Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har et problem på min w460 300GD STT (OM617). det glimer i ladelampa, og instrumenter gir utslag når jeg bruker strøm på diverse ting.

Var ute og målte ladespenninga og fikk følgende verdi:

batterispenning (uten motor gående): 12,05V

ladespenning                                : 12,60V

forrige eier sa han akkurat hadde skiftet regulator på dynamoen. kan det være noe feil med den, eller noe annet feil med dynamoen?

Posted

Har et problem på min w460 300GD STT (OM617). det glimer i ladelampa, og instrumenter gir utslag når jeg bruker strøm på diverse ting.

Var ute og målte ladespenninga og fikk følgende verdi:

batterispenning (uten motor gående): 12,05V

ladespenning                                : 12,60V

forrige eier sa han akkurat hadde skiftet regulator på dynamoen. kan det være noe feil med den, eller noe annet feil med dynamoen?

Ladespenninga er uansett for lav, så noe er jo gæærnt. Er det separat regulator og børster på denne dynamoen? Kan vel være børstene som er utslitte...

Posted

Det er vel en helt vanlig Bosch-dynamo på denne her. Det er enkelt å komme til der og skru ut regulatoren (hvit/sort plastsak) med to skruer, det er regulator og børster i ett. Nye børster er vel rundt 15 mm lange, er de korte og ujevnt slitt er de ferdige. Kjøp en 15V regulator om du skal skifte, så får du fin ladespenning (rundt 14.6-14.7) for nordiske forhold. :)

Posted

Går utifra at du har dynamoen med børstene skrudd inn fra bakkant.

Om du har 230`n te kjerringa di stående enda, ville jeg sett om denne har samme stikk og prøvd om den gjør en bedre jobb, tror du må skifte reimhjul, men ellers fin passform.

(Det finnes dynamoer med stikk, og skruetilkobling, denne skal ha stikk)

Posted

Dynamoen som stod på bilen har skruetilkobling. Har stått i hele dag og tilpasset en dynamo fra en w124 250 som i utgangspunktet så lik ut (med unntak av at den hadde stikkkobling), med unntak av reimhjulet, viste seg dog at akselen til reimhjulet var kortete, så var ikke helt likt, men fikk det til. byttet regulator og børster fra den som stod i bilen, siden disse angivelig er splitter nye (ser slik ut og).

Deretter viste det seg at denne dynamoen var en smule større, så det ble trangt om plassen og jeg fikk ikke reima innpå. fikk demontert reimhjulet igjen, tredd reima på, og fikk det sammen igjen, og tenkte at nå måtte det vel gå. . . monterte ledningene sammen med de eksisterende ledningene til dynamoen.

Startet opp, og. . . . . . . NEIDA! samme problemet. . . glimer i ladelampa (lyser ikke skikkelig, bare halvveis liksom. .). . .  kan regulatoren være kaputt selv om den ser helt ny ut. .? eller er det andre ting som kan gjøre det.  .??

Posted

Ja den kan være defekt. Skifta dynamo for en av våre nye landsmenn her i bygda, på en 230E, han hadde en 230E som hadde slutta å lade, skiftet børster på den uten hell. Jeg solgte han og bytta en dynamo for han for 200,- monterte de nye børstene hans siden de som sto i dynamoen sang på absolutt siste verset.

Lada ikke, satte over de gamle børstene, lada som ett uvær etterpå.

Dette var en tydelig ny laderegulator fra CARGO(stor leverandør).

Posted

Da har jeg nok en gang vært ute med dynamo, satt i den originale dynamoen igjen, men med en annen regulator. .  resultat; nada, forsatt det samme. . .

Gjorde så det jeg kanskje burde gjort lenge før, gikk over ledningsnettet. i koblingsboksen foran batteriet var koblingen så rusten at den tydeligvis ikke ledet strøm, for jeg fikk god ladespenning på ledningen før boksen, men ikke etter. Satt på  nye kabelsko og koblet det på nytt her, så nå lader den hvertfall 13,6 V  :D det var godt å endelig få det i orden!

Posted

Ja det kan godt hende jeg må, den som står i nå var den gamle som stod i den dynamoen jeg plukket av delebilen til broren til dama, og den var langt fra ny. Mistenkte at den nye regulatoren var gåen, derfor byttet jeg, men orket ikke styre med å bytte tilbake i kveld etter at jeg hadde funnet ut at problemet var en annen plass og endelig fått løst det.

