Fredrik B Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Noen som har erfaring med Vito til Budbil/liten varebil kjøring? Tenker tanken på å starte for meg selv, men er usikker på om dette er noe å satse på. Eller er eneste fornuftige løsning Sprinter? Tenker å begynne med ett budsjett på 100`til 150` alt ettersom hva jeg får for huset Noen som har noen tanker rundt dette, evnt. oppstart av eget transportfirma? Quote
Trond Roald Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Noen som har erfaring med Vito til Budbil/liten varebil kjøring? Tenker tanken på å starte for meg selv, men er usikker på om dette er noe å satse på. Eller er eneste fornuftige løsning Sprinter? Tenker å begynne med ett budsjett på 100`til 150` alt ettersom hva jeg får for huset Noen som har noen tanker rundt dette, evnt. oppstart av eget transportfirma? vi har flere vito og sprinter i budbil/taxi kjøring. og alle vi har som kunder fungerer veldig bra.en sprinter har snart passert 600000km uten store problem. jeg ville satset på en nyere sprinter med 150-160hk cdi. driftsikker bil og stort varerom. Quote
Fredrik B Posted October 24, 2010 Author Posted October 24, 2010 vi har flere vito og sprinter i budbil/taxi kjøring. og alle vi har som kunder fungerer veldig bra.en sprinter har snart passert 600000km uten store problem. jeg ville satset på en nyere sprinter med 150-160hk cdi. driftsikker bil og stort varerom. Når du da sier nyere sprinter, hvilke årsmodeller tenker du på da? Har sett på ett par `05 modeller på finn til min prisklasse... Quote
TEH Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Bare en ting du bør ha i mente. Selvstendige budbilsjåfører er i topp i konkurser. Gjør nøye kalkulasjoner og prøv gjerne og start først som ansatt. Det er mye å tenke på og avgifter i bøtter og spann. Noen budbilfirmaer er oppe i 40% sentralavgift. Trekk i fra det sammen med ekstreme forsikringspremier, diesel, bompenger, mva, skatt osv så er det ikke så mye igjen å leke kar med Men det er mange som klarer det, men det er også de som legger inn 60 - 70 timers uker... En annen ting er at du bør også kikke etter biler som er bruktimporterte. Da kan du trekke i fra mva og kan få deg en langt bedre bil som passer budsjettet ditt Quote
Olav Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Som en regnskapsfører sa til meg en gang. Skal du tjene penger bør du holde deg langt unna alt som har hjul. Ikke for å ta motet fra deg, men det er store utgifter med dette. Jeg har ikke erfaring med budbi, men har hatt drosje i flere år. Jeg ville ha satset på å lease en ny bil. Den dyreste bilen du kan ha er en som ikke går. Ta kontakt med et budfirma der du bor, og sjekk muligheten for å få kjøre for dem. Ta gjerne en periode som ansatt sjafør så du ser om dette er noe for deg. Da ser du også lett hva slags bil det er etterspørsel etter, og hva som holder. Quote
RuneT Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 Enig med både Olav og Trond Erik. Å starte som ansatt gir deg også muligheten til å følge med i markedet. Priser, interessante kunder, fast kjøring. Er du heldig kan du komme over biler til salgs med fast kjøring som er brukbar, men sjelden noen gullgruve. Men fast er fast og godt å ha.... Skal du ha AS, må du vel stille med 100k i aksjekapital også. Quote
Trond Roald Posted October 24, 2010 Posted October 24, 2010 vi har flere vito og sprinter i budbil/taxi kjøring. og alle vi har som kunder fungerer veldig bra.en sprinter har snart passert 600000km uten store problem. jeg ville satset på en nyere sprinter med 150-160hk cdi. driftsikker bil og stort varerom. Når du da sier nyere sprinter, hvilke årsmodeller tenker du på da? Har sett på ett par `05 modeller på finn til min prisklasse... jeg ville satset på en modell fra 2004 og nyere. Quote
Fredrik B Posted October 24, 2010 Author Posted October 24, 2010 Har vært ansatt sjåfør i 5 år, og vil "utvide" horisonten og prøve noe nytt. Noe annet enn sjåføryrket er uaktuelt. Tenker også som så, at hvis jeg legger inn 100k i en varebil å prøver meg i 6-12 mnd med den, så kan jeg jo ikke tape så mye.. Har en kompis som hadde budbil firma før, og han har mye kontakter osv. så jeg har noe å starte med nesten uansett.. Quote
Fredrik B Posted October 25, 2010 Author Posted October 25, 2010 Hvilke modeller av sprinter bør man gå for da? 312-313 ? Har ikke så mye peil på Sprintersiden. Hvilke sider kan jeg lete på om jeg skal bruktimportere da? Quote
ole i Posted October 25, 2010 Posted October 25, 2010 312 da er du på en alt for gammal bil det er en sterk 5 sylindret turbodiesel i den samma motor som i feks e290 turbodiesel,når det gjelder 313 så kom denne på facelift utgaven av sprinter dette er en 220 cdi motor litt svak i en så stor bil spør du meg,da bør du heller gå for en 316 cdi som er en 270 cdi motor med 156 hk og ja nå husker jeg ikke nm men den er sprek til kassebil å være,eller en 416 samma bil men med tvilling bak og mye bedre lasteevne,har selv kjørt de forskjellige i taxi sammenheng og. skulle jeg gått for denne typen bilav den gammle sprintern som er en knakandes god bil så kjøp for guds skyld 316 eller 416 altså 5 sylindret cdi motor. da vil jeg bare ønske lykke til Quote
Helge Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Tøff Vito her. http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=25200365 Quote
Recommended Posts