Guest Bent Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Hei På min 91 mod. 230 ce plystrer vifta, på innstilling en to og tre. Litt olje eller crc vil vel kanskje få den til og slutte. Men hvordan kommer jeg til den ? Takker for svar. Mvh Bent Quote
Rudi Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Ikke bruk crc... Men et par dråper ATF olje f.eks funker bra. Må demontere all plast/gummi nedenfor frontrute+viskermekanisme osv... sitter inni der... Quote
FrodeS Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Hei På min 91 mod. 230 ce plystrer vifta, på innstilling en to og tre. Litt olje eller crc vil vel kanskje få den til og slutte. Men hvordan kommer jeg til den ? Takker for svar. Mvh Bent CRC er KUN brukbart til å få ting til å løsne som sitter fast. Det er ikke et smøremiddel. Er det AC på bilen din? Det er en viss forskjell på viftene. Jeg har AC på min, og har smurt opp lagrene med ATF-olje 2 ganger. Første gang holdt det ca. 150.000 km før det begynte å kvitre igjen. Andre gangen vet jeg ikke ennå, da det var nå i vinter. Hvis du ikke har AC, så er det vifte med kun 1 skovle, og det virker som de gjerne er utslitt når de begynner kvitre. Å komme til er ikke så vanskelig. Du må ta bort plastikken under ruta og rundt vinduspusseren, skru ut vinduspussermekansimen og så ser du vifta under et lokk. Hvis du har ettermontert AC, så er det en helt annen fremgangsmåte, da må det tas innenfra, eller du må skjære bort lokket over vifta og lime/tape det på plass etter å ha byttet vifte. Det ligger forresten en DIY under "gjør det selv" som viser fremgangsmåten. Quote
Guest Bent Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 Greit, da bruker jeg ATF olje. Det skal være orginal montert AC, FrodeS. Så jeg skal gjøre som du beskriver. Så får vi se om det hjelper. Takk en gang for hjelpen Mvh Bent Quote
FrodeS Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Greit, da bruker jeg ATF olje. Det skal være orginal montert AC, FrodeS. Så jeg skal gjøre som du beskriver. Så får vi se om det hjelper. Takk en gang for hjelpen Mvh Bent Det funket veldig bra på min. Hele operasjonen tok en time omtrent. Drypp noen dråper ned i lageret og snurr rundt en stund så det får trekt seg inn. Gjenta på den andre sida. Antakelig vil du merke at den snurrer lettere. Quote
Rudi Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Funket knall på min og... Er vel ca 100.000km siden nå. Tok aldri ut vifta, men dryppet ATF olje i lagrene med en sprøyte og kanyle... Hadde dog ikke vært særlig til mer arbeid å plukke ut vifta heller Quote
Guest Bent Posted October 26, 2010 Posted October 26, 2010 Hei Fikk tak i følgende diy på emnet. Legger den ut for andre som gjør følgende for første gang. peachparts.com/Wikka/W124BlowerMotor Takk for deres engasjemang, ha en fortsatt fin dag. Mvh Bent Quote
Guest 4036 Posted November 27, 2010 Posted November 27, 2010 Da ble det slutt på plystringen, etter at vifta ble smørt opp. Noe skruing blir det, men en enkel ting og gjøre selv. Nå er det bra med linker, på hvordan man gjør det selv. Men legger ut noen bilder på hvordan det ble gjennomført av meg etter smøring, og monteringen. Mvh Bent Quote
Recommended Posts