Har en del andre ting som må ordnes, på bilen din dama og diverse, men skal få byttet regulator igjen etterhvert :)

Posted

Det bruker ofte (om ikke alltid) å stå stemplet på regulatoren hvor høy ladespenning den leverer....Bare et tips, så du slipper å bytte tilbake til den gamle, bare for å finne ut at den leverer 13,6 den også... 8)

Både den regulatoren jeg har stående i nå, og den nesten nye jeg har liggende er oppgitt til 14,6V

• 2 weeks later...
Posted

14,8 er nok ikke etter boka, 14,4 er etter boka, 14,6 regnes som ok, 13,8-14,6 regnes for innen normalen.

Har kjørt en vinter med 13V. ladespenning, uten problemer, men satan hvor mye bedre alt funka da jeg skifta ut den franske jalladynamoen på 55A med en bosch på 90A, ladespenning på 14,4 med orginal regulator. Forøvrig biltema batteri, og i en `82 Granada 2.8 GL

Posted

okay så er jeg litt rusten etter grunn kurs på elektro men alt under 14 volt er egentlig får dårlig får nordiske forhold. i hvert fall når det kommer til moderne biler med mange styreenheter og komfort funksjoner som krever mere forbruk. vet at det kommer ann på amper styrken på dynamo som gjelder men det nytter ikke når spenniningen ikke (spriter den opp) hver enkelt batteri må komme seg over en topp spenning over 14,6 volt får og få optimal spenning.

Posted

14,4 er riktig ved 20 grader, jo lavere temperatur, jo høyere ladespenning. Har ikke noen tabell foran meg, men mener å huske at snut 14,6 er riktig ved 0 grader og ca. 14,8 er passe i -15. Dette er batteritemperatur, den er jo stort sett lik utetemperatur om batteriet sitter i motorrommet, men kan variere om batteriet sitter i kupé/bagasjerom. Det tar allikevel ganske lang tid med gjennomvarm bil før det blir noe høyere temperatur f.eks. i en boks i bagasjerommet, hvor mange biler har batteriet.

Posted

Der har vi det slik det skla være optimalt, det er jo å få laderegulatoerer som tar hensyn til spenning på batteriet, og betteritemp.

Får å øke spenninga litt, så kan man legge ei diode i serie med jordinga til spenningsregulatoren, da øker spenninga ca 0.6 v per diode.

Om man legger jordinga ut av dynamo, så kan man enkelt justere dette

• 2 months later...
Posted

Da trekker jeg frem denne tråden igjen. Lørdagsmorran startet problemene. CD-spilleren slo seg av ved gasspådrag, og da jeg målte på det fikk jeg ladespenning på 16V på tomgang. Mistenkte med en gang regulatoren, og kjørte rett ut på verkstedet hvor jeg hadde liggende den nesten splitter nye regulatoren som stod i dynamoen da jeg kjøpte bilen. Satt i denne, og da ladet bilen 14,1V. Alt fungerte nå greit ei stund. Jeg kjørte heim og stilte den opp med fulltlys så jeg så hva jeg gjorde da jeg grov frem w124, og med litt musikk på som 'musikk tel arbe' ', mens bilen gikk på tomgang.

Etter at jeg var ferdig med det (stod kanskje halvannen time), skulle jeg kjøre bort til et skur i skogkanten for å hente verkstedjekken. På vei bort merket jeg at det hadde begynt å glime i ladelampa igjen.

Er det da dynamoen som mest sannsynlig har tatt kvelden etter det som kanskje har vært litt for høyt forbruk over litt for lang tid på tomgang?

Posted

Er det da dynamoen som mest sannsynlig har tatt kvelden etter det som kanskje har vært litt for høyt forbruk over litt for lang tid på tomgang?

Vanskelig å si, men det kan være at den fikk litt vel høy medfart da det ladet så voldsomt. Det skal ganske mange A til for å dra spenningen opp i 16V.

Posted

ja, er det andre har ment og, at den kan ha fått en trøkk da. 16V var på tomgang, målte ikke under turtall, men virker som om det da var enda mer siden cd-spilleren kuttet ut. . .

Er det noen som vet hva slags biler jeg kan plukke dynamoer av som kan passe? Prøvde jo å plukke av en 124 forrige gang jeg sleit med dette, men den passet ikke, var BITTELITT større i omkrets, noe som gjorde at den ikke passet. motoren er vel samme type som står i w123er... kan dynamo fra w201 passe, eller er de antakelig samme som w124?