten tinge er gjort. MEN de tør å sette en godkjenning og ta ansvar for det de godkjenner. Det er der det ofte stopper hos våre egne, de vil ikke ha noe som hels ansvar virker det til. Jeg tror du har helt rett i det du sier her, men jeg tror ikke det er noen hos biltilsynet (BT) som overser en TÜV-godkjenning ved ombygging, selv om de kan det i teorien. Det står i kjøretøforskriften §7.2, pkt. 7 at dokumentasjon skal fremlegges av f.eks. kompetent, uavhengig laboratorium. Hvis man spør BT om et eksempel på hvem dette kan være, tror jeg de i minst 9 av 10 tilfeller nevner TÜV først. Det BT også sa de ville ha, i tillegg til selve TÜV-godkjenningen, var en erklæring fra TÜV om at godkjenningen var gjort i henhold til EU's direktiv 2001/116/EF. Dette fikk jeg på et eget ark, med henvisning til bilens VIN og TÜV-godkjenningens nummer, men da jeg var hos BT for å godkjenne bilen, ble jeg ikke spurt om dette. EU's direktiv 2001/116/EF er det direktivet som alle EU/EØS land må følge med tanke på krav til godkjenning av biler, og pga det skjønte ikke TÜV hva jeg trengte erklæringen for, men det var ingen problem for TÜV å utstede den. TÜV-godkjenningen for de som er interessert (finner ikke erklæringen jeg snakker om) Ørjan PS! Skal prøve å få tatt noen nye bilder av bilen denne uka Quote
Ørjan Johansen Posted November 1, 2010 Author Posted November 1, 2010 Jeg prøver meg på litt flere bilder, tror dere tåler det, selv om de er gamle... Noen interiørbilder + fra salgsannonsen på USA-bilen: Noen flere, tatt før ombygging til V8 På vei til ombygging (se maksfart) På vei fra ombygging, ny maksfart Diverse fra Tysklandsoppholdet Ser nå at dette må være en prøvemontering, for det er ikke den over som står i, det er denne: En liten spesiell detalj med US-baklykter, et lite rødt makeringslys ytterst. Så har jeg dette merket liggende, er veldig i tvil om det skal på...meninger? Enjoy, Ørjan Quote
Thomas Madsen Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 snadder bil... 500E ikke på spør du meg... Quote
Frode Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Veldig bra bilder! Ser ut til å ha gått virkelig grundig til verks, veldig bra, du har nok bil i mange, mange år her.!! Ikke ødelegg hekken med merker.... Quote
repvik Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Jeg prøver meg på litt flere bilder, tror dere tåler det, selv om de er gamle... Tror folk her helt fint tåler bilder hele veien tilbake til bilens fødsel jeg Ikke ødelegg hekken med merker.... Jeg som er emblem-på-bakluka-motstander er sannelig i tvil på denne. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 1, 2010 Posted November 1, 2010 Sett heller på ett mer tidsriktig emblem enn emblem beregnet til 124. Gamle s-klasser fra 70 tallet, har 5,0 emblem som er mer riktig til din bil, det du har her er altfor morderne Moro med bilder, det tåler vi mye av ja! Dæven å pen den bilen din er!!! oi oi oi sier jeg bare.. Quote
Recommended Posts